• Blåklocka2107

    Barnet applåderar åt sig själv...

    Jag är mamma till en son på 20 månader. 

    Jag försöker bekräfta honom genom att intressera mig för vem han är och vad han gör, snarare än att bedöma hans prestationer.

    Om han exempelvis bygger ett torn av klossar, så kan jag säga "oj vad högt du bygger, vad koncentrerad du är", om han kastar en boll långt kan jag säga "vad du kan kasta" eller "vad långt du kastar". När han lär sig nya ord kan jag säga "vad roligt att du lär dig så många ord" och "vad du kan prata". 

    Jag undviker ord som "duktig" och "bra", därför att dessa känns bedömande och som om han kan bli inriktad på att prestera om han får höra dessa ord. 

    Sen en tid tillbaka har det dock hänt då och då att han själv börjar applådera och säga "bra" åt sig själv om han exempelvis byggt ett torn av klossar. Jag blir förvånad eftersom varken jag eller barnets pappa berömmer honom på detta sätt. Är det en signal om att han vill ha den här typen av beröm eller ska vi mer tolka det som att han vill ha mer bekräftelse som person? Att han vill bli mer sedd av oss?

    Han har en bra och nära relation till sin mormor och hon brukar då och då säga "bra" och applådera när han gör olika saker. Hon sa ofta att han var duktig förut, även vid enklare saker, typ "vad du är duktig på att äta". Jag störde mig på det här och sa till henne när sonen var runt 1 år att jag tyckte att ordet duktig var problematiskt, eftersom det kan göra att barnet känner att det är viktigt att prestera. Hon förstod väl lite grann vad jag menade, minskade på att säga ordet duktig men fortsatte att säga "bra" och applådera. 
    Kan hennes typ av beröm göra att han blir fokuserad på att göra saker "duktigt" och "bra", på prestation helt enkelt? Han verkar ju ha påverkats av hennes beteende eftersom han nu applåderar åt sig själv ibland.... eller är det bara en fas?

    Hur ska vi föräldrar bemöta detta? Det tar emot att applådera när han gör det eftersom jag inte vill sitta och recensera vad mitt barn gör på det sättet... Jag vill snarare visa att jag tycker det är roligt att han är glad, så jag kanske säger "jaaa vad roligt" vid dessa tillfällen...

    Vill gärna höra era reflektioner och råd kring detta!

  • Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...
  • jrockyracoon
    Blåklocka2107 skrev 2018-06-26 23:19:28 följande:
    Det är klart att det inte är hemskt att min unge får höra att han är duktig, det är inte det jag menar. Det här handlar om ett större tänk kring bekräftelse och beröm och vilket slags beröm som egentligen är utvecklande för barnet.

    Jag tror på ett beskrivande beröm där personen som berömmer lyfter fram vad i prestationen som var bra istället för att mest säga "Bra" och "Duktigt".

    Ifall en chef sa att jag hade "jobbat bra" eller "var duktig på mitt jobb", skulle det kännas mindre roligt än om samma chef beskrev vad det var som var bra, till exempel, "jag uppskattar att du gjorde si eller så på ett så noggrant sätt" eller "idag var du väldigt koncentrerad och du fick mycket gjort, bra jobbat."

    På samma sätt föredrar jag att säga till mitt barn att "du hjälper till att slänga blöjan, vad bra, det blir jag glad av", istället för "åh vad duktig du är som slänger blöjan själv". Ett beskrivande beröm i form av "vad du bygger högt med klossarna, vad koncentrerad du ser ut" är enligt mig bättre och mer inlevelsefullt än "du är så bra på att bygga torn".  

    Hittade detta på en blogg, där det här med beskrivande beröm tydliggörs på ett bra sätt:

    Barn som ofta får höra utvärderande beröm blir beroende av andras bekräftelse och lär sig inte värdera och bekräfta sig själva. Exempel på utvärderande beröm är:

    ? Så fint!
    ? Det var duktigt gjort!
    ? Va bra du var!


    Istället för utvärderande beröm är det bättre att använda:


    BESKRIVANDE BERÖM
    Du beskriver helt enkelt vad du ser. Till exempel:
    ? Du har klättrat hela vägen upp till toppen!
    ? Du har använt grön, blå och gul krita!
    ? Du har hängt upp din jacka precis där den ska hänga!


    När du berömmer genom att beskriva vad du ser får barnet själv utvärdera sin prestation. Dessutom lär sig barnet att uppföra sig på det sättet som du önskar snabbare eftersom du är tydlig och exakt när du beskriver i detalj precis hur du vill att barnet ska fortsätta göra.


    Du kan också välja att berömma med:


    TACKSAMHET
    När du berömmer med tacksamhet tackar du barnet för något som det har gjort på ett sätt som du gillar. Till exempel:
    ? Tack för att du hjälpte mig med disken!
    ? Tack för att du hängde upp jackan! Jag tycker att det känns jätteskönt när vi har det så här prydligt här hemma.
    ? Tack för att du lät mig prata i telefonen i lugn och ro. Det där samtalet var viktigt för mig.


    Det går naturligtvis utmärkt att kombinera beskrivande beröm och tacksamhet.
    ? Du har lagt fram gafflar, knivar, glas och tallrikar på bordet! Tack!
    ? Jag ser att du har lagt alla legobitarna i lådan. Tack, nu slapp jag göra det!
    ? Tack för hjälpen med tvätten! Du hängde upp alltihop!


    I boken Fem gånger mer kärlek har psykologen Martin Forster skrivit bra om beskrivande beröm också. 
    Allt är relativt. Jag menar att det verkligt viktiga i små barnår är att överföra en känsla av positivism och kärlek till sitt barn. Detta kan man göra genom t.ex. beröm, kärleksförklaringar, tonfall, kroppskontakt, kramar och kyssar, etc, etc. Vi måste lära de små barnen att tillvaron är en rolig plats att vara på, och att deras föräldrar älskar dem.

    Exempelvis är det ju ingen som förklarar Einsteins relativitetsteorin för ett spädbarn. Detta är för att de inte har förmågan att uppfatta dessa nyanser. För mindre barn är på samma sätt orden "bra gjort" och "du klarade att bygga hela" (med glad stämma) i princip identiska.

    Att gå in på formuleringar är i bästa fall små justeringar, men jag tror inte att det gör någon större skillnad när barnen är så pass små.

    Du säger t.ex. om man berömmer barn genom frasen "att de gjort något bra" kan det riskera att barnen blir prestationsinriktade. Istället använder du fraser som "Mamma blev jätteglad när du gjorde det här." Jag skulle då säga att sådana fraser riskerar att få barnet att sträva efter att enbart få mamma/pappa glad och inte göra saker för sin egen skull. Det är lite: "Hur man än vänder sig har man ändan bak".

    Givetvis finns det en poäng i att ge specificerat beröm. Men jag tror inte att man behöver överdriva dess betydelse i åldersspannet 0 - 3 år. När barnet blir äldre är det säkert bra att inte exklusivt basera beröm på prestation. Då kan man förklara och visa för barnet att kärleken finns där oberoende av barnets prestation. Men vid så små år som när ett barn bygger klossar, är det bara känslan av att ha lyckats som är viktigast, anser jag.
  • sextiotalist
    Blåklocka2107 skrev 2018-06-26 23:19:28 följande:
    Det är klart att det inte är hemskt att min unge får höra att han är duktig, det är inte det jag menar. Det här handlar om ett större tänk kring bekräftelse och beröm och vilket slags beröm som egentligen är utvecklande för barnet.

    Jag tror på ett beskrivande beröm där personen som berömmer lyfter fram vad i prestationen som var bra istället för att mest säga "Bra" och "Duktigt".

    Ifall en chef sa att jag hade "jobbat bra" eller "var duktig på mitt jobb", skulle det kännas mindre roligt än om samma chef beskrev vad det var som var bra, till exempel, "jag uppskattar att du gjorde si eller så på ett så noggrant sätt" eller "idag var du väldigt koncentrerad och du fick mycket gjort, bra jobbat."

    På samma sätt föredrar jag att säga till mitt barn att "du hjälper till att slänga blöjan, vad bra, det blir jag glad av", istället för "åh vad duktig du är som slänger blöjan själv". Ett beskrivande beröm i form av "vad du bygger högt med klossarna, vad koncentrerad du ser ut" är enligt mig bättre och mer inlevelsefullt än "du är så bra på att bygga torn".  

    Hittade detta på en blogg, där det här med beskrivande beröm tydliggörs på ett bra sätt:

    Barn som ofta får höra utvärderande beröm blir beroende av andras bekräftelse och lär sig inte värdera och bekräfta sig själva. Exempel på utvärderande beröm är:

    ? Så fint!
    ? Det var duktigt gjort!
    ? Va bra du var!


    Istället för utvärderande beröm är det bättre att använda:


    BESKRIVANDE BERÖM
    Du beskriver helt enkelt vad du ser. Till exempel:
    ? Du har klättrat hela vägen upp till toppen!
    ? Du har använt grön, blå och gul krita!
    ? Du har hängt upp din jacka precis där den ska hänga!


    När du berömmer genom att beskriva vad du ser får barnet själv utvärdera sin prestation. Dessutom lär sig barnet att uppföra sig på det sättet som du önskar snabbare eftersom du är tydlig och exakt när du beskriver i detalj precis hur du vill att barnet ska fortsätta göra.


    Du kan också välja att berömma med:


    TACKSAMHET
    När du berömmer med tacksamhet tackar du barnet för något som det har gjort på ett sätt som du gillar. Till exempel:
    ? Tack för att du hjälpte mig med disken!
    ? Tack för att du hängde upp jackan! Jag tycker att det känns jätteskönt när vi har det så här prydligt här hemma.
    ? Tack för att du lät mig prata i telefonen i lugn och ro. Det där samtalet var viktigt för mig.


    Det går naturligtvis utmärkt att kombinera beskrivande beröm och tacksamhet.
    ? Du har lagt fram gafflar, knivar, glas och tallrikar på bordet! Tack!
    ? Jag ser att du har lagt alla legobitarna i lådan. Tack, nu slapp jag göra det!
    ? Tack för hjälpen med tvätten! Du hängde upp alltihop!


    I boken Fem gånger mer kärlek har psykologen Martin Forster skrivit bra om beskrivande beröm också. 
    Jag blir bara ledsen när jag läser detta. Stackars barn, som aldrig får rakt beröm. Att beröm ska kopplas med tacksamhet.

    Jag skulle nog säga att det senare är beröm verkligen kopplade till prestation, personligen så skulle jag nog aldrig fixat min löpning om jag inte hade min sambo som berömde mig hela tiden
  • Annita

    Intressant, håller verkligen med. Att konsekvent få barnet att sträva efter att göra andra glada och tacksamma kan ju vara problematiskt. Å andra sidan håller jag med om att hur man än gör kan det bli fel, och det viktigaste är trots allt att man bryr sig om och älskar och bekräftar barnet, det är inte alla barn som får uppleva tyvärr.


    jrockyracoon skrev 2018-06-27 09:04:13 följande:
    Du säger t.ex. om man berömmer barn genom frasen "att de gjort något bra" kan det riskera att barnen blir prestationsinriktade. Istället använder du fraser som "Mamma blev jätteglad när du gjorde det här." Jag skulle då säga att sådana fraser riskerar att få barnet att sträva efter att enbart få mamma/pappa glad och inte göra saker för sin egen skull. Det är lite: "Hur man än vänder sig har man ändan bak".
  • Physalis
    jrockyracoon skrev 2018-06-27 09:04:13 följande:

    Allt är relativt. Jag menar att det verkligt viktiga i små barnår är att överföra en känsla av positivism och kärlek till sitt barn. Detta kan man göra genom t.ex. beröm, kärleksförklaringar, tonfall, kroppskontakt, kramar och kyssar, etc, etc. Vi måste lära de små barnen att tillvaron är en rolig plats att vara på, och att deras föräldrar älskar dem.

    Exempelvis är det ju ingen som förklarar Einsteins relativitetsteorin för ett spädbarn. Detta är för att de inte har förmågan att uppfatta dessa nyanser. För mindre barn är på samma sätt orden "bra gjort" och "du klarade att bygga hela" (med glad stämma) i princip identiska.

    Att gå in på formuleringar är i bästa fall små justeringar, men jag tror inte att det gör någon större skillnad när barnen är så pass små.

    Du säger t.ex. om man berömmer barn genom frasen "att de gjort något bra" kan det riskera att barnen blir prestationsinriktade. Istället använder du fraser som "Mamma blev jätteglad när du gjorde det här." Jag skulle då säga att sådana fraser riskerar att få barnet att sträva efter att enbart få mamma/pappa glad och inte göra saker för sin egen skull. Det är lite: "Hur man än vänder sig har man ändan bak".

    Givetvis finns det en poäng i att ge specificerat beröm. Men jag tror inte att man behöver överdriva dess betydelse i åldersspannet 0 - 3 år. När barnet blir äldre är det säkert bra att inte exklusivt basera beröm på prestation. Då kan man förklara och visa för barnet att kärleken finns där oberoende av barnets prestation. Men vid så små år som när ett barn bygger klossar, är det bara känslan av att ha lyckats som är viktigast, anser jag.


    Väldigt bra formulerat. Det är lite samma sak som att man inte börjar komma med långa förklaringar om varför ett litet barn gör fel. I början säger man bara " nej" och lyfter bort barnet, för det är på den nivån barnet är.

    Ts du har en bra tanke om att det är värt att fundera på hur man berömmer sina barn, men du har totalt missuppfattat hur det fungerar.

    Detta påminner lite om när folk började få nys om anknytningsteorin och började noja om anknytning. Till den grad att de isolerade sig från sina släktingar, inte lät någon annan hålla i barnet och i extremfall fick inte ens pappan hålla barnet för mamman var rädd att det skulle förstöra anknytningen mellan mamma och barn.

    Förstår man inte forskningen så kan man göra mer skada än nytta av att vara "upplyst".
    Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist

    TS
    Barn mår inte dåligt av att möta äkta känslor, sann glädje, sann sorg, även ärlig ilska.
    Om en mamma eller pappa blir glad för att ett barn tar det första steget, bygger ett högt torn så får man visa det,  man behöver inte vara så pedagogisk som förälder, man är sig själv.

    Om man är krystad i sitt umgänge med barnet, så blir det bara fel, för barnet märker det.
    Ditt barn mår jättebra av att ha en mormor som berömmer och är äkta glad, var det själv (ilskan får man ju hantera vettigt inför barnet, själv så fick jag väldigt mörk röst, av sig själv, det räckte ofta för att sonen förstod att "nja, det var nog inget som mamma eller pappa gillade" utan att bli rädd)

  • Anonym (bildlärare)

    TS, jag är inne på din linje också, men tyvärr är vi chanslösa mot samhället som hela tiden är prestationsinriktat. Även om vi försöker bekräfta det barnen gör och ge dem ord att sätta till sin upplevelse, kommer övriga i omgivningen in och kommenterar med "duktigt", "fint" etc. Som bildlärare är detta något av en käpphäst för mig, små barn som ritar gör det nämligen inte för att prestera någonting, de är inte intresserade av att det ska "bli" något utan det är själva aktiviteten som betyder något för dem, till dess att omgivningen börjar lägga sig i och kommentera deras arbete med "vad fint!" - vilket är obegripligt första gångerna, men snabbt lär sig barnet att det ska bli "fint" och att det också kan finnas motsatsen, dvs "fult".

    Samma mekanism sker på område efter område, till sist har barnen förlorat sin egen inre motor och blir helt styrda av en yttre drivkraft (hägrande prestationer).

    Om ditt barn applåderar sig själv och säger "bra" ska inte tolkas som att han saknar den typen av beröm från dig, utan bara att han har lärt sig av sin mormor att förknippa byggandet med applåder och "bra" och att han tycker om att göra det. Du gör rätt som fortsätter att ge honom alternativ och ord för sina upplevelser, det bidrar till att stärka hans självkänsla snarare än hans självförtroende. Om du framhärdar kommer han säkerligen när han blir äldre att undra varför han aldrig får beröm av dig, och då får du väl ta ställning till om du måste variera ditt bemötande genom att lägga till beröm till din repertoar. När den skadan redan är skedd kan man knappast förvärra det utan då blir istället berömmet en positiv kraft.

  • Jemp

    Jag är kluven till det där. Jag har alltid sett det som viktigt med uppmuntran och att det är att få höra just att man är duktig. Det har varit viktigt för mig, och bekräftelse är ju viktigt för alla. Å andra sidan har jag också prestationsångest och har gått in i väggen tidigare.

    Jag varierar. Säger ibland bra (vad långt, vad du kan etc är ju dock också att berömma prestation), ibland bekräftar "bara" att jag ser vad han gör (tex vad roligt att du ritar). Tänker samtidigt att det bygger självförtroende, att få höra att man är duktig på saker.

  • Jemp
    Annita skrev 2018-06-27 09:34:04 följande:

    Intressant, håller verkligen med. Att konsekvent få barnet att sträva efter att göra andra glada och tacksamma kan ju vara problematiskt. Å andra sidan håller jag med om att hur man än gör kan det bli fel, och det viktigaste är trots allt att man bryr sig om och älskar och bekräftar barnet, det är inte alla barn som får uppleva tyvärr.


    Att visa tacksamhet tycker jag inte är fel (det är ju också en viktig del, både att få och lära sig ge), men på något sätt får man ju också visa att barnets värde inte sitter i prestationer eller hjälpsamhet. Att hen är älskad och värdefull även när det blir fel.
  • Jemp

    "Du har använt den blå kritan" är för mig inget beröm. Däremot en bekräftelse att jag ser barnet och det ger oss också en möjlighet till vidare diskussion och mer tid tillsammans (och en chans att träna färger), snarare än att säga "åh vad fint" och sen återgå till mitt. Men som sagt, viktigt att barnet får höra att hen är duktig också emellanåt tänker jag.

  • LFF
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 10:56:26 följande:

    TS, jag är inne på din linje också, men tyvärr är vi chanslösa mot samhället som hela tiden är prestationsinriktat. Även om vi försöker bekräfta det barnen gör och ge dem ord att sätta till sin upplevelse, kommer övriga i omgivningen in och kommenterar med "duktigt", "fint" etc. Som bildlärare är detta något av en käpphäst för mig, små barn som ritar gör det nämligen inte för att prestera någonting, de är inte intresserade av att det ska "bli" något utan det är själva aktiviteten som betyder något för dem, till dess att omgivningen börjar lägga sig i och kommentera deras arbete med "vad fint!" - vilket är obegripligt första gångerna, men snabbt lär sig barnet att det ska bli "fint" och att det också kan finnas motsatsen, dvs "fult".

    Samma mekanism sker på område efter område, till sist har barnen förlorat sin egen inre motor och blir helt styrda av en yttre drivkraft (hägrande prestationer).

    Om ditt barn applåderar sig själv och säger "bra" ska inte tolkas som att han saknar den typen av beröm från dig, utan bara att han har lärt sig av sin mormor att förknippa byggandet med applåder och "bra" och att han tycker om att göra det. Du gör rätt som fortsätter att ge honom alternativ och ord för sina upplevelser, det bidrar till att stärka hans självkänsla snarare än hans självförtroende. Om du framhärdar kommer han säkerligen när han blir äldre att undra varför han aldrig får beröm av dig, och då får du väl ta ställning till om du måste variera ditt bemötande genom att lägga till beröm till din repertoar. När den skadan redan är skedd kan man knappast förvärra det utan då blir istället berömmet en positiv kraft.


    Fast som människa behöver man ju både och. Man behöver både "låst" beröm och "beskrivande" beröm. Att berömma med tacksamhet känns så vansinnigt krystat.

    Att helt ta bort en sorts beröm gör ju bara skada. Varför ska allt vara så satans extremt hela tiden?
Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...