Ni som rökt under graviditeten..
Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?
Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?
Suck. Jag ger upp... rök ni hur mycket ni vill.
Om jag skulle hitta min bebis död i sängen så vet jag att jag gjort allt för att förhindra det. Jag vet också att jag gjort allt för mina barns bästa alltid.
Om ni hittar er bebis död, ser er nyfödda med abstinens, födds med utvecklingsstörning eller hälsoproblem så vet ni att det med hög sannolikhet är ni själv som orsakat det. Er njutning går framför ert barns hälsa och liv. Grattis
Ert val. Vi tillhör helt enkelt två helt olika grupper av föräldrar och kommer aldrig kunna mötas åsiktsmässigt.
Det gör föräldrar hela tiden, bara på olika sätt.
Nej, ett beroende kan vara svårt att förstå för den som inte själv lider av det. Jag kan tycka det är jättekonstigt att vara så beroende av sprit, så man måste dricka det hela tiden och överallt - utan hänsyn till närvarande barn (se t ex tråden om julen). Eller att sätta en 1-åring på dagis, fast man gott och väl har råd att ha barnet hemma ett år till. Men föräldrar gör som sagt var så hela tiden; sätter sig själva framför barnen.
Nej, ett beroende kan vara svårt att förstå för den som inte själv lider av det. Jag kan tycka det är jättekonstigt att vara så beroende av sprit, så man måste dricka det hela tiden och överallt - utan hänsyn till närvarande barn (se t ex tråden om julen). Eller att sätta en 1-åring på dagis, fast man gott och väl har råd att ha barnet hemma ett år till. Men föräldrar gör som sagt var så hela tiden; sätter sig själva framför barnen.
Min mamma rökte när hon var gravid med mig. Jag föddes väldigt liten trots att jag föddes 2 veckor över tiden. Jag skrek också mycket som nyfödd, hade antagligen abstinens. Hade också väldigt konstig röst som barn, som om jag vore täppt i näsan konstant.
Idag är jag normallång med vanlig röst och är frisk så vitt jag vet.
Kanske får jag komplikationer senare i livet, kanske klarade min kropp sig trots min mammas rökning. Omöjligt att veta, men jag hade gärna sett att hon inte rökte. Kanske hade jag varit en bättre version av mig själv om jag inte tillbringat mina första månader skrikandes, utan istället trygg, glad och utvecklandes och med bättre anknytning till alla omkring mig.
Att jag är frisk och oskadd trots min mammas rökning, inte oberoende av min mammas rökning.
Snälla rök inte som gravid.
Förstår du hur många barn som skadas eller dödas pga sina onyktra föräldrar? Spädbarn som tappas i golvet, pappan som krockar bilen efter 3 öl, fulla föräldrar som inte har koll på vad barnet gör eller hur det mår? I mina ögon är onyktra föräldrar mer oansvariga än rökande föräldrar.
Och barn som tvingas börja dagis vid 1 års ålder, det är något jag bara skulle utsätta barn för om det var absolut nödvändigt.
Folk har förstås olika åsikter. Fakta är att rökning under graviditet kan skada fostret. Det finns miljoner andra saker som också kan skada barn. Föräldrar har en tendens att blunda för det. De fördömer andra föräldrar och slår sig själva för bröstet. "Jag rökte minsann inte!" skryter en mamma, samtidigt som hon lägger sin baby på mage för att sova och därmed tiodubblar risken för PSD. Det är hyckleri. Farligt hyckleri.