Anonym (Bella) skrev 2018-03-28 13:19:28 följande:
Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?
Min svärfar och hans fru har i testamente skrivit att om man vill ha ut sin del direkt (av det som är knutet till fastigheten) så får de endast ut sin laglott, men om de väntar tills båda är borta så får de ut sin arvslott.
En liknande formulering kan ni säkert få ihop. Väntar dom tills du säljer huset eller går bort, då får de ut sin arvslott annars får de laglotten.
Men jag måste nog rätta dig lite. Om din man dör så, enkelt beskrivet, delas era tillgångar i två delar, den ena delen är din giftorätt, den kommer inte din mans barn ha tillgång till, den andra halvan (som då är din mans giftorätt) delas mellan syskonen och den delen som tillfaller era gemensamma barn har du förfoganderätt eftersom ni är gifta. Tänk även på att i denna giftorätt ingår även dina tillgångar och skulder.
Så rent krasst, utan avtal om enskild egendom, så kommer du ha (om ni inte får fler barn) så kommer du stå kvar med 62,5 % om de tar ut sin arvslott.