Barnet applåderar åt sig själv...
TS, jag är inne på din linje också, men tyvärr är vi chanslösa mot samhället som hela tiden är prestationsinriktat. Även om vi försöker bekräfta det barnen gör och ge dem ord att sätta till sin upplevelse, kommer övriga i omgivningen in och kommenterar med "duktigt", "fint" etc. Som bildlärare är detta något av en käpphäst för mig, små barn som ritar gör det nämligen inte för att prestera någonting, de är inte intresserade av att det ska "bli" något utan det är själva aktiviteten som betyder något för dem, till dess att omgivningen börjar lägga sig i och kommentera deras arbete med "vad fint!" - vilket är obegripligt första gångerna, men snabbt lär sig barnet att det ska bli "fint" och att det också kan finnas motsatsen, dvs "fult".
Samma mekanism sker på område efter område, till sist har barnen förlorat sin egen inre motor och blir helt styrda av en yttre drivkraft (hägrande prestationer).
Om ditt barn applåderar sig själv och säger "bra" ska inte tolkas som att han saknar den typen av beröm från dig, utan bara att han har lärt sig av sin mormor att förknippa byggandet med applåder och "bra" och att han tycker om att göra det. Du gör rätt som fortsätter att ge honom alternativ och ord för sina upplevelser, det bidrar till att stärka hans självkänsla snarare än hans självförtroende. Om du framhärdar kommer han säkerligen när han blir äldre att undra varför han aldrig får beröm av dig, och då får du väl ta ställning till om du måste variera ditt bemötande genom att lägga till beröm till din repertoar. När den skadan redan är skedd kan man knappast förvärra det utan då blir istället berömmet en positiv kraft.