• Blåklocka2107

Barnet applåderar åt sig själv...

Jag är mamma till en son på 20 månader. 

Jag försöker bekräfta honom genom att intressera mig för vem han är och vad han gör, snarare än att bedöma hans prestationer.

Om han exempelvis bygger ett torn av klossar, så kan jag säga "oj vad högt du bygger, vad koncentrerad du är", om han kastar en boll långt kan jag säga "vad du kan kasta" eller "vad långt du kastar". När han lär sig nya ord kan jag säga "vad roligt att du lär dig så många ord" och "vad du kan prata". 

Jag undviker ord som "duktig" och "bra", därför att dessa känns bedömande och som om han kan bli inriktad på att prestera om han får höra dessa ord. 

Sen en tid tillbaka har det dock hänt då och då att han själv börjar applådera och säga "bra" åt sig själv om han exempelvis byggt ett torn av klossar. Jag blir förvånad eftersom varken jag eller barnets pappa berömmer honom på detta sätt. Är det en signal om att han vill ha den här typen av beröm eller ska vi mer tolka det som att han vill ha mer bekräftelse som person? Att han vill bli mer sedd av oss?

Han har en bra och nära relation till sin mormor och hon brukar då och då säga "bra" och applådera när han gör olika saker. Hon sa ofta att han var duktig förut, även vid enklare saker, typ "vad du är duktig på att äta". Jag störde mig på det här och sa till henne när sonen var runt 1 år att jag tyckte att ordet duktig var problematiskt, eftersom det kan göra att barnet känner att det är viktigt att prestera. Hon förstod väl lite grann vad jag menade, minskade på att säga ordet duktig men fortsatte att säga "bra" och applådera. 
    Kan hennes typ av beröm göra att han blir fokuserad på att göra saker "duktigt" och "bra", på prestation helt enkelt? Han verkar ju ha påverkats av hennes beteende eftersom han nu applåderar åt sig själv ibland.... eller är det bara en fas?

Hur ska vi föräldrar bemöta detta? Det tar emot att applådera när han gör det eftersom jag inte vill sitta och recensera vad mitt barn gör på det sättet... Jag vill snarare visa att jag tycker det är roligt att han är glad, så jag kanske säger "jaaa vad roligt" vid dessa tillfällen...

Vill gärna höra era reflektioner och råd kring detta!

• Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...
  • Blåklocka2107
    Anonym (A) skrev 2018-06-25 12:44:38 följande:

Jag tycker att det är viktigt att få höra att man gör något bra och det gör man på olika sätt. Just orden duktig/bra är inte nödvändiga utan det hänger också på vilket tonläge och kroppsspråk man har. Och det är viktigare snarare att inte behöva kämpa för att få bekräftelsen oavsett om det är "Vad du är stark som kan kasta så långt!" eller "Vilket bra kast!".

Jag fick väldigt sällan höra beröm alls vilket gjort att jag kämpat för att vara till lags och vara "duktig" jag har hela tiden behövt prestera mer och antagit att jag gjort något fel eftersom jag inte fick berömmet. Jag mins en gång jag fick höra att jag gjort något bra och det sitter kvar nu snarare som något tragiskt att det kunde jag få beröm för men inte annat.

Fokusera inte så mycket på vilket ord, glöm inte vilket kroppsspråk ni sänder ut så att barnet får bekräftelsen, visa erat intresse.

Och jag tycker ju att vi gör allt det här, vi använder inte ordet duktig och om vi säger bra är det oftast "bra jobbat", "så bra det går" etc. Men vi visar intresse i engagemang och kroppsspråk och uttryck såsom "vad du kan", "vad långt du kastar" (vilket ju också är en form av bedömningar) "vad roligt", "vilken koncentration", "åh vad du ser att gilla det där", "vad roligt att du är så glad" etc. För mig är det mer inlevelsefullt och engagerat än att sitta och säga "bra" och "duktigt"....
  • Anonym (H)

Finns väl inget bättre än att berömma och uppmärksamma sitt barn genom att säga just bra och duktig?! Det är ju det ett barn vill höra! Tror snarare chansen att barnet kommer känna sig värdelöst, underpresterande och framförallt inte sedd är större om ni INTE berömmer på det sätter. Säger som tidigare i tråden: Sluta med den där trenden nu.

• Anonym (Grattis)

Jag tycker att det är fruktansvärt orimligt att säga "grattis" till någon som har presterat och åstadkommit något. Så himla nedvärderande. Som att en klarade tre simmärken/provet/körkortet/tog examen/fick jobb pga ren skär tur. Då unnar jag hellre mina barn att känna sig bra och duktiga samt höra mig säga det.

• Blåklocka2107
    Anonym (H) skrev 2018-06-25 13:07:23 följande:

Finns väl inget bättre än att berömma och uppmärksamma sitt barn genom att säga just bra och duktig?! Det är ju det ett barn vill höra! Tror snarare chansen att barnet kommer känna sig värdelöst, underpresterande och framförallt inte sedd är större om ni INTE berömmer på det sätter. Säger som tidigare i tråden: Sluta med den där trenden nu.

Fast det låsta berömmet i form av "vad duktig du är" eller "vad smart du är" kan motverka utvecklingen av en god självkänsla så att barnet inte vågar ta sig an utmaningar av rädsla för att misslyckas. Då är fokus på processen bättre, i form av "bra jobbat" eller liknande. En annan i tråden postade den här videon (2 minuter lång) vilket jag tycker förklarar detta på ett tydligt och enkelt sätt:

• pyssel

Vilket märkligt och helt i onödan problematiserande synsätt. Sluta ängslas och sluta hacka på din omgivning som ger din son glädje och uppmuntran. Tillsammans ger ni ju honom alla sorters bekräftelse.

Tvärtom om mot din oro skulle jag säga att det är en skyddande faktor att kunna bekräfta sig själv så väl som han gör.

Alla hästar hemma
  • LFF
    Blåklocka2107 skrev 2018-06-25 13:50:50 följande:
    Fast det låsta berömmet i form av "vad duktig du är" eller "vad smart du är" kan motverka utvecklingen av en god självkänsla så att barnet inte vågar ta sig an utmaningar av rädsla för att misslyckas. Då är fokus på processen bättre, i form av "bra jobbat" eller liknande. En annan i tråden postade den här videon (2 minuter lång) vilket jag tycker förklarar detta på ett tydligt och enkelt sätt:
    Och för en del barn så MÅSTE det vara "låst" beröm, annars fungerar det inte alls. Jag har ett sådant barn som måste få höra att han är duktig i delmomenten när han lär sig något nytt. Hans bror lär sig ofta saker (motoriskt bättre) fortare och när han själv inte gör det så behöver han "låst" beröm för att inte ge upp (de är tvillingar och jämför sig omedvetet med varandra hela tiden, konstant).

Det är inte enkelt detta med beröm och självkänsla. Man kan inte bara ge "låst" beröm och man kan inte bara ge "växande" beröm. Barn (och vuxna) behöver båda sakerna!
  • lövet2

Ja, TS, självkänslan är jätteviktig, och den tar skada om du bara berömmer prestationer. Men du glömmer en annan viktig sak, och det är självförtroendet. Självkänslan växer om du visar barnet att det duger som det är och är älskat precis som det är. Självförtroendet växer om du berömmer barnet när det gör något bra och visar att du faktiskt ser att det är duktigt på någonting. En lagom dos av båda är nödvändigt för barnet.

• Anonym (well)

Tycker det låter superhärligt att han applåderar! Jag tycker ni ska glädjas åt att han bekräftar sig själv, istället för att oroa er över att mormor gjort fel och fått honom att... ja vad, vara stolt över sig själv?!

Jag har en äldre dotter som är väldigt duktig i skolan. Hon brukar komma hem och berätta ganska detaljerat om skolarbetet och vill att man ska läsa igenom hennes prov väldigt noggrant - och hon vill faktiskt höra att hon är duktig.

Jag vet det, eftersom hon brukar bli besviken på pappans reaktion. När hon berättar att hon fått alla rätt på ett prov, är hans vanligaste svar: "Nej vad KUL, vad ROLIGT att du tycker det är så KUL och att du TRIVS i skolan!!"

Det är bara det att hon inte trivs och tycker det är kul. Hon tycker skolan är ganska jobbig, och uttrycker att hon tycker det känns respektlöst att han säger så, eftersom hon faktiskt lagt ner väldigt mycket arbete på skolarbetet.

Andra saker kan pappan berömma, konstigt nog, tex idrottsprestationer, men när det gäller just skolan vet jag att han är väldigt rädd att uppmuntra en prestationsångest. Och hon HAR prestationsångest men jag tycker mig märka att den har hon hur vi än gör. 

Jag ska väl understryka att jag tittar igenom hennes prov precis som hon vill att jag ska göra, vi diskuterar frågor och svar (vilket ju blir en del av inlärningen, det också) och hur läraren har rättat. Jag säger alltså inte likgiltigt att "jaha, alla rätt, det var duktigt".

Jag säger också saker i stil med att det var bra jobbat, vilket jobb du har lagt ner etc. Det säger jag därför att jag menar det! Inte för att jag försöker hitta sätt att "inte" berömma henne.

Hon tycker också väldigt illa om när någon antyder att hon har lätt för sig i skolan. Hon tycker det är viktigt att göra bra ifrån sig, och tycker att det är förminskande att höra att hon har lätt för sig, eller att hon får bra på proven för att hon har "roligt".

Jag har skojat med pappan och sagt att han säkert skulle tycka att det vore konstigt om han hade hållit en lång presentation på sitt jobb, som han jobbat hårt och länge med, och efteråt fick höra: "kul, va ROLIGT du verkar ha haft i projektet, va LÄNGE du kunde prata!"

Men generellt sett tror jag att det handlar om att SE barnet, som många redan skrivit. Då kanske det inte spelar så jättestor roll exakt hur man formulerar sig, jag vet inte. Barnet, eller medmänniskan, märker ju om man är uppriktigt intresserad av att lyssna och se. Om man blir imponerad över att ens barn klarar att bygga ett högt torn för första gången, så tror jag att det syns på kroppsspråk och ansiktsuttryck.

Jag tror faktiskt att det är en instinkt vi har, att bli glada över barns framsteg. Vissa framsteg är ju riktigt viktiga, som att börja gå, kunna prata, äta ordentligt. Livsavgörande saker.

• Anonym (B)

Jag tror det är bra att undvika bra och duktig utan sammanhang, så jag använder tex uttryck som Vad bra att du hängde upp jackan så den torkar. En 20-månaders har ju inte språk nog utan jag tror att applåden kan betyda tex "Shit vad bra, tornet välte 4 gånger men nu blev det så högt som jag ville! Jippie!"

• Maria 434
    Blåklocka2107 skrev 2018-06-25 10:38:56 följande:

Jag är mamma till en son på 20 månader. 

Jag försöker bekräfta honom genom att intressera mig för vem han är och vad han gör, snarare än att bedöma hans prestationer.

Om han exempelvis bygger ett torn av klossar, så kan jag säga "oj vad högt du bygger, vad koncentrerad du är", om han kastar en boll långt kan jag säga "vad du kan kasta" eller "vad långt du kastar". När han lär sig nya ord kan jag säga "vad roligt att du lär dig så många ord" och "vad du kan prata". 

Jag undviker ord som "duktig" och "bra", därför att dessa känns bedömande och som om han kan bli inriktad på att prestera om han får höra dessa ord. 

Sen en tid tillbaka har det dock hänt då och då att han själv börjar applådera och säga "bra" åt sig själv om han exempelvis byggt ett torn av klossar. Jag blir förvånad eftersom varken jag eller barnets pappa berömmer honom på detta sätt. Är det en signal om att han vill ha den här typen av beröm eller ska vi mer tolka det som att han vill ha mer bekräftelse som person? Att han vill bli mer sedd av oss?

Han har en bra och nära relation till sin mormor och hon brukar då och då säga "bra" och applådera när han gör olika saker. Hon sa ofta att han var duktig förut, även vid enklare saker, typ "vad du är duktig på att äta". Jag störde mig på det här och sa till henne när sonen var runt 1 år att jag tyckte att ordet duktig var problematiskt, eftersom det kan göra att barnet känner att det är viktigt att prestera. Hon förstod väl lite grann vad jag menade, minskade på att säga ordet duktig men fortsatte att säga "bra" och applådera. 

Kan hennes typ av beröm göra att han blir fokuserad på att göra saker "duktigt" och "bra", på prestation helt enkelt? Han verkar ju ha påverkats av hennes beteende eftersom han nu applåderar åt sig själv ibland.... eller är det bara en fas?

Hur ska vi föräldrar bemöta detta? Det tar emot att applådera när han gör det eftersom jag inte vill sitta och recensera vad mitt barn gör på det sättet... Jag vill snarare visa att jag tycker det är roligt att han är glad, så jag kanske säger "jaaa vad roligt" vid dessa tillfällen...

Vill gärna höra era reflektioner och råd kring detta!

Han är 20 månader...slappna av.

Vadå recensera vad han gör? Han är 20 månader! I den åldern klappar de händer till det mesta.

Du låter lite lätt spänd för ingenting och ditt tänk är för mig helt främmande
Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...