• Brumma

Arv vid särkullsbarn

Vi har livförsäkringar.

Har din man ett eget kapital som inte ingår i ert gemensamma kapital? Annars räknas ju hälften som ditt om hand går bort innan dig. Sedan ärver du ert gemensamma barns del. Dvs du skulle få 75% av ert gemensamma kapital.

• Brumma
    Ess skrev 2018-04-03 18:57:54 följande:

Bs, de blir ev lite ledsna, men deras vardag påverkas inte alls. 

Det är du själv som drar in andra trådar i denna, och drar din slutsats efter det.

Men eftersom du lusläst allt jag skrivit, så måste du även ha koll på att jag förespråkar att alltid ta juridisk hjälp när det finns särkullar.

Självklart påverkas vardagen om en nära familjemedlem dör. ÄVEN om man inte lever med personen dagligen. Även om det rent praktiska ser likadant ut påverkas de flesta av sina känslor.

Allvarligt - att avfärda någon med "de blir EVENTUELLT (!!!!?) lite ledsna men deras vardag påverkas inte alls är skrämmande kyligt.

Även för någon som inte gillar bonusbarn borde det finnas möjlighet att sätta sig in i snara människors känslor och KOPPLA BORT sin aversion mot tidigare barn. Det säger en del om den förmågan.
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-04 14:38:05 följande:

Hade du läst så hade du även sett att det som händer med barnet är att det bor kvar hos sin kvarlevande förälder och följer samma rutiner som det brukar göra där.

Och ett barns vardag påverkas alltså inte sålänge rutinerna fortsätter som vanligt?
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-04 15:11:44 följande:

Det fortsätter leva som det brukar, med skillnaden att det inte kan åka på umgänge eller hälsa på sin förälder mer.

Men tror du på allvar att ett barns vardag inte PÅVERKAS av att en förälder dör? Jag är vuxen och självklart skulle min vardag påverkas stort om min ena förälder gick bort? Räknar du aldrig med att man har känslor?
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-04 20:27:53 följande:

Ja det anser jag. Kommer dom vh, så kommer de att bo lika mycket hos mamman som de brukar, deras vardag ser exakt likadan ut som den alltid gjort. 

Så självklart så berörs inte de personer som inte lever i hushållet lika mycket som de som faktiskt har en vardag med den avlidne.

Inte påverkas lika mycket är en HELT ANNAN SAK än att inte påverkas alls.

Det är faktiskt skrämmande hur du opersonifierar människor pga dina åsikter om bonusbarn.

Antar att man dom förälder inte påverkas av att ens barn dör heller då - om ens rutiber fortsätter rulla på som vanligt. .
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-05 19:20:58 följande:

Ni resonerar totalt idiotiskt. Självklart är det personen som har vardagen med den avlidne som saknar och sörjer personens frånvaro mest, hur man ens kan anse något annat är helt otroligt.

När svärfar gick bort inte fn var det mest synd om maken. Det var svärmor som satt ensam vid middagsbordet, som saknade hans sällskap varje dag.

Maken var ledsen, men han var inte ensam utan han hade sin familj och sin vardag intakt. 

Att påstå att det var mest synd om maken är helt absurt, man kan inte ens jämföra hans förlust med hans mammas.

Menar du ett litet barn eller ett vuxet utflyttat?

Ett litet barn lever man ihop med.

Ett vuxet barn har sin familj och det är den som får den värsta smällen om något händer. Det är den familjen som får en totalförändrad vardag.

Jag visste inte att det var någon slags tävling i vem som saknar och sörjer mest?

Jag sätter mig emot att du påstår att den som inte bor med den avlidne INTE PÅVERKAS ALLS.

Ett barn som man inte lever med på heltid. Du vet, det finns sådana situationer...

Du hade inte påverkats alls om ditt vuxna barn dog?
  • Brumma
    Anonym (***) skrev 2018-04-05 19:44:39 följande:

Jag har läst. Självklart drabbas den som bor med den avlidne mest.

Högst troligt ja. Men ESS påstår att den som inte lever med den avlidne inte påverkas ALLS. Och där anser jag hon är fullkomligt ute och cyklar. .
  • Brumma
    Anonym (***) skrev 2018-04-05 20:53:26 följande:

Ja, du, fråga dom sitter och tjafsar om vem som är mest ledsen när någon dör...

Jag bara svarade på ett av de inläggen.

Jag "tjafsar" inte om vem som är mest ledsen (känns ganska löjligt att tjafsa om..). Däremot har jag satt mig emot att man inte påverkas om man inte lever med personen som går bort. Det har med både knslsn och arv att göra.

Såg dock att Ess drog upp "mer ledsen än" igår. Jag hade inte förstått att det var vad som diskuterades .. ;)
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-06 16:42:28 följande:

Vilken del fattar du inte. Deras vardag påverkas inte överhuvudtaget, eftersom de inte varken behöver fixa nytt boende, flytt och försäljning osv.

De vet vart de kommer att bo och vad som händer imorgon, vilket de som bott med den avlidne inte har en aning om.

För de flesta av oss är detta inget problem eftersom boendet är belånat och egentligen inte värt något i rena pengar. Men ts räknar tydligen med att deras boende kommer att stiga väsentligt och därför måste de reda ut allt sådant här innan de köper något.

Vilken del jag inte fattar?

Att du tror att du vet hur folk påverkas av att en förälder dör. Att du påstår att man inte påverkas ALLS enbart pga att man inte lever med den förälder som dör.

Jag "fattar" inte hur man kan vara så Själv centrerad att man inte kan förstå att människor upplever sorg på olika sätt och att man inte kan säga hur någon annan påverkas.

Jag "fattar" inte hur man kan låta sina högst personliga negativa känslor påverka en till den grad att man slutar se ett "barn" sedan innan som en person med känslor och anknytning till sin förälder.

DET är vad jag inte fattar

..
    Ess skrev 2018-04-06 16:42:28 följande:

Vilken del fattar du inte. Deras vardag påverkas inte överhuvudtaget, eftersom de inte varken behöver fixa nytt boende, flytt och försäljning osv.

De vet vart de kommer att bo och vad som händer imorgon, vilket de som bott med den avlidne inte har en aning om.

För de flesta av oss är detta inget problem eftersom boendet är belånat och egentligen inte värt något i rena pengar. Men ts räknar tydligen med att deras boende kommer att stiga väsentligt och därför måste de reda ut allt sådant här innan de köper något.

Återigen. FATTAR du inte att ens vardag kan påverkas av att förlora en närstående ÄVEN om man vet var man bor, går till jobbet varje dag osv?
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-06 16:37:27 följande:

Det är ni som gör det till en tävling. Min åsikt är och har alltid varit att partnern är den som ska ärva mest och sen får alla barnen dela på laglotten. Med anledning av att det är de som bor med den avlidne som drabbas värst.

Att vissa sen drar in vem som blir ledsnast och drar upp det ena tramsiga alternativet efter det andra och vill ha svar på det, får stå för dem.

Och nej, DERAS VARDAG PÅVERKAS INTE, SPECIELLT INTE OM MAN JÄMFÖR MED ATT BLI TVUNGEN ATT FLYTTA OVANPÅ SORGEN!!

PS. Jag har INTE NÄMNT ÖVERHUVUDTAGET vem som skulle sörja mest. Eller vem som påverkas mest i vardagen.

Där läser du verkligen inte vad jag skriver om du påstår det. Du var den första jag läste som skrev om "sörjer mest". Jag har överhuvudtaget inte skrivit något om det.
Svar på tråden Arv vid särkullsbarn