Inlägg från: Anonym (Lovars) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lovars)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Less is more skrev 2018-07-17 23:54:25 följande:

Det du skriver gäller ju faktiskt alla partier.

Ja, det stämmer för alla partier mer eller mindre.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 00:03:54 följande:

När anser du att vi kan börja anta att det extrema väder vi ser har med den globala uppvärmningen att göra?

När det är 30 grader varmare än normalt vid nordpolen? När vi slagit värmerekord 10, 20, 30 år i rad? När det skickas ut en officiell broschyr där det står "Nu börjar klimatförändringarna"?

Jag tar till mig av forskningen och analyserar utifrån det.

Sedan gäller diskussionen återigen hur vissa använder vädret i Sverige som ett argument för att varna för global uppvärmning.

Ingen har som sagt ifrågasatt om man ska ta den globala uppvärmningen på allvar. Det är inte det frågan gäller.

Att den globala uppvärmningen ökar risken för extremväder är en korrekt iakttagelse men återigen. Det är inte det diskussionen gäller.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 00:24:45 följande:

Och att anklaga oss som oroar oss för klimatförändringar för att vara obildade eller att ragga röster åt MP (själv har jag aldrig röstat på MP) är inte direkt att ta klimathotet på allvar.

Det har jag aldrig påstått. Håll dig till sanningen.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 00:34:50 följande:

Här påstår du precis det.

Nej, det gör jag inte.

Jag säger att populistiska krafter försöker utnyttja vädret i Sverige för att lura till sig obildade väljare.

Jag säger inte att de som oroar sig för miljön är obildade. Eller det andra du diktade ihop och påstod att jag sagt, för den delen heller.

Ska vi kunna föra ett seriöst samtal får du låta mig formulera var jag står. Så formulerar du var du står.
  • Anonym (Lovars)

[quote=78890483][quote-nick]DVQ skrev 2018-07-18 02:35:40 följande:[/quote-nick]1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.

2. Vilka är "de obildade" som tycker klimatet är så viktigt att de kan tänka sig låta det påverka hur de röstar?

/quote]

1. Läs Isa Bellas Lövins tal från Almedalen bl.a.

2. Svårt för mig att svara på. Unga kvinnor i viss utsträckning men de är inte den enda gruppen som är lättpåverkade av liknande budskap som spelar på den här typen av känslor.

Nummer tre har jag redan besvarat.

• Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 02:35:40 följande:

1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.

2. Vilka är "de obildade" som tycker klimatet är så viktigt att de kan tänka sig låta det påverka hur de röstar?

3. Jag skrev för något inlägg sedan att klimatforskare konstaterat att klimatförändringarna redan sker. Det är alltså inte något som "populistiska krafter" hittat på. Någon kommentar till det?

DVQ skrev 2018-07-18 02:35:40 följande:

1. Vilka är de "populistiska krafterna"? Jag har knappt sett att mp uttalat sig i frågan.

1. Läs Isa Bellas Lövins tal från Almedalen bl.a.

2. Svårt för mig att svara på. Unga kvinnor i viss utsträckning men de är inte den enda gruppen som är lättpåverkade av liknande budskap som spelar på den här typen av känslor.

Nummer tre har jag redan besvarat.
  • Anonym (Lovars)

Det ska tilläggas att Sveriges politik i sammanhanget är försumbart för den globala uppvärmningen.

Ska något noterbart förbättras är det Indien, Kina och USA m.fl. som behöver agera mer noterbart.

• Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-18 09:27:27 följande:

En förändring börjar alltid med "en själv".

En klyscha som inte ens stämmer i detta fall. Du kan leva precis hur du vill och det kommer inte påverka klimatet. Du är försumbar i sammanhanget.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-18 09:57:05 följande:

Okej - för att vara övertydlig så att du förstår vad jag menar:

Vi kan välja att strunta i alla miljöförbättringar.

Var och en av oss kan fortsätta slänga plast och skräp på land och i hav samt köra bensinslukande bilar. Var och en får helt själva bestämma hur vi hanterar naturen runt oss själva. Vi behöver inte ha någon gemensam hållning eller börja någonstans här på jordklotet.

För alla andra länder gör ju ingenting - så varför ska jag / du eller vi i Sverige anstränga oss inledningsvis?

Låter det bra ?

Om du slänger plast i naturen försämrar du närmiljön. Så väldigt dålig jämförelse.

Att påstå effekter som inte stämmer gör det bara enkelt att argumentera emot samt gör att vi tappar fokus på sakfrågan. Sverige bör främst jobba hårt på att få ner utsläppen från exempelvis bilar för att det försämrar luften i närmiljön. Vi bör även jobba på teknisk utveckling rörande alternativa drivmedel. Hybridbilen alt elbilen borde snart vara en självklarhet.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-18 10:26:11 följande:

Där ser du - du tycker ju att vi kan göra något för miljön även härhemma ! :)

Miljön ja, inte klimatet.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 10:49:30 följande:

Åh naturligtvis. Unga kvinnor kan man alltid dra till med om det är svårt att hitta svar. De är ju så obildade och benägna till hysteri, de små liven.

Och nej, du har inte besvarat nummer tre. Du har skrivit något vagt om att du "lyssnar på forskare". Men det gör du inte om du blundar för att vädret redan påverkas av klimatförändringar.

Det har jag inte påstått. Återigen. Säg var du står så säger jag var jag står.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-18 10:49:16 följande:

På det hela taget kan väl miljöpåverkan i sin tur också påverka klimatet. Eller är det helt separerat ?

Det är snarare så att klimatet är en del av miljön.

Slänger du en flaska i naturen försämrar du miljön men påverkar inte för den delen kllinatet.

Min poäng är att klimatet påverkas av enorma mängder växthusgaser. Mängden växthusgaser vi släpper ut i Sverige är försumbart i sammanhanget. Därav är det ingen ärlig argumentation att påstå att svensken ska cykla istället för att ta bilen till jobbet för att förbättra klimatet. Det är försumbart för klimatet.

Däremot skulle luftkvaliten i framförallt storstäderna bli bättre om svensken lyssnade på det rådet.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 11:39:05 följande:

Du menar att vi ska föra klimatförhandlingar i stil med "ja, vi svenskar är ju så få så vi tänkte fortsätta med business as usual. Ni andra däremot, som är många, måste verkligen skärpa er och göra uppoffringar".

Jisses, höj nivån, tack!
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 12:08:01 följande:

Men jag är helt ärligt intresserad av hur du tänker.

Raljans åsido, hur ska vi förmå andra länder att åta sig klimatarbete om vi inte gör det själva?

Jag har inte sagt att vi inte ska göra det själva.

Om du vill veta hur jag tänker så fråga, så ska jag svara.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 14:38:33 följande:

Ok. Då försöker vi igen.

När anser du att klimatförändringar är så påtagliga att de faktiskt syns? När forskare säger att de syns eller något annat?

Vad anser du att vi ska göra för att bromsa dem?

Att på global nivå komma med politiska åtgärder som minskar utsläppen.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 15:31:41 följande:

Ok. Hur ska vi nå dit om vi, som tillhör dem som släpper ut mest, inte är villiga att så snabbt som möjligt sänka våra utsläpp?

Och hur var det med synliga klimatförändringar nu igen? Du glömde visst den frågan.

Det är en fråga på global nivå.

Min uppfattning är att temperaturen kommer att komma att fortsätta att gå upp av den enkla anledningen att konsekvenserna inte är tillräckligt nära i tiden varför politiker i hög utsträckning kommer att prioritera annat som ekonomi och jobb. Valet i USA är ett bra exempel på det.
  • Anonym (Lovars)
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-22 03:03:54 följande:

Ja, det är nog så. Att vi får tänka om, vi kan ju spara på vattnet, om vi vill, eller hur? Hur gör man i andra länder, där det finns torka alltid?

Vattenkapaciteten är anpassad efter normalnivå. Om denna typ av torka skulle bli standard kommer kommunerna att bygga ut sina vattensystem.

Det är bara pinsamt att vissa inbillar sig att vi inte ska kunna få vatten i ett land med över 1000 sjöar och mängder av älvar och åar. Att gå fram tillräckligt med vatten är inget problem för Sverige på sikt.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!