EhxJ skrev 2018-05-31 15:35:45 följande:
Hej alla! Tack för era peppade ord <3 Nu kommer ni andra som väntar och gått över BF säkert avsky mig.. men beslutet att sätta igång gick så snabbt och jag kände inte att jag riktigt hann känna efter. Började tänka på komplikationer (ökad risk för sugklocka och kejsarsnitt) och var helt slut i huvudet över att inte ha sovit på 2 nätter. Kände inte att jag kände mig fit for förlossning idag egentligen när dagen började med att vara trött och slut.. SÅ... jag tackade faktiskt nej till igångsättning idag och nu är jag hemma igen. :-/
Känner mig dum i huvudet som tog det beslutet när jag har haft det som jag haft det OCH egentligen bara längtar att bebis ska vara här när de ERBJUDER att hjälpa mig?! Men om jag ska lyssna på mitt hjärta så önskar jag nog innerst inne att han ska komma ut när kroppen är redo och startar igång självt. Åh vacklar fortfarande i om jag tog fel beslut, speciellt när alla andra runt om (släkt, sambo mm) tyckte jag skulle göra det. Men samtidigt är det ju bara JAG som ska orka trycka ut honom när det är dags... och idag finns inte den kraften. Nu ska jag försöka vila och samla tankarna/känslorna.
Fast jag förstår dig absolut. Man är superambivalent inför det här med igångsättning, jag iallafall men känns som vi är fler. Klart det känns bättre när kroppen själv är redo och det finns faktiskt inget belägg (medicinskt) för barnet på att det bör göras förens man kommer till v42+0 då riskerna ökar och barnet kan börja må sämre. . Sen är det klart om mamman mår dåligt också. Men som du sa nu så kände du dig inte redo eller att du hade kraft nog, så tycker du gör rätt i att lyssna på din kropp. Du har säkert möjligheten att sova (om du kan) och sedan återkomma till förlossningen om det känns som om du ändå vill detta. Jag längtar men bävar inför min igångsättning, men då är den ju satt tills sista dagen och jag tackade ändå nej (förvisso innan jag mådde såhär kasst av väntan haha :o) till studien där man kan lottas till igångsättning i vecka 41 redan. Jag vill ju ändå att det hela ska "sköta sig självt" om det går