• PowerL

BIM april 2018

Startar denna tråden redan nu då jag känner att mensen är på intågande närsomhelst och får negativa gravtester. Så mest troligt tog det sig inte i februari. :(

Detta blir min och mannens andra försök. Så vi hoppas på att bli gravida i mars och få plus i april :)

Häng på här så stöttar och peppar vi varandra <3

• Svar på tråden BIM april 2018
  • mulin

Här lägger vi barntillverkan på hyllan en stund. Precis fått reda på att sambon har för få spermier för att de ska kunna bli barn. Så vi får ta tag i den utredningen i första hand och se vad orsaken är :(

• Frallanz
    mulin skrev 2018-03-12 08:18:12 följande:

Här lägger vi barntillverkan på hyllan en stund. Precis fått reda på att sambon har för få spermier för att de ska kunna bli barn. Så vi får ta tag i den utredningen i första hand och se vad orsaken är :(

Men åh, vad jobbigt! :( beklagar verkligen, och hoppas ni får all hjälp ni behöver o vill ? styrkekramar till er!
  • Frallanz
    Frallanz skrev 2018-03-12 08:23:05 följande:

Men åh, vad jobbigt! :( beklagar verkligen, och hoppas ni får all hjälp ni behöver o vill ? styrkekramar till er!

Skulle inte vara ett frågetecken där!
  • Frallanz
    maria1992 skrev 2018-03-12 08:12:32 följande:

Där sjönk tempen för mig med.. Fan vad tradigt! Nästa äl är jag borta med jobb. Vad tror ni om att ligga på söndagen om äl är på tisdag? Är det få chanser då att lyckas? :/

Med sonen så låg vi 2 dagar innan beräknad äl, och han kom till på första försöket, denna graviditet som nu slutade i missfall blev till med ett samlag 1 dygn innan ÄL så visst kan det funka :) spermierna sägs ju leva kvar i 3 dagar, har jag hört.
  • mulin
    Frallanz skrev 2018-03-12 08:23:05 följande:

Tack <3 ja det var ett tråkigt besked men samtidigt var det skönt å få veta varför det aldrig ville sig. Nu ska det utredas och se om det är genetiskt eller ?mänskligt? och isåfall kunna på egen hand öka antalet. Men nu blev vi ställda i kö för IVF iaf. Jag fyller inte 25 förrän i slutet på året dock så fram tills dess får vi nog vänta.
  • Emiliass
    Frallanz skrev 2018-03-12 08:08:55 följande:

Tack <3

Ska beställa ÄL tester och fler gravtester idag så jag kan ta ett gravtest till helgen och om det är negativt då börja med Äl tester. Aldrig använt mig av äl-tester förut. Sonen kom till på första försöket och denna graviditet kom till på ett samlag så fertila är vi iaf, haha. Men det säger ju såklart inte att det går snabbt efter missfallet nu... vill bara att detta ska vara över så vi kan mysa igen och försöka på riktigt.

Fick du äl 29 dagar efter blödningen startat eller slutat?

Hur länge blödde du? Jag blöder inte så jättemkt nu längre, mest tunnt o så, har lite "mensvärk" idag igen. Men det gjorde riktigt jäkla ont natten det sattes igång :( väldigt likt värkar... usch!

Har inte heller testat med äl tester innan. Men vill va helt säker denna gång exakt vilken dag det är.

Har också haft lätt för att bli gravid tidigare. Alla mina 3 barn var oplanerade och jag blev typ gravid direkt. Svårare nu när man ska planera. Var ju några år sen jag fick dem. Hade mf för ca 8 år sen, och det var det värsta jag varit med om. Fick åka in då det bara forsade blod, satt på toa i flera timmar och svimmade nästan för att jag förlorade så mycket blod. Denna gången blödde jag mindre än när jag har mens men lika länge. (5 dagar)

Hade inte särskilt ont heller så var nästan osäker om det var missfall, men testet visade ju negativt sen. Hade äl 29 dagar efter att blödningen startade. Vilket för mig inte är ovanligt. Så man kan säga att det kom igång som vanligt efter mf.

Jag hoppas verkligen vi lyckas nu, och att allt går vägen. Känns ju som en evighet det här med väntan hela tiden.

Skönt att du har lätt för att bli gravid, då tar det säkert sig nu med :).
  • Emiliass
    mulin skrev 2018-03-12 08:18:12 följande:

Beklagar, vad tråkigt och jobbigt. Hoppas ni får hjälp fort så att ni kan försöka snart igen <3
  • mulin
    Emiliass skrev 2018-03-12 09:15:02 följande:

Beklagar, vad tråkigt och jobbigt. Hoppas ni får hjälp fort så att ni kan försöka snart igen <3

Tack <3 blir väl några månaders utredning och se om det går att öka mängden på egen hand nu. Men som tur är står vi skrivna på ett litet landsting så kö till IVF är inte lång.
  • maria1992
    Frallanz skrev 2018-03-12 08:27:46 följande:
    Med sonen så låg vi 2 dagar innan beräknad äl, och han kom till på första försöket, denna graviditet som nu slutade i missfall blev till med ett samlag 1 dygn innan ÄL så visst kan det funka :) spermierna sägs ju leva kvar i 3 dagar, har jag hört.
    Tack för pepp! 
    Läste på 1177 nu detta. Så hoppas verkligen det räcker!
    Hur länge lever en spermie?

Spermierna, sädescellerna, är ofta befruktningsdugliga i fem dagar efter samlag. Det betyder att spermierna kan bli kvar i äggledaren och befrukta ägg under flera dagar. Men tiden kan variera något. Enstaka spermier överlever upp till sju dagar, medan andra bara klarar sig en kortare tid. Detta beror på egenskaper hos spermien, förhållandena i slidan och livmodertappens sekret.

Om befruktningen
    När är det lättast med befruktning?

Det är störst chans till befruktning om man har vaginalt samlag ungefär tre dagar före ägglossning, till en eller två dagar efter. Det kan vara svårt att pricka in ägglossningen, eftersom det är svårt att veta exakt när ägglossningen sker. De som försöker få till en graviditet rekommenderas att ha samlag två till tre gånger per vecka. Spermierna kan leva under flera dygn och vänta på ägget när det kommer. Mer än åtta av tio som har regelbundna samlag för att få till en graviditet lyckas inom tolv månader.

• stragge
    maria1992 skrev 2018-03-12 08:12:32 följande:

Där sjönk tempen för mig med.. Fan vad tradigt! Nästa äl är jag borta med jobb. Vad tror ni om att ligga på söndagen om äl är på tisdag? Är det få chanser då att lyckas? :/

Vi låg två dagar innan ÄL och två dagar efter bara och jag lyckades bli gravid på det =)
Svar på tråden BIM april 2018