Ni som rökt under graviditeten..
Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?
Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?
Din kommentar var långt ifrån intelligent.
Rökte tyvärr med min andra (började röka mellan ettan och tvåan, så jävla dumt). Gick över tiden 9 dagar, han föddes snabbt och enkelt och var alldels normal. Han har astma vilket hans far också har, men jag tror inte direkt det hjälpte att jag rökte... så det hatar jag mig själv för varje dag.
Jag rökte under graviditeten. Min son föddes i vecka 38+0, 4 kilo och 53 cm lång. Nu är han tre år och hittills märks inga konsekvenser av mitt rökande. Fullt normal och frisk (och stor) pojke.
Jag rökte under slutet av min graviditet. Mitt barn är hyperaktivt. Det finns ett samband. Jag ångrar min rökning supermycket
Född i v39, normalvikt och normalt lång. Frisk med normal utveckling.
Hur vet du att det finns ett samband?
Är förvånad att så många verkar rycka på axlarna när det kommer till rökning under graviditet. Tjatet om nikotin gör det hela närmast skrattretande - det är snarare förhöjda koldioxidhalter i blodet och radioaktiva ämnen som t.ex polonium som har en negativ inverkan på utvecklingen av ett ofött barn. Även arsenik och cyanid frigörs vid rökning, som jag utgår ifrån inte kan vara bra för ett foster.
Sen att lungorna, som har en direkt koppling till immunsystemets funktioner, stadigt utsätts för beläggning av tjära borde också vara ett kriterium för att rökning inte är bra för ett barn som är beroende av mamman. Barnet är trots allt en inneboende som påverkas indirekt av värdkroppens respons på yttre påverkan.
Även om jag hatar rökning under graviditet så vet jag att detta stämmer. Även om jag helst vill skrika NEEJ.
Vill inte på något sätt försvara rökning och tycker också att man ska låta bli att röka under graviditeten men......innan man visste om att det var skadligt så var det många som rökte under graviditeten. Det går alltså runt minst 2 generationer som haft rökande mammor och som alltså enligt all teori borde varit mycket sjuka under sin uppväxt. Har själv vuxna fullt friska söner som vare sig varit sjukare eller haft fler andra problem än de flesta andra. Samma med vänners barn. Snarare märkligt att vi knappt ens visste vad allergier var för nåt. Till skillnad från i dag. Barn föds med hur många olika allergier som helst trots alla hälsosamma blivande mammor vilket jag kan tycka är jättemärkligt. Om jag hade blivit gravid idag så hade jag med största sannolikhet inte rökt heller men kan tycka att hela debatten är en smula överdriven.
Idag anses var tredje fall av psd kunna kopplas direkt till mammans rökning under graviditeten. Hur fan kan man frivillligt utsätta sig för risken att hitta sin ettåring död i sängen? Hur kan ens partner någonsin förlåta en om det händer? Hade ni kunnat förlåta en partner som medvetet dödat ert barn?