Ni som rökt under graviditeten..
Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?
Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?
Jag rökte under slutet av min graviditet. Mitt barn är hyperaktivt. Det finns ett samband. Jag ångrar min rökning supermycket
Du får nog byta ditt nick om du ska citera mig fler gånger
Jag vill först och främst understryka att jag INTE förespråkar rökning, alls!
Dock har jag både hört och läst att den som röker när den blir gravid/strax innan graviditet, INTE bör sluta.
Detta främst pga dessa två anledningar:
1. Stresshormoner drar på utav bara *** när man slutar röka, vilket är ännu mer skadligt för barnet, än rökning.
2. Gifterna i kroppen, orsakade av rökning, frigörs efter månader av uppehåll från nikotin/tobak, varför det inte är lägligt att bli gravid strax efter att man slutat röka, ej heller att sluta röka mitt under en graviditet.
Dom sakerna stämmer inte alls. Verkligen inte. All forskning säger att man bör sluta omedelbart. Varje bloss man tar skadar barnet. Det finns inget dokumenterat exempel alls av barn som dött av stress när någon slutat röka. Men det finns hundratusentals väldokumenterade fall av barn som dött i magen eller utanför som direkt följd av rökning under graviditet.
Ang stresshormoner under graviditet. Stresshormonerna når inte fostret. MEN när barnet föds så kan hen istället få abstinens. Så då tvingar mamman sitt nyfödda barn gå igenom någon som hon själv inte orkade med. Oerhört själviskt.
Angående tvåan. Gifterna dras in vid varje bloss. Dom stannar inte någon speciell stans och lagras. Dom åker raka vägen in i fostret vid varje bloss. När man slutar röka så minskar mängden gift i kroppen konstant. Det blir aldrig mer gift i kroppen eller i fostret när man slutat röka än innan. Varje bloss skickar in gifter som kan vara direkt dödligt.
Det finns inga ursäkter till att ta ett endaste bloss till som gravid. Inga. Allt annat är myter skapade av desperata rökande mammor.
Min bekant rökte under graviditeten.Barnet föddes nån vecka för tidigt och vägde lite.Barnet är kort i växten .Mamman fick höra från BVC att titta flera gånger under natten att bebisen andas.
Det kan ha med gifterna som man får i sig, due to rökning.
Det kan hända om man varit rökare och sedan slutar röka. Då frigörs dessa gifter i kroppen och fostret badar således i skadliga gifter.
Varför? Stör det dig att mitt resonemang var lika intelligent som ditt?
Jag vill först och främst understryka att jag INTE förespråkar rökning, alls!
Dock har jag både hört och läst att den som röker när den blir gravid/strax innan graviditet, INTE bör sluta.
Detta främst pga dessa två anledningar:
1. Stresshormoner drar på utav bara *** när man slutar röka, vilket är ännu mer skadligt för barnet, än rökning.
2. Gifterna i kroppen, orsakade av rökning, frigörs efter månader av uppehåll från nikotin/tobak, varför det inte är lägligt att bli gravid strax efter att man slutat röka, ej heller att sluta röka mitt under en graviditet.
Vill inte på något sätt försvara rökning och tycker också att man ska låta bli att röka under graviditeten men......innan man visste om att det var skadligt så var det många som rökte under graviditeten. Det går alltså runt minst 2 generationer som haft rökande mammor och som alltså enligt all teori borde varit mycket sjuka under sin uppväxt. Har själv vuxna fullt friska söner som vare sig varit sjukare eller haft fler andra problem än de flesta andra. Samma med vänners barn. Snarare märkligt att vi knappt ens visste vad allergier var för nåt. Till skillnad från i dag. Barn föds med hur många olika allergier som helst trots alla hälsosamma blivande mammor vilket jag kan tycka är jättemärkligt. Om jag hade blivit gravid idag så hade jag med största sannolikhet inte rökt heller men kan tycka att hela debatten är en smula överdriven.