Ess skrev 2018-04-03 18:57:54 följande:
Bs, de blir ev lite ledsna, men deras vardag påverkas inte alls.
Det är du själv som drar in andra trådar i denna, och drar din slutsats efter det.
Men eftersom du lusläst allt jag skrivit, så måste du även ha koll på att jag förespråkar att alltid ta juridisk hjälp när det finns särkullar.
Jag var 30 när min pappa dog, var vuxen och hade bott hemifrån i nästan 10 år, nog sjutton påverkades min vardag när han dog. Med facit i hand så var det steg ett till min utmattningsdepression som kom över 10 år senare.
Jag är i den åldern då föräldrarna börjar, av naturliga orsaker, dö. Inte för att vår ekonomi eller vårt boende påverkas när de dör, men likväl, vår vardag påverkas.
Men jag tror du uttryckte det väldigt dumt, för är man tvungen att lämna sitt boende, så är det mer faktorer som blir påtagliga. Barn som flyttat hemifrån eller har ett annat boende behöver inte hantera den biten också.
Vardagen har mer än bara boendet och ekonomin att göra, den känslomässiga biten ska man inte förringa.
För övrigt så tycker jag att den skrivningen som min svärfar och hans fru har i sitt testamente är väldigt bra. Om man vill ha ut sin del direkt, då blir det endast laglotten, låter man bli, så får man arvslotten. Dvs man får ett val, hela sin del om man väntar, halva sin del om man behöver det nu.
I de flesta fall är boendet så pass så belånat så det blir ingen större skillnad.
Annars håller jag med dig om att anlita jurist när det är särkullbarn inblandade om man har gemensamma tillgångar och/eller är gifta.
Som vi har det, så behövs ingen jurist, vi är inte gifta, vi har inga gemensamma tillgångar (än det vi har i lösöre)