Inlägg från: Less is more |Visa alla inlägg
  • Less is more

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Anonym (Funderar) skrev 2018-07-02 00:05:33 följande:

Mina föräldrar bor också i Skåne..Men de har sagt att det inte regnat på över 2 månader, regnmolnen viker liksom av mot Helsingborg och går sedan norrut. Det är knastertorrt i deras trådgård.

Och min mor meddelade häromdagen att lantbrukare måste nödslakta för att det inte finns tillräckligt med "mat" ( typ gräs, havre eller vad de nu äger) för djuren då allt torkat bort. Hon har väl läst detta i tidningen eller hört på radio eller lokalnyheterna på TV.
  • Less is more

Jag tror det ska komma en skvätt regn den 10 juli när jag kollar google väder. Norr om Malmö.

• Less is more
    Less is more skrev 2018-07-07 09:33:15 följande:

Jag tror det ska komma en skvätt regn den 10 juli när jag kollar google väder. Norr om Malmö.

Sorry, jag menar regn omkring Malmö området.....
  • Less is more
    Anonym (Hm) skrev 2018-07-17 18:07:09 följande:

Håller med om det.

Håller också med.

Forskare/miljöexperter måste visa vägen och politiken underlätta för befolkningen att göra rätt val och satsningar. Det gäller även företag.

Det kommer troligen inte bli enkelt - men det betyder inte att det är fel att göra rätt val för miljöns skull. Tyvärr finns det ju en del forskare som menar att det faktiskt redan är för sent. Men vi måste väl försöka göra allt i vår makt att vända skutan ändå.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 19:25:48 följande:

Snälla. Detta har marginellt med klimatförändringar att göra. Har funnits torra år historiskt. Ifjol klagade folk på att det var för mycket regn. Ibland blir jag allvarligt oroad för mänskligheten eftersom den är drar slutsatser den inte har täckning för.

Men vem är du att göra den bedömningen ?

Det handlar inte bara om vad vi ser i Sverige utan även hur miljö/klimat/väder är påverkat i resten av världen.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 19:25:48 följande:

Snälla. Detta har marginellt med klimatförändringar att göra. Har funnits torra år historiskt. Ifjol klagade folk på att det var för mycket regn. Ibland blir jag allvarligt oroad för mänskligheten eftersom den är drar slutsatser den inte har täckning för.

Men vem är du att göra den bedömningen ?

Det handlar inte bara om vad vi ser i Sverige utan även hur miljö/klimat/väder är påverkat i resten av världen.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 22:34:56 följande:

Frågan är varför du inbillar dig att den enstaka extrema vintern i Sverige skulle vara en naturlig variation samtidigt som du inbillar dig att denna enstaka extrema sommar i Sverige skulle vara orsakat av global uppvärmning. Det är direkt obildat att dra den typen av slutsatser baserat på enstaka år.

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.

Men är MP anhängare alltid obildade då ? De har ju en del väljare i universitetsstäder och i Stockholm. Personerna på listorna är ju i regel välutbildade naturvetare och ingenjörer. Vad jag sett. Men det kan ju vara annorlunda på landet.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:22:43 följande:

Irrelevant i sammanhanget

Jag sa inte att de som röstar MP är obildade utan att det är ett populistisk politik för att locka till sig obildade. Sedan kan du vara obildad även om du har en bra utbildning ska tilläggas.

Varför tror du att MP, eller något annat parti för den delen har som mål att locka till sig just obildade. Om de själva i regel är naturvetare antar jag att de också tycker att deras politiska förslag är bra.

Du har helt rätt i att man kan vara utbildad men inte inom naturvetenskap som tex miljö och klimat.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:47:09 följande:

Om man nu anser att de politiska förslagen är bra är det ett argument för att locka obildade. Deras röster i valet är inte mindre värda än någon annans men de kan vara lättare att fånga. Hur ska exempelvis MP kunna få igenom sin politik om de inte ens sitter i riksdagen?

Det du skriver gäller ju faktiskt alla partier.

Man får ju utgå ifrån att politiker verkligen tycker att deras egna förslag är hållbara.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 09:22:06 följande:

Det ska tilläggas att Sveriges politik i sammanhanget är försumbart för den globala uppvärmningen.

Ska något noterbart förbättras är det Indien, Kina och USA m.fl. som behöver agera mer noterbart.

En förändring börjar alltid med "en själv". Men det är klart att övriga världen också behöver bidra.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 09:30:23 följande:

En klyscha som inte ens stämmer i detta fall. Du kan leva precis hur du vill och det kommer inte påverka klimatet. Du är försumbar i sammanhanget.

Okej - för att vara övertydlig så att du förstår vad jag menar:

Vi kan välja att strunta i alla miljöförbättringar.

Var och en av oss kan fortsätta slänga plast och skräp på land och i hav samt köra bensinslukande bilar. Var och en får helt själva bestämma hur vi hanterar naturen runt oss själva. Vi behöver inte ha någon gemensam hållning eller börja någonstans här på jordklotet.

För alla andra länder gör ju ingenting - så varför ska jag / du eller vi i Sverige anstränga oss inledningsvis?

Låter det bra ?
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 10:06:54 följande:

Om du slänger plast i naturen försämrar du närmiljön. Så väldigt dålig jämförelse.

Att påstå effekter som inte stämmer gör det bara enkelt att argumentera emot samt gör att vi tappar fokus på sakfrågan. Sverige bör främst jobba hårt på att få ner utsläppen från exempelvis bilar för att det försämrar luften i närmiljön. Vi bör även jobba på teknisk utveckling rörande alternativa drivmedel. Hybridbilen alt elbilen borde snart vara en självklarhet.

Där ser du - du tycker ju att vi kan göra något för miljön även härhemma ! :)

Vi har vår närmiljö som vi får jobba på - och andra länder ansvarar i sin tur för sin närmiljö och får jobba för den. Det blir ett lapptäcke/ett pussel över hela världen till slut och förhoppningsvis. Sen om forskare och länders politiker kan komma överens så är det ännu bättre.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 10:43:37 följande:

Miljön ja, inte klimatet.

På det hela taget kan väl miljöpåverkan i sin tur också påverka klimatet. Eller är det helt separerat ?
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 11:00:58 följande:

Det är snarare så att klimatet är en del av miljön.

Slänger du en flaska i naturen försämrar du miljön men påverkar inte för den delen kllinatet.

Min poäng är att klimatet påverkas av enorma mängder växthusgaser. Mängden växthusgaser vi släpper ut i Sverige är försumbart i sammanhanget. Därav är det ingen ärlig argumentation att påstå att svensken ska cykla istället för att ta bilen till jobbet för att förbättra klimatet. Det är försumbart för klimatet.

Däremot skulle luftkvaliten i framförallt storstäderna bli bättre om svensken lyssnade på det rådet.

Du har du säkert rätt i.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!