• Lewaize

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Heeeej! Nu har vi dragit igång med vårt första IVF försök och är på sprutdag 4 med inbokat UL på lördag 28/4 (ska på ett UL till innan äggplock någonting runt 4-5/5)! Sprutorna som jag är ordinerad är Bemfola, Orgalutran, Ovitrell & Lutinus. Vi är 27 respektive 31 år och i vårt fall är det den manliga faktorn som spökar. 

Än så länge har jag inte känt av några symptom/bieffekter av sprutorna och om jag ska vara ärlig så har jag inte känt efter heller :P Jag som trodde att jag skulle bli ett riktigt hormonmonster, fast det är la förtidigt att ropa hej nu ^^ 

Hoppas någon vill följa med på resan, det är bara att hänga på! :) 

Försöker med första barnet sedan maj 2017, påbörjar IVF behandling maj/juni 2018
  • Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?
  • Inalina
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-11 19:50:05 följande:
    Ah det får jag prova ikväll då :)

Åh jag vet inte hur stora dom var men hon sa att det var 4 på höger och 3 på vänster samt att hon såg en del små som hon hoppades skulle växa till sig tills på fredag. Så vi får se, man kan ju bara hålla tummarna nu egentligen <3
    Hej! Hoppas det går bra på ditt äggplock idagGlad!!!
  • Långväntanefterdig

Mitt äggplock....

Blev mottagna och visade till ett rum. Började redan då få panik och tårarna och ångesten kom.... sambon fick gå iväg å lämna prov medans jag blev ompysslad av en jättefin syster. Bytte om till skjortan och mössa.. Hon satte nål i armen och tog blodtryck....

Sen skulle man kissa innan det var dags och läkaren kom förbi och berättade om vad som komma skulle. Dom var jättegulliga allihopa och hade ett fint bemötande.

Väl inne på rummet så fick jag hoppa upp i gynstolen. Embryologen kom in och dubbelkollade födelsedstum så att vi var vi.

Sambon satt vid mitt huvud och nu var det bara å andas.. fick första dosen morfin innan läkaren skulle ta bedövnings spruta i livmodern. Fick ingen reaktion alls på morfinet och sprutorna hon tog gjorde på riktigt så jääääääävla ont. Skrek å kramade sambons hand och försökte bara ta mig igenom det. Fick totalt 3 doser med morfinet men kände inte av det någon av gångerna. Själva äggplocket var en märklig känsla. Dom liksom sög ut blåsorna och det kändes som mensvärk gånger 1000, väldigt ilande ihållande känsla av ren å skär smärta. Berodde nog mkt på att jag inte gick igång på morfinet också...

När hon tagit ur verktygen ur fiffi så rann det till rätt ordentligt och en stor pöl med blod kom på golvet, kändes väldigt obehagligt. Dom torkade rent mig och vi fick gå in på vårt rum igen.

Fick frukost som jag inte orkade äta och 2 smärtstillande som jag tog direkt. Smärtan höll i sig och jag vilade en stund. Sen kom läkaren å berättade att dom hade fått ut 11 stycken ägg. Befruktning sker under dagen och planerad insättning är på månad. Om det är fler än 5 befruktade så ringer dom imorgon för att ändra insättningsdag till onsdag. Nu kan vi bara hålla tunmarna. Ligger nu nerbäddad i soffan resten av dagen. Idag räknas som dag 0, imorgon dag 1 och testdag på dag 18. Nedräkningen kan börja!

• Inalina
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-15 12:37:15 följande:

Mitt äggplock....

Blev mottagna och visade till ett rum. Började redan då få panik och tårarna och ångesten kom.... sambon fick gå iväg å lämna prov medans jag blev ompysslad av en jättefin syster. Bytte om till skjortan och mössa.. Hon satte nål i armen och tog blodtryck....

Sen skulle man kissa innan det var dags och läkaren kom förbi och berättade om vad som komma skulle. Dom var jättegulliga allihopa och hade ett fint bemötande.

Väl inne på rummet så fick jag hoppa upp i gynstolen. Embryologen kom in och dubbelkollade födelsedstum så att vi var vi.

Sambon satt vid mitt huvud och nu var det bara å andas.. fick första dosen morfin innan läkaren skulle ta bedövnings spruta i livmodern. Fick ingen reaktion alls på morfinet och sprutorna hon tog gjorde på riktigt så jääääääävla ont. Skrek å kramade sambons hand och försökte bara ta mig igenom det. Fick totalt 3 doser med morfinet men kände inte av det någon av gångerna. Själva äggplocket var en märklig känsla. Dom liksom sög ut blåsorna och det kändes som mensvärk gånger 1000, väldigt ilande ihållande känsla av ren å skär smärta. Berodde nog mkt på att jag inte gick igång på morfinet också...

När hon tagit ur verktygen ur fiffi så rann det till rätt ordentligt och en stor pöl med blod kom på golvet, kändes väldigt obehagligt. Dom torkade rent mig och vi fick gå in på vårt rum igen.

Fick frukost som jag inte orkade äta och 2 smärtstillande som jag tog direkt. Smärtan höll i sig och jag vilade en stund. Sen kom läkaren å berättade att dom hade fått ut 11 stycken ägg. Befruktning sker under dagen och planerad insättning är på månad. Om det är fler än 5 befruktade så ringer dom imorgon för att ändra insättningsdag till onsdag. Nu kan vi bara hålla tunmarna. Ligger nu nerbäddad i soffan resten av dagen. Idag räknas som dag 0, imorgon dag 1 och testdag på dag 18. Nedräkningen kan börja!

Men åh din stackare Gråter !! De flesta går det ju väldigt bra för och även om det gör ont så brukar det nog inte vara en sån skräckupplevelse. Fy fasen, tänker på dig!

Skönt att de fick ut så många ägg i alla fall, när du nu fick genomlida ÄP from hell! kramarHjärta
  • lizzyli
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-15 12:37:15 följande:

Mitt äggplock....

Men fy vad jobbigt att äggplocket blev så hemskt och smärtsamt! Jag kände inte något alls av bedövningssprutorna och när det "sved till" under plocket så ökade de morfinet och det försvann direkt. Men jag riktigt kände av ett morfinrus typ. De kanske fläskade på med mycket mer morfin på vår klinik? Så onödigt att det ska göra ont för vissa när det inte borde behöva göra det. Men man kanske reagerar på morfin olika förstås, så det inte spelar någon roll hur mycket. Och usch vad orättvist isåfall!! Och massa blod också!! Låter verkligen som rena mardrömmen. Tur att det gav så många ägg ändå då, så det inte var förgäves åtminstone!

Starkt kämpat, heja dig!!!
  • Liten elak och intelligent
    Allt känns bara skit. Vi fick ju tre som de sade jättefina embryon till frysen. Man vågade inte återföra färskt eftersom jag var överstimulerad utan jag fick vänta till hormonkaoset lagt sig. De sade att de flesta frysta embryon klarar upptining. Typ 75-80%.

Idag var det dags. Jag skulle dit för återföring. När jag kört 1,5 timme och med en halvtimme kvar ringde de. 

Inget av embryona klarade sig. Inte ett enda. Alla tre är döda. Man tinade ett i taget men inget klarade det. 

Jag är så fruktansvärt jävla ledsen.
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-06-15 21:58:54 följande:

Allt känns bara skit. Vi fick ju tre som de sade jättefina embryon till frysen. Man vågade inte återföra färskt eftersom jag var överstimulerad utan jag fick vänta till hormonkaoset lagt sig. De sade att de flesta frysta embryon klarar upptining. Typ 75-80%.

Idag var det dags. Jag skulle dit för återföring. När jag kört 1,5 timme och med en halvtimme kvar ringde de. 

Inget av embryona klarade sig. Inte ett enda. Alla tre är döda. Man tinade ett i taget men inget klarade det. 

Jag är så fruktansvärt jävla ledsen.

Fyy faaan! Rent ut sagt. Vilken mardröm. Får tårar i ögonen när jag läser det du skriver. Vi blev nyligen av med 12 befruktade ägg, så jag kan föreställa mig vilka känslor du kan ha just nu. Hoppas att du har någon hos dig som kan ge tröst och stöd.

Stor kram
  • Liten elak och intelligent
    Akira Öken skrev 2018-06-15 22:15:45 följande:
    Fyy faaan! Rent ut sagt. Vilken mardröm. Får tårar i ögonen när jag läser det du skriver. Vi blev nyligen av med 12 befruktade ägg, så jag kan föreställa mig vilka känslor du kan ha just nu. Hoppas att du har någon hos dig som kan ge tröst och stöd.

Stor kram

Ja, det här var som ett hårt slag i magen. 

Vad var det som gjorde att ni blev av med 12 befruktade ägg? Slutade de utvecklas?

Jag tycker det är så konstigt och oväntat. De har inte sagt annat än hur bra allt sett ut. Lättstimulerad. Bra värden. Alla ägg befruktade. Två jättefina fem dagars blastocyster och en lika fin sex dagars blastocyst. De sade att det är ovanligt att blastocyster dör och att våra blastocyster bedömdes ha hög chans att ge upphov till graviditet. Men så dör alla vid upptining. Hur kunde det bli så? 

Nu blir det ny IVF-behandling i augusti.

• Långväntanefterdig

Hej tjejer!!

Kliniken ringde precis!! Med hjärtat i halsgropen svarade jag. Antingen skulle dom säga att inga ägg är befruktade eller att fler än 5 har befruktats!

Av mina 11 ägg så var det 7 som var mogna. Och av dessa 7 befruktades ALLA 7!!!!! Helt galet! Blir så himla glad! Så istället för återföring på måndag så blir det återföring på onsdag! Och jag får då tillbaka vår blastocyst! Ni fattar ju hur galet mycket man hoppas nu!

• Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-06-16 06:56:47 följande:

Ja, det här var som ett hårt slag i magen. 

Vad var det som gjorde att ni blev av med 12 befruktade ägg? Slutade de utvecklas?

Jag tycker det är så konstigt och oväntat. De har inte sagt annat än hur bra allt sett ut. Lättstimulerad. Bra värden. Alla ägg befruktade. Två jättefina fem dagars blastocyster och en lika fin sex dagars blastocyst. De sade att det är ovanligt att blastocyster dör och att våra blastocyster bedömdes ha hög chans att ge upphov till graviditet. Men så dör alla vid upptining. Hur kunde det bli så? 

Nu blir det ny IVF-behandling i augusti.

I vårt fall handlade det om felaktig hantering på labbet. Den mänskliga faktorn. Av alla saker man kan räkna med och oroa sig för under den här processen var felhantering inte något som jag ens hade funderat över. Men jag har brutit ihop och kommit igen (hjälpligt).

Vad säger er klinik om anledningen till att ingen av blastocysterna klarade upptiningen?

Vi börjar nästa behandling i slutet av juli. Kommer denna gång att nedregleras med Suprefact, vilket i mitt fall innebär två sprutor om dagen de första veckorna och sedan tre sprutor om dagen när jag börjar med Menopur. Det blir vår 5:e IVF-behandling. 4 insättningar. Inget plus.
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?