• Anonym (Bella)

Arv vid särkullsbarn

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

• Svar på tråden Arv vid särkullsbarn
  • modsey

Har en iknande situation men de är jag mamman som har barn sen tidigare och dessutom den som betalat mest på vårt boende med mina pengar. Vi har gemensamma barn och det är viktigt för mig att skydda dem som är små men självklart också viktigt att mina vuxna barn får sin del. Vi har löst det med en bra livförsäkring som faller ut på min man. Då kan han lösa ut mina vuxna barn och bo kvar i huset med våra små.

• Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-03-31 08:51:33 följande:
    Huruvida denna mannens ex lever, spelar egentligen ingen roll eftersom barnen är vuxna. 

När det gäller att ha haft hela livet på sig att bygga upp något, så ger man ju faktiskt upp nåt för att flytta ihop på riktigt där man köper nytt gemensamt boende. Jag tycker inte det är rätt att riskera stå bostadslös enbart för att det finns särkullar. 
    Jag anser inte heller att barnens del ska va olika stora, men däremot så ska partnern kunna stanna kvar i bostaden och va den som får den största biten. 
    Du skämtar va?
    Skulle den nya partnern få den största delen och hans vuxna barn som levt med honom hela sina liv få stå tillbaka?

Det är tur att det inte är du som stiftar lagar.
  • Ess
    Anonym (Lady) skrev 2018-03-31 09:47:23 följande:
    Du skämtar va?
    Skulle den nya partnern få den största delen och hans vuxna barn som levt med honom hela sina liv få stå tillbaka?

Det är tur att det inte är du som stiftar lagar.
    De vuxna barnen har sitt på det torra, de har sitt hem osv. 
    Partnern är den som verkligen behöver behålla SITT hem, även de ev yngre hemmaboende barnen behöver få behålla sitt hem. Så jag hoppas snarare att du skämtar när du anser att de vuxna barnen som inte bidragit ett skit till deras bostad ska ha rätt till del av den bara för att deras förälder dött.
  • Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-03-31 09:54:40 följande:
    Partnern är den som verkligen behöver behålla SITT hem, även de ev yngre hemmaboende barnen behöver få behålla sitt hem. Så jag hoppas snarare att du skämtar när du anser att de vuxna barnen som inte bidragit ett skit till deras bostad ska ha rätt till del av den bara för att deras förälder dött.
    Nej jag skämtar inte. Inte lagen heller, som tur är.

De vuxna barnen kanske har fått stå tillbaka så att deras far kunnat göra den karriär som resulterat i hans kapital. Har du ens tänkt den tanken?
    Och så ska de få stå tillbaka IGEN för att han skaffat sig en ny familj på äldre dagar?

Som sagt, det är tur att det inte är du som stiftar lagar i det här landet.

Som "modsey" skrivit tidigare så går detta att lösa via försäkringar. Det är enligt mig det enda rätta sättet att gå om man vill försäkra sig om att den efterlevande partnern får behålla sitt hem. MEN det kan också vara så att just detta hem är barnens föräldrahem och då kan man även skriva det så att fastigheten tillfaller barnen och den nya familjen får tillgångar nog att skaffa sig ett nytt hem.
    Helt upp till den som sitter på tillgångarna.
  • modsey
    Ess skrev 2018-03-31 09:54:40 följande:

Så att göra de stora barnen arvslösa är ok för dig?
  • HD2017dis

Jag tycker det beror på vilken relation mannen har till barnen. Bryr de sig om sin pappa och ja, dig och era barn, eller spelar de allan och lever goda loppan utan att höra av sig. I det senare är det såklart helt okej att göra de komplett arvslösa, det skulle jag absolut göra om mina barn väljer en sådan väg.

Men bryr sig barnen om sin pappa och hjälper till i den nya familjen och tar ansvar för sin familj då ska ju bohaget delas med dem.

• Anonym (Lady)
    HD2017dis skrev 2018-03-31 10:30:04 följande:

Jag tycker det beror på vilken relation mannen har till barnen. Bryr de sig om sin pappa och ja, dig och era barn, eller spelar de allan och lever goda loppan utan att höra av sig. I det senare är det såklart helt okej att göra de komplett arvslösa, det skulle jag absolut göra om mina barn väljer en sådan väg.

Men bryr sig barnen om sin pappa och hjälper till i den nya familjen och tar ansvar för sin familj då ska ju bohaget delas med dem.

Det går, som tur är, inte att göra sina barn arvslösa.
  • Anonym (Viktigt)

Det handlar ju inte om att göra särkullsbarnen arvslösa. Men sett till en situation där mannen dör. Det är klart att det är ofantligt sorgligt att förlora sin far men de verkar vara vuxna. Fruns hela tillvaro lär ju braka samman. Hennes partner är borta hennes (troligtvis lite yngre) barns pappa är borta att hon då också skulle tvingas omgående sälja sitt hem och flytta är ju att lägga sten på börda. Med antagandet att barnen har en självständig ekonomi så tycker jag inte det är orimligt att han då prioriterar frun till en viss grad. Företrädesvis med livsförsäkring men kanske även med testamente om nödvändigt. Jag är inte helt hundra men jag tror att i en sådan situation kan det också vara möjligt att testamentera till frun med begränsad förfoganderätt och särkullsbarnen som efterarvingar, men är som sagt inte säker

• Ess
    Anonym (Lady) skrev 2018-03-31 09:59:40 följande:
    Nej jag skämtar inte. Inte lagen heller, som tur är.

De vuxna barnen kanske har fått stå tillbaka så att deras far kunnat göra den karriär som resulterat i hans kapital. Har du ens tänkt den tanken?
    Och så ska de få stå tillbaka IGEN för att han skaffat sig en ny familj på äldre dagar?

Som sagt, det är tur att det inte är du som stiftar lagar i det här landet.

Som "modsey" skrivit tidigare så går detta att lösa via försäkringar. Det är enligt mig det enda rätta sättet att gå om man vill försäkra sig om att den efterlevande partnern får behålla sitt hem. MEN det kan också vara så att just detta hem är barnens föräldrahem och då kan man även skriva det så att fastigheten tillfaller barnen och den nya familjen får tillgångar nog att skaffa sig ett nytt hem.
    Helt upp till den som sitter på tillgångarna.
    Varför förutsätter du att det gäller en man som jobbat upp ett större kapital där de tidigare barnen gjort uppoffringar, och har en fastighet där den nya flyttar in??

Eftersom vi själva är "vanliga Svenssons" och umgås med lika människor, så utgår jag naturligtvis inte från att alla har en större förmögenhet.
    Sen finns ju även de som tidigare gjort karriär och sedan blivit arbetslösa och inte äger ett skit idag, men de finns kanske inte enligt dig?

Känner du till ett bolag som har livförsäkringar för personer över 65 till hyfsat pris, så får du gärna tipsa om vilket/vilka bolag.

• Ess
    modsey skrev 2018-03-31 10:15:17 följande:
    Så att göra de stora barnen arvslösa är ok för dig?
    Vart har jag skrivit det, citera gärna!
    Jag har skrivit att huvuddelen ska gå till partnern så att den kan behålla bostad osv. Sedan får barnen dela lika på en mindre bit av ev tillgångar.
Svar på tråden Arv vid särkullsbarn