• Anonym (Bella)

Arv vid särkullsbarn

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

• Svar på tråden Arv vid särkullsbarn
  • modsey
    Ess skrev 2018-03-31 14:14:16 följande:

Vart har jag skrivit det, citera gärna!

Jag har skrivit att huvuddelen ska gå till partnern så att den kan behålla bostad osv. Sedan får barnen dela lika på en mindre bit av ev tillgångar.

Personligen skulle jag aldrig lura mina stora barn på deras laglott.
  • Anonym (Viktigt)
    modsey skrev 2018-03-31 16:31:07 följande:

Hon har ju aldrig nämnt någonting om att ?lura? sig ifrån laglotten. Att använda uttrycket den större biten (vilket jag antar att du syftar på) kan ju faktiskt ämna att syfta på hela giftorättsgodset, inte bara dödsboet
  • Ess
    modsey skrev 2018-03-31 16:31:07 följande:
    Det beror ju på vad man anser ingå i laglotten. Partnern kan få hus med inventarier och barnen dela på ev tillgångar pappan haft. För jag anser det helt fel att tvingas sälja boendet pga särkullar.
  • Anonym (Karin)

Här har vi anledningen till varför man inte ska göra sig om man har tillgångar och barn sedan tidigare.

• modsey
    Ess skrev 2018-03-31 17:46:57 följande:

Det beror ju på vad man anser ingå i laglotten. Partnern kan få hus med inventarier och barnen dela på ev tillgångar pappan haft. För jag anser det helt fel att tvingas sälja boendet pga särkullar.

Anser att det är fel om man inte ser över de alternativ som finns i såna här situationer. Oansvarigt helt enkelt mot alla barnen och mot den nya partner.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2018-03-31 17:47:14 följande:

Här har vi anledningen till varför man inte ska göra sig om man har tillgångar och barn sedan tidigare.

Nja, man ska va noga med att ha papper på hur det ska bli vid en ev bortgång. Gäller ju även vid en ev skilsmässa, för att bara tro att inget någonsin kommer gå fel är direkt naivt och upplagt för bråk.
  • Ess
    modsey skrev 2018-03-31 18:07:43 följande:
    Anser att det är fel om man inte ser över de alternativ som finns i såna här situationer. Oansvarigt helt enkelt mot alla barnen och mot den nya partner.
    Det beror ju på alternativen, för som jag skrev så är det inte helt lätt för en person över 65 att få ha en livförsäkring som inte kostar skjortan. 
    Men precis som du skriver så är det en sak som är mer än viktig att gå igenom innan något händer oavsett om det gäller dödsfall eller skilsmässa. Ingen utav parterna som bidrar med pengar och/eller arbete ska känna sig/bli lurade i slutänden.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2018-03-31 18:07:55 följande:

Nja, man ska va noga med att ha papper på hur det ska bli vid en ev bortgång. Gäller ju även vid en ev skilsmässa, för att bara tro att inget någonsin kommer gå fel är direkt naivt och upplagt för bråk.

Jag hävdar att det bästa är att inte gifta sig.
  • Anonym (Hm)
    HD2017dis skrev 2018-03-31 10:30:04 följande:
    Jag tycker det beror på vilken relation mannen har till barnen. Bryr de sig om sin pappa och ja, dig och era barn, eller spelar de allan och lever goda loppan utan att höra av sig. I det senare är det såklart helt okej att göra de komplett arvslösa, det skulle jag absolut göra om mina barn väljer en sådan väg.

Men bryr sig barnen om sin pappa och hjälper till i den nya familjen och tar ansvar för sin familj då ska ju bohaget delas med dem.
    Håller med
  • Anonym (Karin)
    HD2017dis skrev 2018-03-31 10:30:04 följande:

Jag tycker det beror på vilken relation mannen har till barnen. Bryr de sig om sin pappa och ja, dig och era barn, eller spelar de allan och lever goda loppan utan att höra av sig. I det senare är det såklart helt okej att göra de komplett arvslösa, det skulle jag absolut göra om mina barn väljer en sådan väg.

Men bryr sig barnen om sin pappa och hjälper till i den nya familjen och tar ansvar för sin familj då ska ju bohaget delas med dem.

Varför skulle de vuxna barnen hjälpa till med sin fars nya familj?

De kanske har egna familjer att tänka på.
Svar på tråden Arv vid särkullsbarn