• Anonym (,)

Ni som rökt under graviditeten..

Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?

• Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..
  • Anonym (gas)
    Anonym (,) skrev 2018-02-19 18:44:06 följande:

Har era barn fötts friska? Vilken vecka födde ni i? Fick ni komplikationer?

Jorå, böcklingarna blev någorlunda friska.
    För tillfället i alla fall, man vet intet om framtiden.
  • Anonym (Gryt)

Det var inte många svar på din frågeställning du fick Ts. Jag rökte mina tre graviditeter (ja, jag försökte sluta, varenda dag). Barnen är födda friska, och är och har alltid varit friska. Inga diagnoser, inga allergier. Ett utav barnen var förkyld endast två gånger under hela barndomen! De skrek inte mycket som bebisar, speciellt inte som nyfödda. Kunde läsa och skriva innan skolstart. Nu studerar den sista på universitetet...Listan kan göras lång. De föddes i v 40, 41 och 41. 3.2, 3.6 och 3.3 vägde dom. Inga komplikationer. Men jag är väldigt emot rökning ändå. Är det så farligt som det sägs så borde det förbjudas!

• Stuppis1

Man kan alltid hitta ursäkter för att fortsätta röka men faktum kvarstår: Rökning under graviditeten skadar barnet.

Det kommer självklart att finnas exempel på barn som fötts friska trots att mamman rökt och tvärtom kan barn födas sjuka även om man inte röker. Men tittar man på en större grupp, tex 1000 rökare vs. 1000 icke-rökare ser man tydligt att sjukdomar, psd, mm är betydligt vanligare i första gruppen. Enstaka exempel säger ingenting om riskerna.

Att psd minskat sen man börjat lägga barn på rygg är sant men rökning är också en faktor. Bara för att man gör det ena kan man ju också göra det andra. De flesta föräldrar vill väl göra allt för att hålla sina barn säkra, man skippar ju inte bilbälte bara för att barnen använder hjälm när de cyklar.

Känns som att vetenskapliga argument inte biter på dem som vill hitta anledningar att fortsätta bolma. Gör som ni vill men var medvetna om konsekvenserna. Och jag vill gärna läsa de studierna som visar att stressen av att sluta röka är farligare än själva rökningen.

• Anonym (Rökning ja)

Hur vågar någon röka hela graviditeten?Ju tidigare nån slutar desto bättre.Riskerna minskar när man slutar röka.

• lövet2
    Stuppis1 skrev 2018-02-20 19:51:48 följande:
     Och jag vill gärna läsa de studierna som visar att stressen av att sluta röka är farligare än själva rökningen.
    Det är gammalt och begravet. Det där är sådant som MVC-läkaren sade till mig när jag väntade mitt första barn för 30 år sedan. Han varnade mig för att sluta röka. Numera vet de bättre, men då var det vad de uppriktigt ansåg.
  • monstretmonster

Mycket dömmande svar här !! Mina barn e födda perfekta o friska o ja har rökt . Tyvärr men stressen e inte bra heller för bebben i magen !

Alla vet de bästa för sitt barn punkt slut .

• Anonym (Lolz)
    monstretmonster skrev 2018-02-20 23:44:25 följande:

Mycket dömmande svar här !! Mina barn e födda perfekta o friska o ja har rökt . Tyvärr men stressen e inte bra heller för bebben i magen !

Att dina barn klarade sig är tur, men faktum kvarstår att rökning skadar och är superdåligt för foster.

Nej alla vet inte det bästa för sina barn, att säga något annatmer är bara dumt. Det finns idioter överallt så nej, alla biljoner av människor vet inte det.
  • Anonym (Lolz)
    Stuppis1 skrev 2018-02-20 19:51:48 följande:

Man kan alltid hitta ursäkter för att fortsätta röka men faktum kvarstår: Rökning under graviditeten skadar barnet.

Det kommer självklart att finnas exempel på barn som fötts friska trots att mamman rökt och tvärtom kan barn födas sjuka även om man inte röker. Men tittar man på en större grupp, tex 1000 rökare vs. 1000 icke-rökare ser man tydligt att sjukdomar, psd, mm är betydligt vanligare i första gruppen. Enstaka exempel säger ingenting om riskerna.

Att psd minskat sen man börjat lägga barn på rygg är sant men rökning är också en faktor. Bara för att man gör det ena kan man ju också göra det andra. De flesta föräldrar vill väl göra allt för att hålla sina barn säkra, man skippar ju inte bilbälte bara för att barnen använder hjälm när de cyklar.

Känns som att vetenskapliga argument inte biter på dem som vill hitta anledningar att fortsätta bolma. Gör som ni vill men var medvetna om konsekvenserna. Och jag vill gärna läsa de studierna som visar att stressen av att sluta röka är farligare än själva rökningen.

• Anonym (,)
    Anonym (Gryt) skrev 2018-02-20 19:35:23 följande:

Det var inte många svar på din frågeställning du fick Ts. Jag rökte mina tre graviditeter (ja, jag försökte sluta, varenda dag). Barnen är födda friska, och är och har alltid varit friska. Inga diagnoser, inga allergier. Ett utav barnen var förkyld endast två gånger under hela barndomen! De skrek inte mycket som bebisar, speciellt inte som nyfödda. Kunde läsa och skriva innan skolstart. Nu studerar den sista på universitetet...Listan kan göras lång. De föddes i v 40, 41 och 41. 3.2, 3.6 och 3.3 vägde dom. Inga komplikationer. Men jag är väldigt emot rökning ändå. Är det så farligt som det sägs så borde det förbjudas!

Rökte du under hela graviditeten även i början?
  • Anonym (......)
    monstretmonster skrev 2018-02-20 23:44:25 följande:

Nej. Uppenbarligen så vet du inte vad som är bäst för dina barn. Att ge dom gifter, abstinensen du själv inte orkade med, större risker för missbruk osv osv osv. Du gjorde inte vad som är bäst för dina barn. Du lät din njutning gå före dina barn. Du ville till och med riskera deras liv! Du skadade medvetet dina barn punkt slut.

Visa mig EN endaste forskning, medicinsk artikel eller studie som säger att det inte är bra att sluta röka omedelbart. Jag kräver bara ett bevis för det du säger! Jag kan länka till tusentals sidor med forskning som säger motsatsen .
Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..