• Emsa2017

IVF april 2018

Nu är vi igång. Har tagit Gonal-f under 9 dagar och Orgalutran. Var på mitt andra UL idag och det ser fint ut sa läkaren. Ägguttag blir redan på onsdag så ikväll är det dags att ta ovitriellesprutan. 

Är det någon som går igenom IVF nu och vill följas åt? 

• Svar på tråden IVF april 2018
  • Wishful
    Ariel85 skrev 2018-04-28 17:48:21 följande:

Alla verkar få lite olika direktiv. Tycker de är ganska jobbiga, och vill liksom känna vad som är gradivitet/min kropp och vad som är lutins.

Tar ni också tre om dagen?

Ja tre gånger om dagen här med.
  • Wishful
    Ariel85 skrev 2018-04-28 17:49:31 följande:

Kan inte du meddela här efter du pratat med din klinik den 2/5.

Får se om du får samma direktiv.

Absolut det kan jag göra.
  • Anonym (BaKu)
    Frax skrev 2018-04-28 13:15:30 följande:

Jag plussade den 25 och pratade då med kliniken som sa att jag kunde sluta med lutinus direkt. Att de är till för när embrot ska fästa och har de gjort det behövs det inte. Varför sa de så när alla andra här verkar blivit tillsagda att trappa ner med först två och sen en osv. Har en kartong kvar. Har tagit två om dagen bara för att det står här. Kliniken va ja kör veckan ut om du vill. Fattar inte vad som gäller ngn som vet?

Verkar vara lite olika direktiv dels beroende på klinik men också beroende på patienten. Jag har exempelvis en god vän som inte har haft problem med att bli gravid, men däremot fått tidiga missfall. Hon fick ta dem första trisemestern för att minska risken för missfall.

Men jag tror att man ska lyssna på de instruktioner man fått. Däremot så kan nedtrappandet vara en bra idé. Jag fick inte de instruktionerna och slutade därmed tvärt vid förra försöket. Då fick jag en del symtom, bland annat blev jag ganska dålig i magen. Jag vet inte om det stämmer men har hört att det kan bli lite så när man slutar tvärt. Därav nedtrappandet... Jag tänkte testa det denna gången oavsett resultat. Har inte många tabletter att spela på, men ändå...
  • Ariel85
    Anonym (BaKu) skrev 2018-04-28 18:13:57 följande:

Verkar vara lite olika direktiv dels beroende på klinik men också beroende på patienten. Jag har exempelvis en god vän som inte har haft problem med att bli gravid, men däremot fått tidiga missfall. Hon fick ta dem första trisemestern för att minska risken för missfall.

Men jag tror att man ska lyssna på de instruktioner man fått. Däremot så kan nedtrappandet vara en bra idé. Jag fick inte de instruktionerna och slutade därmed tvärt vid förra försöket. Då fick jag en del symtom, bland annat blev jag ganska dålig i magen. Jag vet inte om det stämmer men har hört att det kan bli lite så när man slutar tvärt. Därav nedtrappandet... Jag tänkte testa det denna gången oavsett resultat. Har inte många tabletter att spela på, men ändå...

Tror absolut som du säger att vissa får speciella instruktioner beroende på vad man har för problem.

Men tror de flesta bara följer klinikens standard instruktioner utan anpassning. Och i Sverige tar man varken blodprover på hcg med uppföljning eller progestron nivåer.

I mitt fall har jag haft tre gradiviteter och aldrig missfall, som tur är. Men denna gång när vi gjort ivf känns det som att progestron nivåerna skjuter i taket på mig och jag har massor med biverkningar av den, plus att min slemhinna har aldrig känts så tung och lättblödande någonsin. Har aldrig tidigare haft denna känsla som denna gett mig.

Därför ifrågasätter jag att fortsätta använda lutinus efter att jag plusat.

Men går privat och får en utmärkt vård, så vill inte klaga.

Men blir ändå extremt förvånad av att klinikerna i Sverige har så olika instruktioner för samma sak. Hade önskat en bättre uppföljning av hormonerna på individnivå genom blodprov.
  • Ariel85

Hittade detta test med procent beräkning för ivf behandling.

Den beräknar hur många försök man kan behöva göra. För mig ger den trygghet, om man känner att man inte orkar. Kanske denna kan ge lite trygghet till andra när man känner för att ge upp. Så kanske den kan ge styrka att fortsätta. Ville bara tipsa om den.

w3.abdn.ac.uk/clsm/opis/home/toolintro

• Anonym (Bra tips!)
    Ariel85 skrev 2018-04-28 21:35:37 följande:

Hittade detta test med procent beräkning för ivf behandling.

Den beräknar hur många försök man kan behöva göra. För mig ger den trygghet, om man känner att man inte orkar. Kanske denna kan ge lite trygghet till andra när man känner för att ge upp. Så kanske den kan ge styrka att fortsätta. Ville bara tipsa om den.

w3.abdn.ac.uk/clsm/opis/home/toolintro

• Filidutter

Test dag imorgon, känns som det inte blir något plus då jag har haft brunröd flytning/blödning sen igår. Och mensvärk. Hoppas ändå på ett plus! Fler som testar imorgon? Ska bli skönt att få svar iaf, och i så fall fortsätta planera nästa steg istället..

• Filidutter

Det blev två streck!!! Hurra!!! Hoppas nu blödning med försvinner så jag kan bli lugn..

• Ariel85
    Filidutter skrev 2018-04-30 06:09:28 följande:

Det blev två streck!!! Hurra!!! Hoppas nu blödning med försvinner så jag kan bli lugn..

Ohh va roligt! Grattis!!!
  • AnHeAx
    Filidutter skrev 2018-04-30 06:09:28 följande:

Grattis!

Svar på tråden IVF april 2018