• Anonym (Bella)

Arv vid särkullsbarn

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

• Svar på tråden Arv vid särkullsbarn
  • Ess
    Brumma skrev 2018-04-04 20:57:23 följande:
    Inte påverkas lika mycket är en HELT ANNAN SAK än att inte påverkas alls.

Det är faktiskt skrämmande hur du opersonifierar människor pga dina åsikter om bonusbarn.

Antar att man dom förälder inte påverkas av att ens barn dör heller då - om ens rutiber fortsätter rulla på som vanligt. .
    Anonym (Lady) skrev 2018-04-04 22:04:30 följande:
    Hemsk jämförelse, men tankvärd.
    Eller vad säger du Ess?
    Ni resonerar totalt idiotiskt. Självklart är det personen som har vardagen med den avlidne som saknar och sörjer personens frånvaro mest, hur man ens kan anse något annat är helt otroligt.
    När svärfar gick bort inte fn var det mest synd om maken. Det var svärmor som satt ensam vid middagsbordet, som saknade hans sällskap varje dag.
    Maken var ledsen, men han var inte ensam utan han hade sin familj och sin vardag intakt. 
    Att påstå att det var mest synd om maken är helt absurt, man kan inte ens jämföra hans förlust med hans mammas.

Menar du ett litet barn eller ett vuxet utflyttat?
    Ett litet barn lever man ihop med.
    Ett vuxet barn har sin familj och det är den som får den värsta smällen om något händer. Det är den familjen som får en totalförändrad vardag.

• Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-04-05 19:20:58 följande:
    Eller vad säger du Ess?
    Ni resonerar totalt idiotiskt. Självklart är det personen som har vardagen med den avlidne som saknar och sörjer personens frånvaro mest, hur man ens kan anse något annat är helt otroligt.
    När svärfar gick bort inte fn var det mest synd om maken. Det var svärmor som satt ensam vid middagsbordet, som saknade hans sällskap varje dag.
    Maken var ledsen, men han var inte ensam utan han hade sin familj och sin vardag intakt. 
    Att påstå att det var mest synd om maken är helt absurt, man kan inte ens jämföra hans förlust med hans mammas.

Ett vuxet barn har sin familj och det är den som får den värsta smällen om något händer. Det är den familjen som får en totalförändrad vardag.

Ett litet barn kanske lever med den ena föräldern och träffar den andra varannan helg.
    Tror du att varannanhelgsföräldern bara ruskar på sig lite och sen går det över, jag menar den har ju sina rutiner därhemma ändå?
    Det märks ju bara några dagar per månad att det inte kommer någon?

(Jag hoppas att du snart inser hur fel du har...)
  • Anonym (***)
    Anonym (Lady) skrev 2018-04-05 19:36:46 följande:
    Ett litet barn kanske lever med den ena föräldern och träffar den andra varannan helg.
    Tror du att varannanhelgsföräldern bara ruskar på sig lite och sen går det över, jag menar den har ju sina rutiner därhemma ändå?
    Det märks ju bara några dagar per månad att det inte kommer någon?

(Jag hoppas att du snart inser hur fel du har...)
    Missförstår du med flit eller går inte hissen ända upp?
  • Anonym (Utbytbara)
    Anonym (***) skrev 2018-04-05 19:44:39 följande:

Jag har läst. Självklart drabbas den som bor med den avlidne mest.

Fast det barnet har ju också kvar sin andra förälder och kan fortsätta med sina rutiner så länge inte den kvarvarande föräldern varit dum nog att leva över sina egna tillgångar.

Det är bara för båda barnen att ruska av sig, en förälder är utbytbar! För den kvarvarande partnern däremot blir det jobbigt! ...åtminstone de veckor det tar innan hen hittar en ny partner som kan ta den dödes plats...
  • Anonym (Leticia)
    Anonym (***) skrev 2018-04-05 19:39:31 följande:
    Missförstår du med flit eller går inte hissen ända upp?
    Vi andra resonerar tillbaka till Ess. Hon kör liksom bara en väg men inser inte att det finns "samma scenarior" åt andra hållet förrän hon får dem kastade mot sig och undviker dem som satan. Som alltid... Vänder kappan efter vinden som sagt. 
  • modsey

Fast det har inget med arv att göra!
  • Valentina01
    Eller vad säger du Ess?

Hur du resonerar Ess kring det här med hur barn (utflyttade/som inte spenderar varje dag med sin förälder) skulle ta sin förälders död med ett axelryck säger mer om dig som mamma till dina barn än något annat... faktiskt. 

Hos oss andra, de flesta, hade vi agerat och känt som om världen gått under. Och det går åt bägge håll förälder-barn. 
  • Brumma

Jag visste inte att det var någon slags tävling i vem som saknar och sörjer mest?

Jag sätter mig emot att du påstår att den som inte bor med den avlidne INTE PÅVERKAS ALLS.

Ett barn som man inte lever med på heltid. Du vet, det finns sådana situationer...

Du hade inte påverkats alls om ditt vuxna barn dog?
  • Anonym (***)
    modsey skrev 2018-04-05 20:02:59 följande:
    Fast det har inget med arv att göra!
    Nä, men det skrev jag väl inte? 
  • Brumma

Högst troligt ja. Men ESS påstår att den som inte lever med den avlidne inte påverkas ALLS. Och där anser jag hon är fullkomligt ute och cyklar. .
  • modsey
    Anonym (***) skrev 2018-04-05 20:06:12 följande:

Nä, men det skrev jag väl inte? 

Varför är det i huvudtaget relevant att ta upp i wn tråd om arv då.....
  • Anonym (***)
    modsey skrev 2018-04-05 20:34:09 följande:
    Varför är det i huvudtaget relevant att ta upp i wn tråd om arv då.....
    Ja, du, fråga dom sitter och tjafsar om vem som är mest ledsen när någon dör...

Jag bara svarade på ett av de inläggen.
  • Brumma
    Anonym (***) skrev 2018-04-05 20:53:26 följande:

Ja, du, fråga dom sitter och tjafsar om vem som är mest ledsen när någon dör...

Jag bara svarade på ett av de inläggen.

Jag "tjafsar" inte om vem som är mest ledsen (känns ganska löjligt att tjafsa om..). Däremot har jag satt mig emot att man inte påverkas om man inte lever med personen som går bort. Det har med både knslsn och arv att göra.

Såg dock att Ess drog upp "mer ledsen än" igår. Jag hade inte förstått att det var vad som diskuterades .. ;)
  • sextiotalist
    Eller vad säger du Ess?

Man kan och ska aldrig värdera sorg. Man kan sörja en person lika mycket oavsett om man bor ihop med personen eller inte.

Jag kan hålla med om att det blir mer påtagligt när man lever ihop, att förändringarna blir mer påtagliga. Men att värdera sorgen är fel.

• Ess
    Brumma skrev 2018-04-05 20:05:36 följande:
    Jag visste inte att det var någon slags tävling i vem som saknar och sörjer mest?

Jag sätter mig emot att du påstår att den som inte bor med den avlidne INTE PÅVERKAS ALLS.

Ett barn som man inte lever med på heltid. Du vet, det finns sådana situationer...

Du hade inte påverkats alls om ditt vuxna barn dog?
    Det är ni som gör det till en tävling. Min åsikt är och har alltid varit att partnern är den som ska ärva mest och sen får alla barnen dela på laglotten. Med anledning av att det är de som bor med den avlidne som drabbas värst.
    Att vissa sen drar in vem som blir ledsnast och drar upp det ena tramsiga alternativet efter det andra och vill ha svar på det, får stå för dem.

Och nej, DERAS VARDAG PÅVERKAS INTE, SPECIELLT INTE OM MAN JÄMFÖR MED ATT BLI TVUNGEN ATT FLYTTA OVANPÅ SORGEN!!

• Ess
    Brumma skrev 2018-04-05 20:07:28 följande:
    Högst troligt ja. Men ESS påstår att den som inte lever med den avlidne inte påverkas ALLS. Och där anser jag hon är fullkomligt ute och cyklar. .
    Vilken del fattar du inte. Deras vardag påverkas inte överhuvudtaget, eftersom de inte varken behöver fixa nytt boende, flytt och försäljning osv.
    De vet vart de kommer att bo och vad som händer imorgon, vilket de som bott med den avlidne inte har en aning om.

För de flesta av oss är detta inget problem eftersom boendet är belånat och egentligen inte värt något i rena pengar. Men ts räknar tydligen med att deras boende kommer att stiga väsentligt och därför måste de reda ut allt sådant här innan de köper något.
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-06 16:42:28 följande:

Vilken del fattar du inte. Deras vardag påverkas inte överhuvudtaget, eftersom de inte varken behöver fixa nytt boende, flytt och försäljning osv.

De vet vart de kommer att bo och vad som händer imorgon, vilket de som bott med den avlidne inte har en aning om.

För de flesta av oss är detta inget problem eftersom boendet är belånat och egentligen inte värt något i rena pengar. Men ts räknar tydligen med att deras boende kommer att stiga väsentligt och därför måste de reda ut allt sådant här innan de köper något.

Vilken del jag inte fattar?

Att du tror att du vet hur folk påverkas av att en förälder dör. Att du påstår att man inte påverkas ALLS enbart pga att man inte lever med den förälder som dör.

Jag "fattar" inte hur man kan vara så Själv centrerad att man inte kan förstå att människor upplever sorg på olika sätt och att man inte kan säga hur någon annan påverkas.

Jag "fattar" inte hur man kan låta sina högst personliga negativa känslor påverka en till den grad att man slutar se ett "barn" sedan innan som en person med känslor och anknytning till sin förälder.

DET är vad jag inte fattar

..

Återigen. FATTAR du inte att ens vardag kan påverkas av att förlora en närstående ÄVEN om man vet var man bor, går till jobbet varje dag osv?
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-06 16:37:27 följande:

Det är ni som gör det till en tävling. Min åsikt är och har alltid varit att partnern är den som ska ärva mest och sen får alla barnen dela på laglotten. Med anledning av att det är de som bor med den avlidne som drabbas värst.

Att vissa sen drar in vem som blir ledsnast och drar upp det ena tramsiga alternativet efter det andra och vill ha svar på det, får stå för dem.

Och nej, DERAS VARDAG PÅVERKAS INTE, SPECIELLT INTE OM MAN JÄMFÖR MED ATT BLI TVUNGEN ATT FLYTTA OVANPÅ SORGEN!!

PS. Jag har INTE NÄMNT ÖVERHUVUDTAGET vem som skulle sörja mest. Eller vem som påverkas mest i vardagen.

Där läser du verkligen inte vad jag skriver om du påstår det. Du var den första jag läste som skrev om "sörjer mest". Jag har överhuvudtaget inte skrivit något om det.
  • Ess
    Brumma skrev 2018-04-06 17:05:57 följande:
    Vilken del jag inte fattar?

Att du tror att du vet hur folk påverkas av att en förälder dör. Att du påstår att man inte påverkas ALLS enbart pga att man inte lever med den förälder som dör.

Jag "fattar" inte hur man kan vara så Själv centrerad att man inte kan förstå att människor upplever sorg på olika sätt och att man inte kan säga hur någon annan påverkas.

Jag "fattar" inte hur man kan låta sina högst personliga negativa känslor påverka en till den grad att man slutar se ett "barn" sedan innan som en person med känslor och anknytning till sin förälder.

DET är vad jag inte fattar

..

Återigen. FATTAR du inte att ens vardag kan påverkas av att förlora en närstående ÄVEN om man vet var man bor, går till jobbet varje dag osv?
    Diskussionen gäller hur arvet ska fördelas för att ts ska slippa gå ifrån sitt hus.
    Självklart så drabbas nuvarande familjen mest. 

Hade tidigare barnet bott på heltid så hade det drabbats lika mycket. Hade det dessutom bara sin ena förälder kvar så hade det barnet drabbats hårdast, för då hade det förlorat både sin enda förälder och sitt hem, och ovanpå det hamnat i fosterhem om inga släktingar velat ställa upp. Då hade det barnet varit det som behövt en större del av arvet.

Jag ser praktiskt på hur det ska fördelas och har ingen lust att slänga pengar och arbete på något som jag inte kommer få behålla. Varför ska jag sponsra utomstående som varken har anknytning till mig eller huset!
Svar på tråden Arv vid särkullsbarn