• lövet2

Ni som rökt under graviditeten..

Född i v39, normalvikt och normalt lång. Frisk med normal utveckling.

• lövet2
    Anonym (......) skrev 2018-02-20 06:42:08 följande:
    har du sett statistiken för psd och andelen rökande mammor!? Extremt många spädbarn dog pga att deras mammor rökande! Dom dog! Helt i onödan. Andelen dödfödda barn och missfall var också mycket högre.
    Nu sprider du falsk information. Extremt många spädbarn dog i onödan, ja. För att de lades att sova på mage! Det är den ojämförligt största riskfaktorn. När mammorna började lägga barnen på rygg, så gick antalet dödsfall ned till de låga tal vi har nu.

Ja, rökning är en riskfaktor. Om jag minns rätt så dubblas risken. Om du lägger babyn på mage för att sova, så tiodubblas risken.
  • lövet2
    Anonym (Slutade) skrev 2018-02-20 11:35:39 följande:
    Kan för mitt liv inte förstå hur man kan sätta sig själv framför sitt barns välbefinnan
    Det gör föräldrar hela tiden, bara på olika sätt.
  • lövet2
    Anonym (Slutade) skrev 2018-02-20 12:31:49 följande:
    Skulle det göra saken bättre? Förstår såklart inte hur någon förälder på något sätt aktivt kan välja att sätta sig själv framför sitt barns välbefinnande.
    Nej, ett beroende kan vara svårt att förstå för den som inte själv lider av det. Jag kan tycka det är jättekonstigt att vara så beroende av sprit, så man måste dricka det hela tiden och överallt - utan hänsyn till närvarande barn (se t ex tråden om julen). Eller att sätta en 1-åring på dagis, fast man gott och väl har råd att ha barnet hemma ett år till. Men föräldrar gör som sagt var så hela tiden; sätter sig själva framför barnen.
  • lövet2
    Anonym (......) skrev 2018-02-20 17:16:59 följande:
    Det finns mycket som föräldrar enligt forskningen borde göra för att deras barn ska må som bäst bla vara välutbildade, ha bra löner, dela lika på föräldraledighet, inte skilja sig, lagom med dagis from 3 års ålder, inte fler än 2 syskon osv. Mycket av detta bryr sig föräldrar inte om pga sin egna vilja framför barnets. MEN skillnaden är att man inte riskerar sitt barns luv om man bryter mot dessa saker. Inte ens en starköl vid julbordet dödar ett barn. Men när man väljer att röka så väljer man att eventuellt aktivt döda sitt barn pga sin egna njutnings skull. Förstår du skillnaden på en halvdålig förälder och en direkt dödlig!?
    Förstår du hur många barn som skadas eller dödas pga sina onyktra föräldrar? Spädbarn som tappas i golvet, pappan som krockar bilen efter 3 öl, fulla föräldrar som inte har koll på vad barnet gör eller hur det mår? I mina ögon är onyktra föräldrar mer oansvariga än rökande föräldrar.
    Och barn som tvingas börja dagis vid 1 års ålder, det är något jag bara skulle utsätta barn för om det var absolut nödvändigt.

Folk har förstås olika åsikter. Fakta är att rökning under graviditet kan skada fostret. Det finns miljoner andra saker som också kan skada barn. Föräldrar har en tendens att blunda för det. De fördömer andra föräldrar och slår sig själva för bröstet. "Jag rökte minsann inte!" skryter en mamma, samtidigt som hon lägger sin baby på mage för att sova och därmed tiodubblar risken för PSD. Det är hyckleri. Farligt hyckleri.
  • lövet2
    Stuppis1 skrev 2018-02-20 19:51:48 följande:
     Och jag vill gärna läsa de studierna som visar att stressen av att sluta röka är farligare än själva rökningen.
    Det är gammalt och begravet. Det där är sådant som MVC-läkaren sade till mig när jag väntade mitt första barn för 30 år sedan. Han varnade mig för att sluta röka. Numera vet de bättre, men då var det vad de uppriktigt ansåg.
Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..