• Anonym (,)

Ni som rökt under graviditeten..

Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?

• Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..
  • Anonym (C)

Jag har inte rökt men en kompis mamma till mig rökte under alla sina fyra graviditeter. Hennes barn är alla vuxna idag förutom en som dog en månad efter förlossningen.

De tre som idag är vuxna har: beteendeproblematik, koncentrationssvårigheter, låg intelligens, adhd, ticks, tvångshandlingar, en har haft cancer.

Mamman ifråga hävdar bestämt att hennes rökning inte påverkat hennes barn på något sätt, att alla föddes friska och mår bra idag. Vill man inte se så kommer man inte göra det. Hennes barn som dog förklarar hon med att läkaren gjorde fel under förlossningen och att hennes barn hade levt om någon annan hade förlöst henne. Men vad läkaren gjorde fel kan hon inte säga.

• Anonym (Gick bra)

Jag rökte (drog ner väldigt mycket, valde de svagaste cigaretterna) och vårt barn är fullt friskt.
    Rökningen är inte bra, absolut inte, ökar riskerna för många sjukdomar. Ändå är det många som är födda på 60-talet och 70-talet som har haft rökande föräldrar, bott i hem där man rökte och satt i bilar när man rökte och den stora majoriteten är fortfaranade friska och vid liv, så chansen att ditt barn föds frisk utan men är stor

• Monkii
    Anonym (-) skrev 2018-02-19 20:04:05 följande:

Jag vill först och främst understryka att jag INTE förespråkar rökning, alls!

Dock har jag både hört och läst att den som röker när den blir gravid/strax innan graviditet, INTE bör sluta.

Detta främst pga dessa två anledningar:

1. Stresshormoner drar på utav bara *** när man slutar röka, vilket är ännu mer skadligt för barnet, än rökning.

2. Gifterna i kroppen, orsakade av rökning, frigörs efter månader av uppehåll från nikotin/tobak, varför det inte är lägligt att bli gravid strax efter att man slutat röka, ej heller att sluta röka mitt under en graviditet.

Detta är totalt osant, ju mindre gifter man drar i sig desto bättre. Gifterna som lagras i kroppen börjar inte alls frigöras när man slutar.
  • Anonym (......)
    Anonym (Gick bra) skrev 2018-02-20 07:52:42 följande:

Jag rökte (drog ner väldigt mycket, valde de svagaste cigaretterna) och vårt barn är fullt friskt.

Rökningen är inte bra, absolut inte, ökar riskerna för många sjukdomar. Ändå är det många som är födda på 60-talet och 70-talet som har haft rökande föräldrar, bott i hem där man rökte och satt i bilar när man rökte och den stora majoriteten är fortfaranade friska och vid liv, så chansen att ditt barn föds frisk utan men är stor

Väldigt många födda på 60 och 70 talet fick själv beroendeproblem, fertilitetsproblem och cancer. Om man jämför statistik från 60-70 talet och idag så ser du att barnadödligheten var flera gånger större då än nu. Men självklart ser man inte dom hundratusentals barnen som blev offer gör sina föräldrars rökning. Dom är ju döda nu. Du ser ju självklart bara dom som fortfarande är vid liv.
  • Anonym (Gick bra)
    Anonym (......) skrev 2018-02-20 08:02:33 följande:
    Väldigt många födda på 60 och 70 talet fick själv beroendeproblem, fertilitetsproblem och cancer. Om man jämför statistik från 60-70 talet och idag så ser du att barnadödligheten var flera gånger större då än nu. Men självklart ser man inte dom hundratusentals barnen som blev offer gör sina föräldrars rökning. Dom är ju döda nu. Du ser ju självklart bara dom som fortfarande är vid liv.
    Ja PSD var högre än idag, Sverige har haft väldigt låg barnadödlighet, även under 60-talet, så de hundratusentals barn som dog (och dog för tidigt) stämmer inte.

• Anonym (......)
    Anonym (Gick bra) skrev 2018-02-20 08:18:39 följande:

Ja PSD var högre än idag, Sverige har haft väldigt låg barnadödlighet, även under 60-talet, så de hundratusentals barn som dog (och dog för tidigt) stämmer inte.

Av alla kvinnor födda 1960 i Sverige så har 1,3% fått minst ett barn som dött innan 1 års ålder. Lägg då till alla missfall, alla barn som dött efter ett års ålder och alla barn som fötts sjuka eller svårt missbildade och handikappade. Är det låga siffror?

Och varför vill man så drastiskt öka risken för psd genom att röka? Är det ok att mista ett eller två barn för rökningens skull? Är några döda barn ok om man får röka?
  • Anonym (Gick bra)
    Anonym (......) skrev 2018-02-20 08:27:17 följande:
    Av alla kvinnor födda 1960 i Sverige så har 1,3% fått minst ett barn som dött innan 1 års ålder. Lägg då till alla missfall, alla barn som dött efter ett års ålder och alla barn som fötts sjuka eller svårt missbildade och handikappade. Är det låga siffror?

Och varför vill man så drastiskt öka risken för psd genom att röka? Är det ok att mista ett eller två barn för rökningens skull? Är några döda barn ok om man får röka?
    Statistik på detta?
    Den största minskningen av PSD kom när man rekommenderade att lägga barnen på rygg (det finns det klara siffror på).
    Jag förnekar inte att rökning är dumt och ökar risken för sjukdomar. Men att slänga fram påstående som du gör, förringar det seriösa i riskanalyserna.

• Anonym (Felicia)

Min svärmor rökte under hela sin graviditet och även under hela min mans uppväxt inklusive amningsperioden. Han föddes i v 36, tillväxthämmad och vägde inte ens 2 kg då.

Han är frisk men får svåra luftvägsproblem vid varje förkylning han drar på sig. Kan ju vara slumpen men jag tror ju inte det.

Blir förvånad över dem som väljer att tro att rökning är ofarligt, många fler barn dog förr av plötslig spädbarnsdöd. Visst finns det kopplingar till magläget också men inte enbart.

• Anonym (Gick bra)
    Anonym (Felicia) skrev 2018-02-20 08:48:40 följande:

Min svärmor rökte under hela sin graviditet och även under hela min mans uppväxt inklusive amningsperioden. Han föddes i v 36, tillväxthämmad och vägde inte ens 2 kg då.

Han är frisk men får svåra luftvägsproblem vid varje förkylning han drar på sig. Kan ju vara slumpen men jag tror ju inte det.

Blir förvånad över dem som väljer att tro att rökning är ofarligt, många fler barn dog förr av plötslig spädbarnsdöd. Visst finns det kopplingar till magläget också men inte enbart.

Ingen som förnekar detta, men att påstå att hundratusentals barn dog pga rökning och att infertiliteten är väldigt låg hos kvinnor som är födda under 60-talet är en helt annan sak.
  • lövet2
    Anonym (......) skrev 2018-02-20 06:42:08 följande:
    har du sett statistiken för psd och andelen rökande mammor!? Extremt många spädbarn dog pga att deras mammor rökande! Dom dog! Helt i onödan. Andelen dödfödda barn och missfall var också mycket högre.
    Nu sprider du falsk information. Extremt många spädbarn dog i onödan, ja. För att de lades att sova på mage! Det är den ojämförligt största riskfaktorn. När mammorna började lägga barnen på rygg, så gick antalet dödsfall ned till de låga tal vi har nu.

Ja, rökning är en riskfaktor. Om jag minns rätt så dubblas risken. Om du lägger babyn på mage för att sova, så tiodubblas risken.
Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..