• Anonym (,)

Ni som rökt under graviditeten..

Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?

• Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..
  • Anonym (Gryt)
    monstretmonster skrev 2018-02-20 23:44:25 följande:

Mycket dömmande svar här !! Mina barn e födda perfekta o friska o ja har rökt . Tyvärr men stressen e inte bra heller för bebben i magen !

Alla vet de bästa för sitt barn punkt slut .

T.o.m rökande mammor brukar förstå att det bästa för barnen är att INTE röka, även om de misslyckas sluta med den där förbannade drogen..
  • Monkii
    Anonym (rökare123) skrev 2018-02-21 10:20:16 följande:

Jag rökte med mina två barn (ca 3-5 cigg om dagen), försökte sluta och köpte massa olika preparat men jag är en sån inbiten rökare att jag blev fruktansvärt deprimerad när jag inte fick röka. 

Barn 1: Född frisk med igångsättning BF+14 (3,8kg 53cm) 
    Han är idag 10 år, har vart väldigt frisk som barn, dock lite koncentrationssvårigheter i skolan, han har svårt att fokusera med för mycket stoj omkring.

Barn 2: Född fem dagar tidigt med akut snitt (3,6kg 51 cm). Hon hade höftledsluxation, vilket är genetiskt eller som i mitt fall hormonellt (fick diagnos PCOS två år innan hon kom). Hon är idag 5 år, vart ovanligt frisk och kry, snabblärd och alert. 

Min syster har tre barn, hon rökte närmare 1 paket om dagen med alla tre. 
    Barn 1: fick diagnos förkylningsastma som liten, och idag astma. Detta tros bero på rökningen. Det är tråkigt då han älskar att spela fotboll och har talang, men har svårt att spela pga sin astma.

Barn2: Född 3 v för tidigt, var väldigt liten vid födsel (2,7kg 46cm). Han är fortfarande liten ca 15 cm kortare än jämnåriga. går i 2an idag och adhd utredning pågår. 

Barn3: Född en vecka tidigt, (3,6kg 51cm), Hon är lång för sin ålder. Hon går i f-klass och verkar vara enligt sin utveckling och håller sig kry. 

Min mans mamma rökte med alla tre barnen, alla är friska och utan följdsjukdomar. 

Det är svårt att säga om barnets kommer få men av rökningen. Om man har styrkan att sluta så är en graviditet ett yppigt tillfälle att sluta, båda för barnet, sin egna hälsa och ekonomi. Jag hatar att jag röker och tänker nästan dagligen på att sluta, men jag mår så dåligt när jag slutar, även om jag håller upp i flera veckor. Hatar att jag ens började röka, nu ska jag få hjälp med medecin för att kunna sluta.

Jag blev också enormt deprimerad av att sluta röka, det tog väldigt lång tid och många misslyckade försök innan jag lyckades ta mig ur det försämrade mentala tillståndet som jag hamnade i av att inte röka. Mådde dåligt i flera månader trots tuggumi och sånt. Men jag slutade några år innan jag blev gravid. Ibland tänker jag att jag kan ha orsakat permanenta skador på mig själv som kan drabba barnet vilket är jättehemskt. Så jag vet hur svårt det kan vara och jag tror inte att det är bra alls att försöka sluta medan man är gravid för man kan må så otroligt dåligt. Men har man redan blivit gravid är det helt oförsvarligt att fortsätta röka. Om man inte slutar när man är gravid så lär man inte sluta efteråt heller, ska man sitta där i stinkande kläder medans man ammar då? Kräks
  • Monkii

Mycket dömmande svar här !! Mina barn e födda perfekta o friska o ja har rökt . Tyvärr men stressen e inte bra heller för bebben i magen !

Stress upplever nog nästan alla som är gravida. Man kanske känner sig stressad pga sin jobbsituation, ekonomi, relationen, föräldraledigheten, sin hälsa och gravkomplikation, tillståndet i världen osv. Så man kan inte fly från stress.
    Nej alla vet inte det bästa, långt ifrån.
  • Glinda från Oz
    monstretmonster skrev 2018-02-21 09:56:46 följande:

Vi går väldit sällan till doktorn ! Bara om de e akut . Jag känner mitt barn bäst .

Varför går du dit då det är akut?
  • SysterY
    Glinda från Oz skrev 2018-02-21 14:30:14 följande:

Varför går du dit då det är akut?

Förmodligen för att det är akut....
  • Anonym (Rökning ja)
    Anonym (rökare123) skrev 2018-02-21 10:20:16 följande:

Jag rökte med mina två barn (ca 3-5 cigg om dagen), försökte sluta och köpte massa olika preparat men jag är en sån inbiten rökare att jag blev fruktansvärt deprimerad när jag inte fick röka. 

Barn 1: Född frisk med igångsättning BF+14 (3,8kg 53cm) 

Han är idag 10 år, har vart väldigt frisk som barn, dock lite koncentrationssvårigheter i skolan, han har svårt att fokusera med för mycket stoj omkring.

Barn 2: Född fem dagar tidigt med akut snitt (3,6kg 51 cm). Hon hade höftledsluxation, vilket är genetiskt eller som i mitt fall hormonellt (fick diagnos PCOS två år innan hon kom). Hon är idag 5 år, vart ovanligt frisk och kry, snabblärd och alert. 

Min syster har tre barn, hon rökte närmare 1 paket om dagen med alla tre. 

Barn 1: fick diagnos förkylningsastma som liten, och idag astma. Detta tros bero på rökningen. Det är tråkigt då han älskar att spela fotboll och har talang, men har svårt att spela pga sin astma.

Barn2: Född 3 v för tidigt, var väldigt liten vid födsel (2,7kg 46cm). Han är fortfarande liten ca 15 cm kortare än jämnåriga. går i 2an idag och adhd utredning pågår. 

Barn3: Född en vecka tidigt, (3,6kg 51cm), Hon är lång för sin ålder. Hon går i f-klass och verkar vara enligt sin utveckling och håller sig kry. 

Min mans mamma rökte med alla tre barnen, alla är friska och utan följdsjukdomar. 

Det är svårt att säga om barnets kommer få men av rökningen. Om man har styrkan att sluta så är en graviditet ett yppigt tillfälle att sluta, båda för barnet, sin egna hälsa och ekonomi. Jag hatar att jag röker och tänker nästan dagligen på att sluta, men jag mår så dåligt när jag slutar, även om jag håller upp i flera veckor. Hatar att jag ens började röka, nu ska jag få hjälp med medecin för att kunna sluta.

Är du inte rädd att få cancer och dö förtid?Är rökningen viktigare än hälsan och livet.
  • Anonym (Intr)

Ni som svarat i denna tråd om hur hemskt det är med rökning och vilka risker det medför mm. Är ni normalviktiga? Annars så löper det ju större risk ju större du är att barnet dör i magen!!

Så då borde man ju rimligtvis inte medvetet bli gravid som kraftigt överviktig utan likväl då som rökare ska sluta röka, då se till att gå ner tillräckligt i vikt innan.

Idag är det ju inte lika många rökare som tidigare och de allra flesta slutar ju eller drar ner kraftigt men är du rejält överviktig så bryr man sig inte. Hur kommer det sig?

• Anonym (Såvardetbara)
    Anonym (,) skrev 2018-02-19 18:44:06 följande:

Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?

Dagen före BF i båda fallen,
    Barn nr 1. 3435 gram, 51 cm. 
    Barn nr 2. 4720 gram, 55 cm. 

Båda friska. Men jag måste ha varit sjuk i huvudet som tog risken. Kunde verkligen inte förmå mig att sluta röka och hamnade i en sorts nedgående spiral där jag skuldbelastade mig själv för att sen hantera stressen genom att röka...eller något. 
    Är idag rökfri sedan ett par år och ser fram emot en tredje - men rökfri - graviditet så småningom.
  • Anonym (.,.,)

Ingen har sagt att alla barn som har en mamma som röker blir sjuka eller dör, men man ökar ju risken och jag begriper inte hur man kan blunda för det.

Tror du inte bebisen blir stressad när syre och näringsupptaget blir strypt?
  • Anonym (rökavvänjaren)

Du kan inte veta vilka skador de har fått, för det kan visa sig långt senare.

Rökning är det enda en människa kan göra i vardagen som har bevisats påverka mer än en generation. 

Fertilitet syns inte utanpå. Du kan tro att du är hur frisk som helst men om din mamma rökte när hon var gravid med dig så har du dubbel risk för igenväxta äggledare om du är flicka, flerdubbel risk för testikelcancer om du är pojke och 15- 48% (!) färre spermier än en pojke vars mamma inte rökte.

Källa på data om spermietalen hos söner till rökare. Orkar inte leta upp allt jag har läst just nu:

"A retrospective study of 1770 male European military recruits demonstrated that men who had prenatal exposure to smoking had a 20.1% lower sperm density as adults than those recruits without such exposure.28 Men with intrauterine smoking exposure also had modest but statistically significant reductions in sperm motility and testis size. A more focused study on 945 Danish men suggested a trend toward decreasing sperm concentration in adult men with prenatal exposure to maternal smoking, although the results did not achieve statistical significance.29 However, the cohort did demonstrate a significantly increased risk for oligospermia among men whose mothers smoked > 10 cigarettes per day during pregnancy. Unfortunately, the degree to which this oligospermia translates to male fertility potential is not known.

A further study by Storgaard et al30 observed that men whose mothers were classified as high level smokers (i.e. > 10 cigarettes per day) during pregnancy had a 48% lower sperm density than men who were not exposed to cigarettes in utero. Of note, this association was not significant in the subset of men whose mothers were in the lower smoking category (i.e. <10 cigarettes per day during pregnancy), suggesting dose dependence in the relationship between in utero cigarette exposure and subsequent semen abnormalities."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4639396/

--
    Så den som inte vill riskera att ge sina egna barn sorgen att inte kunna få barn, borde verkligen inte röka.
Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..