• LFF

    Barnet applåderar åt sig själv...

    Blåklocka2107 skrev 2018-06-25 13:50:50 följande:
    Fast det låsta berömmet i form av "vad duktig du är" eller "vad smart du är" kan motverka utvecklingen av en god självkänsla så att barnet inte vågar ta sig an utmaningar av rädsla för att misslyckas. Då är fokus på processen bättre, i form av "bra jobbat" eller liknande. En annan i tråden postade den här videon (2 minuter lång) vilket jag tycker förklarar detta på ett tydligt och enkelt sätt:
    Och för en del barn så MÅSTE det vara "låst" beröm, annars fungerar det inte alls. Jag har ett sådant barn som måste få höra att han är duktig i delmomenten när han lär sig något nytt. Hans bror lär sig ofta saker (motoriskt bättre) fortare och när han själv inte gör det så behöver han "låst" beröm för att inte ge upp (de är tvillingar och jämför sig omedvetet med varandra hela tiden, konstant).

    Det är inte enkelt detta med beröm och självkänsla. Man kan inte bara ge "låst" beröm och man kan inte bara ge "växande" beröm. Barn (och vuxna) behöver båda sakerna!
  • LFF
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 10:56:26 följande:

    TS, jag är inne på din linje också, men tyvärr är vi chanslösa mot samhället som hela tiden är prestationsinriktat. Även om vi försöker bekräfta det barnen gör och ge dem ord att sätta till sin upplevelse, kommer övriga i omgivningen in och kommenterar med "duktigt", "fint" etc. Som bildlärare är detta något av en käpphäst för mig, små barn som ritar gör det nämligen inte för att prestera någonting, de är inte intresserade av att det ska "bli" något utan det är själva aktiviteten som betyder något för dem, till dess att omgivningen börjar lägga sig i och kommentera deras arbete med "vad fint!" - vilket är obegripligt första gångerna, men snabbt lär sig barnet att det ska bli "fint" och att det också kan finnas motsatsen, dvs "fult".

    Samma mekanism sker på område efter område, till sist har barnen förlorat sin egen inre motor och blir helt styrda av en yttre drivkraft (hägrande prestationer).

    Om ditt barn applåderar sig själv och säger "bra" ska inte tolkas som att han saknar den typen av beröm från dig, utan bara att han har lärt sig av sin mormor att förknippa byggandet med applåder och "bra" och att han tycker om att göra det. Du gör rätt som fortsätter att ge honom alternativ och ord för sina upplevelser, det bidrar till att stärka hans självkänsla snarare än hans självförtroende. Om du framhärdar kommer han säkerligen när han blir äldre att undra varför han aldrig får beröm av dig, och då får du väl ta ställning till om du måste variera ditt bemötande genom att lägga till beröm till din repertoar. När den skadan redan är skedd kan man knappast förvärra det utan då blir istället berömmet en positiv kraft.


    Fast som människa behöver man ju både och. Man behöver både "låst" beröm och "beskrivande" beröm. Att berömma med tacksamhet känns så vansinnigt krystat.

    Att helt ta bort en sorts beröm gör ju bara skada. Varför ska allt vara så satans extremt hela tiden?
  • LFF
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 12:48:46 följande:
    Att berömma slentrianmässigt gör större skada än att inte berömma alls. Barn som hela tiden får höra att saker blir "fint" eller att de är "duktiga" när de inte har presterat något märkvärdigt alls, förstår inte att det ligger ansträngning bakom verkliga prestationer, och förlorar förmågan att urskilja kvalitet. Och blir kränkta när de inte får (oförtjänt) beröm. Det är värsta sortens elever faktiskt, och det skulle inte förvåna mig om för mycket beröm ligger bakom våra dåliga pisa-resultat.

    Okej, jag raljerar lite, men faktum är att det inte gör skada att "ta bort" en sorts beröm och i synnerhet inte hos så små barn som ännu inte har lärt sig att förvänta sig beröm. Barn har en oerhörd naturlig nyfikenhet och inre drivkraft att lära sig nya saker, som sakta men säkert bryts ner av den obligatoriska och prestationsinriktade skolan. Det är synd att bidra till det i allt för tidig ålder.
    Så då är det bättre att inte berömma alls och så får vi barn som en av mina gamla vänner som aldrig fick höra att hon gjort ett bra jobb trots femmor i allt utom de estetiska ämnena och gymnastiken. Japp, hon mådde ju skitbra av det.... Och nej, hon är inte av den generationen som du så fint säger "dragit ner PISA-resultaten" utan är 70-talist.

    Så nej, jag håller inte alls med om att det är fel att ge beröm. Det är inte ett eventuellt berömmandes fel att en del barn blir "kränkta" när saker inte går som de tänkt sig. Det har med att göra att de aldrig fått lära sig att misslyckas.

    Jag har tvillingar där den ena har det väldigt enkelt för sig motoriskt och den andre MÅSTE få höra att han gör ett bra jobb, att han är duktig, att han försöker, annars lägger han av för det är ju inte ett dugg kul när brorsan hela tiden lyckas på första eller andra försöket med något. När det kommer till estetiska saker så ser man ju hur de tycker att det är mycket roligare att fortsätta när någon säger att det man gjort är "fint" SAMTIDIGT som man frågar vad det är de ritat för något. En konversation som kan gå som följer:

    Barn: "Titta, min teckning är klar"
    Vuxen: "Vad roligt, vad har du ritat?"
    Barn: "Det är en X och en Y som gör Z"
    Vuxen: "Vad fint det blev, ska vi hänga den på kylskåpet?"
    Barn: "Ja!"

    Att aldrig få höra att man gjort något bra eller fint är så själadödande så det finns inte!
  • LFF
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 13:28:14 följande:
    Men är du säker på att det var bristen på beröm som fick din vän att må dåligt? Jag är också 70-talist och presterade på topp hela tiden, har alltid i alla sammanhang fått höra att jag är så "duktig", har inte fått lära mig att jag har ett egenvärde bortom mina prestationer utan fått rätt dyrköpt arbeta mig till den insikten långt i efterhand.
    Ja, det var bristen på att aldrig få höra att man gjort ett bra jobb som fick henne att må otroligt dåligt.
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 13:28:14 följande:
    .
    LFF skrev 2018-06-27 13:12:32 följande:
    Jag har tvillingar där den ena har det väldigt enkelt för sig motoriskt och den andre MÅSTE få höra att han gör ett bra jobb, att han är duktig, att han försöker, annars lägger han av för det är ju inte ett dugg kul när brorsan hela tiden lyckas på första eller andra försöket med något.
    Genomskådar han inte berömmet som ljug då, när han ser med egna ögon att brorsan är mycket duktigare hela tiden? Viktigare tänker jag att försöka undvika själva jämförelsen, vilket jag iofs fattar är svårt med tvillingar. Jag tror mer att det är en personlighetsfråga. Jag har också ett barn som ger upp lätt vid motgångar, och ett barn som kämpar på och härdar ut även om något är svårt, det är personlighetsdrag som inte har med beröm att göra. För tro det eller ej, men jag har testat med beröm, det hjälper inte.
    Nej, eftersom vi inte gör någon jämförelse mellan dem. Han får beröm, brorsan får beröm. Den som inte har det lika lätt för sig lägger i en extra växel när man berömmer små framsteg.
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 13:28:14 följande:
    .
    LFF skrev 2018-06-27 13:12:32 följande:
    Att aldrig få höra att man gjort något bra eller fint är så själadödande så det finns inte!
    Igen: det är bara för att samhället lär oss att det måste vara så. Jag säger inte att något är fint, som inte är det. Så blir också berömmet desto mer värt och tillförlitligt när det kommer. Jag använder hellre andra beskrivande ord, som "intressant", "dramatiskt", "roligt", "effektfullt", "stämningsfullt", "dynamiskt" eller "vilka spännande kontraster" etc och pekar på enskildheter i bilden, så lär sig barnen att det finns andra kvaliteter än bara "fint". *ryser för så ospecifikt beröm*

    Nej, jag ser en otrolig skillnad mellan de vänner jag har som har fått beröm när de gjort bra saker och de som aldrig fått höra att de gjort bra saker. De som mår allra bäst är de som både fått annan typ av bekräftelse OCH fått höra att de är duktiga på något. Bara det ena eller bara det andra har inte varit lyckat.

  • LFF

    Det är som detta med curlande av barn. Så sent som igår hade Aftonbladet en artikel där man i Danmark hade tittat på hur curlade barn mår. Och svaret blev följande:

    "? Vår studie visar att barn som curlas ? och med det menar vi barn som inte behöver hjälpa till hemma och samtidigt har föräldrar som gör allt för barnen ? mår bättre än de som inte får uppbackning hemifrån, säger Karen Margrethe Dahl, analytiker på Danmarks nationella forsknings- och analyscenter för välfärd.


    Både skolresultat, relationen till föräldrarna och barnets mående visade sig vara avsevärt bättre i gruppen curlade jämfört med icke-curlade.


    ? Det är en intressant upptäckt eftersom vi under längre tid haft en samhällsdebatt som handlat om att barn som curlas blir odrägliga och oförmögna att ta ansvar.


    Hur de curlade barnen blir som vuxna kan studien inte visa men att ett överdrivet omhändertagande skulle vara förenat med något som är jättedåligt stämmer inte, menar Karen Margrethe Dahl.


    Däremot finns det en grupp barn som mår ännu bättre än de som curlas ? och det är barn som får lära sig att ta ansvar och samtidigt stöttas av föräldrarna.


    ? Barn som hjälper till hemma och har sina föräldrars stöd mår absolut bäst och har bäst skolresultat."

    Det är en PLUS-artikel. www.aftonbladet.se/relationer/a/bK24Av/ny-studie-inte-farligt-att-curla-barn

    Så länge man får både och, inte bara det ena eller det andra (eller ingenting) så är det bättre.

Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...