• Anonym (Bella)

Arv vid särkullsbarn

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

• Svar på tråden Arv vid särkullsbarn
  • Anonym (Viktigt)

Fast det känns som att tråden långsamt tagit en avväg.

Jag tror det som möjligtvis kan vara relevant är att fundera över är att även om särkullsbarnet och gemensamma barnet lider samma känslomässiga förlust vid dödsfallet så läggs ju indirekt sten på börda för det gemensamma barnet om det omedelbart blir tvingat att lämna sitt hem. Så det som egentligen väger emot varandra är :

gemensamma barnets/ nuvarande partners konsekvenser av att tvingas lämna sitt hem

Hur mycket kapital särkullsbarnet genast ska få ut

• modsey
    Anonym (Viktigt) skrev 2018-04-04 17:29:14 följande:

Fast det känns som att tråden långsamt tagit en avväg.

Jag tror det som möjligtvis kan vara relevant är att fundera över är att även om särkullsbarnet och gemensamma barnet lider samma känslomässiga förlust vid dödsfallet så läggs ju indirekt sten på börda för det gemensamma barnet om det omedelbart blir tvingat att lämna sitt hem. Så det som egentligen väger emot varandra är :

gemensamma barnets/ nuvarande partners konsekvenser av att tvingas lämna sitt hem

Hur mycket kapital särkullsbarnet genast ska få ut

Sin del. Varken mer eller mindre.
  • Anonym (Utbytbara)
    Ess skrev 2018-04-04 15:11:44 följande:

Det fortsätter leva som det brukar, med skillnaden att det inte kan åka på umgänge eller hälsa på sin förälder mer.

Så, så länge mamman kan lösa ut särkullsbarnet/barnen kan alltså det barn som bott med henne och barnens pappa också ha kvar sina rutiner att bo med sin mamma, det enda som händer är ju att pappa inte kommer hem från jobbet -eller hur?
  • Ess
    Anonym (Utbytbara) skrev 2018-04-04 18:07:47 följande:
    Så, så länge mamman kan lösa ut särkullsbarnet/barnen kan alltså det barn som bott med henne och barnens pappa också ha kvar sina rutiner att bo med sin mamma, det enda som händer är ju att pappa inte kommer hem från jobbet -eller hur?
    Vilket är mer kännbart för det barn som är vant att träffa honom varje dag.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2018-04-04 18:52:37 följande:
    Ess, jag vill fråga det några saker. Helt ok om du inte vill svara.
    Jag är ganska ny här, ser att andra hänvisar till gamla trådar men jag har noll koll.

Är du tillsammans/gift med en man med barn sedan innan?
    Är de barnen stora eller har ni umgänge?
    Har ni gemensamma barn?
    Har du barn sedan tidigare?

Förlåt min nyfikenhet,
  • Ess
    modsey skrev 2018-04-04 17:53:49 följande:
    Sin del. Varken mer eller mindre.
    Den kan ju variera beroende på om det är arvslotten eller laglotten de ska ha.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2018-04-04 18:55:22 följande:
    Ess, jag vill fråga det några saker. Helt ok om du inte vill svara.
    Jag är ganska ny här, ser att andra hänvisar till gamla trådar men jag har noll koll.

Är du tillsammans/gift med en man med barn sedan innan?
    Är de barnen stora eller har ni umgänge?
    Har ni gemensamma barn?
    Har du barn sedan tidigare?

Förlåt min nyfikenhet,
    Ja, gift
    Vuxna. Tonåringar när vi träffades.
    Ja
    Nej

Det är helt ok att du frågar.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2018-04-04 18:59:50 följande:
    Ja, gift
    Vuxna. Tonåringar när vi träffades.
    Ja
    Nej

Det är helt ok att du frågar.
    Ok, tack för svar. {#emotions_dlg.flower}

Det känns som att du inte tycker om dem, har de gjort sig förtjänta av det enligt dig?
    Jag dömer dig inte, jag kan inte heller knyta an till en partners barn. Vill inte heller för den delen.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2018-04-04 19:03:17 följande:
    Ok, tack för svar. {#emotions_dlg.flower}

Det känns som att du inte tycker om dem, har de gjort sig förtjänta av det enligt dig?
    Jag dömer dig inte, jag kan inte heller knyta an till en partners barn. Vill inte heller för den delen.
    Nej jag tycker inte direkt om dem. Det finns lika mycket likheter mellan oss som det finns mellan ett äpple och en elefant, våra personligheter matchar inte överhuvudtaget.
  • modsey
    Ess skrev 2018-04-04 18:52:37 följande:

Nu är ju arvet inte ställt till saknad. Inte heller till hur ofta du träffar din föräldrar. Så ett syskon med tät relatiion till den döde ärver samma som den som inte har någon relation alka
Svar på tråden Arv vid särkullsbarn