• Anonym (Bella)

Arv vid särkullsbarn

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

• Svar på tråden Arv vid särkullsbarn
  • Anonym (Leticia)
    Anonym (Viktigt) skrev 2018-04-03 19:07:28 följande:

Du verkar förresten också hela tiden förutsätta att mannen hela tiden varit den med tillgångar i den här situationen. Eftersom de är gifta så blir det ju samma problem om det från början är hennes pengar, hus och andra tillgångar. De räknas ju med i bodelningen när dödsboet räknas ihop och barnen måste sedan lòsas ut

Jag förespråkar som sagt äktenskapsförord specifikt i fall där nyfamiljer bildas. Just för att man har hunnit bygga upp olika ekonomier och vid senare tid i livet speciellt, tycker jag det vore fel av vare sig mannen eller damen att roffa åt sig av sin partners pengar som man själv inte varit del av att bygga upp. 

Så jag håller med dig att det blir samma problem för henne om det är hon som sitter på tillgångarna. 
  • Anonym (Leticia)
    Anonym (Viktigt) skrev 2018-04-03 19:04:46 följande:
    PAUS!

Så du hävdar tex. att om en man dör så är det mer tragiskt och upprörande för hans utflugna 35 åriga son med egen familj än det 12 åriga hemma boende barnet som nu förutom att förlora sin pappa också genast tvingas flytta, ev från alla sina vänner och din trygga omgivning?

Och detta baseras på att mannen varit 35 åringens pappa längst????

Så en sladdis har aldrig rätt att vara lika upprörd som ett äldre syskon?
    Har man inte byggt upp en såpass kärleksfull relation på 35 år till sitt (nu vuxna) barn att den efter 35 år inte skulle vara utom sig av sorg vid dens fars bortgång anser jag nog att denna förälder har misslyckats totalt. Men det är jag det. Vi tar alla hand om varandra vid en bortgång och håller ihop. Alla delar sorgen. 

Har en man barn på 35 och ett på 12 är det en ganska stor skillnad. Det kan hända 35 åringen är en bästa vän till pappan, således en annan typ av tight relation som 12 åringen aldrig kommer ha i det fallet. Självklart är det skillnad på en 35 årig relation kontra en som varat i 12 år.
  • Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-04-03 18:06:17 följande:
    Självklart är det mer hemskt för de barn som har sin vardag med pappan. De andras vardag blir inte påverkad alls. 
    Hur svårt är det att förstå??

De barnen som bor med sin mamma blir INTE påverkade av att pappan dör. Barnen i ts är vuxna så det spelar faktiskt ingen roll huruvida deras mamma lever eller inte, för de har sin vardag ändå. 

Tråden du syftar på gäller en lat kärring. Jag anser förövrigt att alla hemmafruar är lata kärringar. 

Vem har påstått att jag skulle va rädd för särkullar?
    Jag tycker inte om dem. Men så kan man inte gilla alla heller. 

Eftersom du verkar upplagd för att dra slutsatser utav en mängd olika trådar som jag skrivit i, så har jag något för dig att bita i.
    -Jag skulle aldrig någonsin lägga 2000 kr på hans tidigare barn.
    Är jag en snål spara?

-Jag skulle utan tvekan lägga 2000 kr på en onödig pryl jag själv vill ha.
    Är jag en slösa?
    Jag är nyfiken på din slutsats eftersom allt är svart eller vitt, är jag en spara eller slösa?
    Blir inte de andras vardag påverkad alls bara för att de inte bor med sin far?
    Är du allvarlig?

Min sons pappa dog helt oväntat när sonen var i tonåren, vi var skilda sedan flera år och sonen bodde med mig. Tror du inte att han påverkades av sin fars död för det?
    Det kan jag lova dig att den gjorde. Det kostade sonen hela högstadiet så sorgen blev så ohanterbar, hans koncentration var som bortblåst. Från bra betyg till knappt godkänt i slutbetyg.

Fast det hade väl inget med pappans bortgång att göra enligt dig...

Okänsliga människa!

Resonerar du likadant runt dig själv?
    Spelar det ingen roll ifall en av dina föräldrar skulle dö? Såvida de ännu lever alltså. Slutar man sörja sin förälder på sin 18-årsdag? Eller när man flyttat hemifrån? När annars?

Jag brukar tycka att du skriver vettigt men nu verkar du tappat all sans och förnuft!
  • Ess
    Anonym (Lady) skrev 2018-04-03 19:46:41 följande:
    Blir inte de andras vardag påverkad alls bara för att de inte bor med sin far?
    Är du allvarlig?

Min sons pappa dog helt oväntat när sonen var i tonåren, vi var skilda sedan flera år och sonen bodde med mig. Tror du inte att han påverkades av sin fars död för det?
    Det kan jag lova dig att den gjorde. Det kostade sonen hela högstadiet så sorgen blev så ohanterbar, hans koncentration var som bortblåst. Från bra betyg till knappt godkänt i slutbetyg.

Fast det hade väl inget med pappans bortgång att göra enligt dig...

Okänsliga människa!

Resonerar du likadant runt dig själv?
    Spelar det ingen roll ifall en av dina föräldrar skulle dö? Såvida de ännu lever alltså. Slutar man sörja sin förälder på sin 18-årsdag? Eller när man flyttat hemifrån? När annars?

Jag brukar tycka att du skriver vettigt men nu verkar du tappat all sans och förnuft!
    Det väl klart att även de andra barnen kan bli ledsna, MEN vem anser du själv hade fått den största förändringen i sin vardag, din son eller hans (fiktiva) halvsyskon som bodde ihop med sin pappa?
    Din son hade kvar sitt hem i intakt skick, det hade inte hans halvsyskon.

Jag hade blivit ledsen om mina föräldrar gått bort, men min vardag hade varit som vanligt. Hade jag varit yngre och bott hemma så hade det varit en jäkla skillnad.
  • Ess
    Anonym (Leticia) skrev 2018-04-03 19:29:30 följande:
    Har en man barn på 35 och ett på 12 är det en ganska stor skillnad. Det kan hända 35 åringen är en bästa vän till pappan, således en annan typ av tight relation som 12 åringen aldrig kommer ha i det fallet. Självklart är det skillnad på en 35 årig relation kontra en som varat i 12 år.
    Du tycker möjligtvis inte själv att du brer på och fabulerar lite väl mycket nu....................

• Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-04-03 21:05:32 följande:
    Det väl klart att även de andra barnen kan bli ledsna, MEN vem anser du själv hade fått den största förändringen i sin vardag, din son eller hans (fiktiva) halvsyskon som bodde ihop med sin pappa?
    Din son hade kvar sitt hem i intakt skick, det hade inte hans halvsyskon.

Jag hade blivit ledsen om mina föräldrar gått bort, men min vardag hade varit som vanligt. Hade jag varit yngre och bott hemma så hade det varit en jäkla skillnad.
    "Kan bli ledsna"?
    Jag berättade precis att hela högstadiet ruinerades för en elev som tidigare hade bra studieresultat!

Jag anser att båda barnen hade gjort en lika stor förlust om det funnits några halvsyskon, som det som tur var inte gjorde.
    Jag sörjde sönder hjärtat, det tog många år att hela då han var min bästa vän. Pappans fjälla hade en ny fästman efter en ganska kort tid. 
    Jag sörjer än i dag, han var som sagt min bästa vän. Hon har mer eller mindre glömt honom. (Jo, det vet jag. Vi ses då och då i förbifarten.)

Så, visst, att det fiktiva syskonet hade fått tuttats ihop med en ny "fadersgestalt" snabbt efter sin fars död. DET skulle jag kunna säga hade haft större effekt, efterspelet, för det barnet. 
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-03 18:57:54 följande:

Bs, de blir ev lite ledsna, men deras vardag påverkas inte alls. 

Det är du själv som drar in andra trådar i denna, och drar din slutsats efter det.

Men eftersom du lusläst allt jag skrivit, så måste du även ha koll på att jag förespråkar att alltid ta juridisk hjälp när det finns särkullar.

Självklart påverkas vardagen om en nära familjemedlem dör. ÄVEN om man inte lever med personen dagligen. Även om det rent praktiska ser likadant ut påverkas de flesta av sina känslor.

Allvarligt - att avfärda någon med "de blir EVENTUELLT (!!!!?) lite ledsna men deras vardag påverkas inte alls är skrämmande kyligt.

Även för någon som inte gillar bonusbarn borde det finnas möjlighet att sätta sig in i snara människors känslor och KOPPLA BORT sin aversion mot tidigare barn. Det säger en del om den förmågan.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2018-04-03 18:57:54 följande:
    Bs, de blir ev lite ledsna, men deras vardag påverkas inte alls. 

Det är du själv som drar in andra trådar i denna, och drar din slutsats efter det.
    Men eftersom du lusläst allt jag skrivit, så måste du även ha koll på att jag förespråkar att alltid ta juridisk hjälp när det finns särkullar.
    Jag var 30 när min pappa dog, var vuxen och hade bott hemifrån i nästan 10 år, nog sjutton påverkades min vardag när han dog. Med facit i hand så var det steg ett till min utmattningsdepression som kom över 10 år senare.

Jag är i den åldern då föräldrarna börjar, av naturliga orsaker, dö. Inte för att vår ekonomi eller vårt boende påverkas när de dör, men likväl, vår vardag påverkas.

Men jag tror du uttryckte det väldigt dumt, för är man tvungen att lämna sitt boende, så är det mer faktorer som blir påtagliga. Barn som flyttat hemifrån eller har ett annat boende behöver inte hantera den biten också.
    Vardagen har mer än bara boendet och ekonomin att göra, den känslomässiga biten ska man inte förringa.

För övrigt så tycker jag att den skrivningen som min svärfar och hans fru har i sitt testamente är väldigt bra. Om man vill ha ut sin del direkt, då blir det endast laglotten, låter man bli, så får man arvslotten. Dvs man får ett val, hela sin del om man väntar, halva sin del om man behöver det nu.

I de flesta fall är boendet så pass så belånat så det blir ingen större skillnad.

Annars håller jag med dig om att anlita jurist när det är särkullbarn inblandade om man har gemensamma tillgångar och/eller är gifta.

Som vi har det, så behövs ingen jurist, vi är inte gifta, vi har inga gemensamma tillgångar (än det vi har i lösöre)
  • modsey

Självklart blir barn som bor med den föräldern som dött påverkade i sin vardag mer än ett vuxet barn som flyttat hemifrån. Och visst behöver barnen skyddas så att de exempelvis kan bo kvar med dem efterlevande föräldern. Dock ser jag ingen motsats till att de äldre barnen får ut sin del av arvet i det ändå.

Min bonusdotters vardag må inte påverkas då hon inte bor hemma men för mig är det självklart att hon inte ska behöva vänta på sin del om hennes pappa skulle dö den delen, som också kan vara bortblåst den dan jag dör. Lika självklart är det att vi sett över den biten så att den efterlevande föräldern inte behöver oroa sig för detta.

• Anonym (Lady)
    Anonym (hess) skrev 2018-04-04 08:01:12 följande:
    Ess anser ju att när föräldrar skiljer sig så ska pappor bryta med sina tidigare barn och ägna sig fullt ut åt sin nya familj. Det är ad hon krävt av sin man och vad hon tycker är rätt tillvägagångssätt. Känslomässigt finns inga relationer mellan barn och deras föräldrar. Vuxna barn göre sig icke besvär, de lever sina egna liv och kopplas helt bort från sin uppväxtfamilj. Ess är den nya kvinnan och kan bete sig hur illa hon behagar mot sin mans tidigare barn - för hon har ju minsann inte valt dem och deras relation med pappan suddades bort samma sekund som hon lev in i bilden. Hon och hennes barn är de som gäller nu. 

Jag tror som tur är att Ess förhållningssätt är rätt ovanligt. Hon är sällsamt känslomässigt stukad, i alla fall såsom hon framställer sig här på FL. Hon kanske lever sitt eget liv så också - att hon kapat alla band bakåt när hon blev vuxen och gör sig av med alla relationer som inte passar i hennes mall. Eller så har hon själv blivit behandlad såsom hon nu behandlar sin mans barn och detta har satt sina spår i hennes känslomässiga utveckling. 

På många sätt gör hon sig till en nidbild av den elaka styvmodern här på FL. Men i verkligheten är hon kanske en mild dörrmatta. vem vet?
    Ja, det är ju inte klokt. Ibland undrar jag om "Ess" finns på riktigt eller om det är en, som du säger, mild dörrmatta som knyter näven i fickan och lever ut allt här på FL.

Utöver det så verkade hon glömma i sin svada att i mitt exempel, var barnet ännu ett barn. Inte en vuxen son, som enligt "Ess" lämnat känslorna när han klev ur barnskorna.

Vi gör nog bäst i att inte engagera oss för mycket i hennes svador.
Svar på tråden Arv vid särkullsbarn