Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Ni som rökt under graviditeten..

Min svägerska rökte. Hon påstår fortfarande att rökningen inte skadat barnet. Hon använder till och med sitt friska barn som ett lyckat exempel. Men hon missar att ungen föddes undernärd, akut, utan fostervatten, utan fungerande moderkaka och utan någon aktivitet på fostret dagarna innan. Och barnet är så litet att det fortfarande riskerar att drabbas av den kraftigt förhöjda risken för psd.

Ciggen måste smaka väldigt gott om hon ska klara av att ev hitta sin bebis död i sängen en dag.

• Anonym (......)
    Anonym (-) skrev 2018-02-19 20:04:05 följande:

Jag vill först och främst understryka att jag INTE förespråkar rökning, alls!

Dock har jag både hört och läst att den som röker när den blir gravid/strax innan graviditet, INTE bör sluta.

Detta främst pga dessa två anledningar:

1. Stresshormoner drar på utav bara *** när man slutar röka, vilket är ännu mer skadligt för barnet, än rökning.

2. Gifterna i kroppen, orsakade av rökning, frigörs efter månader av uppehåll från nikotin/tobak, varför det inte är lägligt att bli gravid strax efter att man slutat röka, ej heller att sluta röka mitt under en graviditet.

Dom sakerna stämmer inte alls. Verkligen inte. All forskning säger att man bör sluta omedelbart. Varje bloss man tar skadar barnet. Det finns inget dokumenterat exempel alls av barn som dött av stress när någon slutat röka. Men det finns hundratusentals väldokumenterade fall av barn som dött i magen eller utanför som direkt följd av rökning under graviditet.

Ang stresshormoner under graviditet. Stresshormonerna når inte fostret. MEN när barnet föds så kan hen istället få abstinens. Så då tvingar mamman sitt nyfödda barn gå igenom någon som hon själv inte orkade med. Oerhört själviskt.

Angående tvåan. Gifterna dras in vid varje bloss. Dom stannar inte någon speciell stans och lagras. Dom åker raka vägen in i fostret vid varje bloss. När man slutar röka så minskar mängden gift i kroppen konstant. Det blir aldrig mer gift i kroppen eller i fostret när man slutat röka än innan. Varje bloss skickar in gifter som kan vara direkt dödligt.

Det finns inga ursäkter till att ta ett endaste bloss till som gravid. Inga. Allt annat är myter skapade av desperata rökande mammor.
  • Anonym (......)
    Anonym (Emma) skrev 2018-02-19 20:44:05 följande:

Även om jag hatar rökning under graviditet så vet jag att detta stämmer. Även om jag helst vill skrika NEEJ.

Men visa mig forskningen. Iallafall en studie som visar att det inte är bäst att sluta röka omedelbart. Jag har sökt på varenda forskningsbas jag känner till nu och inte hittat en endaste forskning som stödjer det du påstår. Däremot så plöjer jag igenom tusentals forskningsartiklar som tar upp hur skadligt det är mot fostret på och som säger att ju snabbare man slutar röka desto bättre.

Ni som säger att era barn blev friska iallafall, hur vet ni det? Hur kändes det att låta ert nyfödda barn börja livet med den abstinens ni själv inte stod ut med? Ni vet att många saker inte syns direkt? Rökning kan orsaka högre risk för beroende, beteendestörningar, hjärtfel som vuxen, lägre intelligens,allergier och ofrivillig barnlöshet.
  • Anonym (......)
    Anonym (Men) skrev 2018-02-19 21:34:45 följande:

Vill inte på något sätt försvara rökning och tycker också att man ska låta bli att röka under graviditeten men......innan man visste om att det var skadligt så var det många som rökte under graviditeten. Det går alltså runt minst 2 generationer som haft rökande mammor och som alltså enligt all teori borde varit mycket sjuka under sin uppväxt. Har själv vuxna fullt friska söner som vare sig varit sjukare eller haft fler andra problem än de flesta andra. Samma med vänners barn. Snarare märkligt att vi knappt ens visste vad allergier var för nåt. Till skillnad från i dag. Barn föds med hur många olika allergier som helst trots alla hälsosamma blivande mammor vilket jag kan tycka är jättemärkligt. Om jag hade blivit gravid idag så hade jag med största sannolikhet inte rökt heller men kan tycka att hela debatten är en smula överdriven.

har du sett statistiken för psd och andelen rökande mammor!? Extremt många spädbarn dog pga att deras mammor rökande! Dom dog! Helt i onödan. Andelen dödfödda barn och missfall var också mycket högre.
  • Anonym (......)

Idag anses var tredje fall av psd kunna kopplas direkt till mammans rökning under graviditeten. Hur fan kan man frivillligt utsätta sig för risken att hitta sin ettåring död i sängen? Hur kan ens partner någonsin förlåta en om det händer? Hade ni kunnat förlåta en partner som medvetet dödat ert barn?

• Anonym (......)
    Anonym (Gick bra) skrev 2018-02-20 07:52:42 följande:

Jag rökte (drog ner väldigt mycket, valde de svagaste cigaretterna) och vårt barn är fullt friskt.

Rökningen är inte bra, absolut inte, ökar riskerna för många sjukdomar. Ändå är det många som är födda på 60-talet och 70-talet som har haft rökande föräldrar, bott i hem där man rökte och satt i bilar när man rökte och den stora majoriteten är fortfaranade friska och vid liv, så chansen att ditt barn föds frisk utan men är stor

Väldigt många födda på 60 och 70 talet fick själv beroendeproblem, fertilitetsproblem och cancer. Om man jämför statistik från 60-70 talet och idag så ser du att barnadödligheten var flera gånger större då än nu. Men självklart ser man inte dom hundratusentals barnen som blev offer gör sina föräldrars rökning. Dom är ju döda nu. Du ser ju självklart bara dom som fortfarande är vid liv.
  • Anonym (......)
    Anonym (Gick bra) skrev 2018-02-20 08:18:39 följande:

Ja PSD var högre än idag, Sverige har haft väldigt låg barnadödlighet, även under 60-talet, så de hundratusentals barn som dog (och dog för tidigt) stämmer inte.

Av alla kvinnor födda 1960 i Sverige så har 1,3% fått minst ett barn som dött innan 1 års ålder. Lägg då till alla missfall, alla barn som dött efter ett års ålder och alla barn som fötts sjuka eller svårt missbildade och handikappade. Är det låga siffror?

Och varför vill man så drastiskt öka risken för psd genom att röka? Är det ok att mista ett eller två barn för rökningens skull? Är några döda barn ok om man får röka?
  • Anonym (......)
    Anonym (Gick bra) skrev 2018-02-20 08:38:25 följande:

Statistik på detta?

Den största minskningen av PSD kom när man rekommenderade att lägga barnen på rygg (det finns det klara siffror på).

Jag förnekar inte att rökning är dumt och ökar risken för sjukdomar. Men att slänga fram påstående som du gör, förringar det seriösa i riskanalyserna.

Siffrorna kom från statistiska centralbyrån. Rökning anses vara en lika stor faktor. Men den nämns inte lika ofta för att kvinnor idag, de flesta dvs, förstår de enorma riskerna och därför inte röker under graviditet.

Det känns idiotiskt att ens behöva ha denna diskussionen.

Som min bror som är barnläkare sa: Finns det en sak som alla forskare är helt överens om och som det finns obegränsat med bevis för Är det skadorna vid rökning och graviditet. Det finns ingen som helst tvekan om att rökning under graviditeten ofta är direkt dödligt gör fostret och alltid är skadligt för fostret.
  • Anonym (......)
    Anonym (Gick bra) skrev 2018-02-20 09:23:39 följande:

Rökning är inte bra, det är vi helt eniga om, men att påstå som barnläkaren säger, att det är direkt dödligt för fostret är en ren lögn. För barn föddes, de allra flesta mådde bra, astma är inte alls lika vanligt som bland de som växer upp idag. Det var inte hundratusentals barn som dog i Sverige pga rökning (men säkert om man ser till hela västvärlden) 

Ofta direkt dödligt. Har du verkligen missat statistiken för missfall o rökning?
  • Anonym (......)

Suck. Jag ger upp... rök ni hur mycket ni vill.

Om jag skulle hitta min bebis död i sängen så vet jag att jag gjort allt för att förhindra det. Jag vet också att jag gjort allt för mina barns bästa alltid.

Om ni hittar er bebis död, ser er nyfödda med abstinens, födds med utvecklingsstörning eller hälsoproblem så vet ni att det med hög sannolikhet är ni själv som orsakat det. Er njutning går framför ert barns hälsa och liv. Grattis

Ert val. Vi tillhör helt enkelt två helt olika grupper av föräldrar och kommer aldrig kunna mötas åsiktsmässigt.

• Anonym (......)
    lövet2 skrev 2018-02-20 12:36:34 följande:

Nej, ett beroende kan vara svårt att förstå för den som inte själv lider av det. Jag kan tycka det är jättekonstigt att vara så beroende av sprit, så man måste dricka det hela tiden och överallt - utan hänsyn till närvarande barn (se t ex tråden om julen). Eller att sätta en 1-åring på dagis, fast man gott och väl har råd att ha barnet hemma ett år till. Men föräldrar gör som sagt var så hela tiden; sätter sig själva framför barnen.

Det finns mycket som föräldrar enligt forskningen borde göra för att deras barn ska må som bäst bla vara välutbildade, ha bra löner, dela lika på föräldraledighet, inte skilja sig, lagom med dagis from 3 års ålder, inte fler än 2 syskon osv. Mycket av detta bryr sig föräldrar inte om pga sin egna vilja framför barnets. MEN skillnaden är att man inte riskerar sitt barns luv om man bryter mot dessa saker. Inte ens en starköl vid julbordet dödar ett barn. Men när man väljer att röka så väljer man att eventuellt aktivt döda sitt barn pga sin egna njutnings skull. Förstår du skillnaden på en halvdålig förälder och en direkt dödlig!?
  • Anonym (......)
    lövet2 skrev 2018-02-20 18:15:12 följande:

Förstår du hur många barn som skadas eller dödas pga sina onyktra föräldrar? Spädbarn som tappas i golvet, pappan som krockar bilen efter 3 öl, fulla föräldrar som inte har koll på vad barnet gör eller hur det mår? I mina ögon är onyktra föräldrar mer oansvariga än rökande föräldrar.

Och barn som tvingas börja dagis vid 1 års ålder, det är något jag bara skulle utsätta barn för om det var absolut nödvändigt.

Folk har förstås olika åsikter. Fakta är att rökning under graviditet kan skada fostret. Det finns miljoner andra saker som också kan skada barn. Föräldrar har en tendens att blunda för det. De fördömer andra föräldrar och slår sig själva för bröstet. "Jag rökte minsann inte!" skryter en mamma, samtidigt som hon lägger sin baby på mage för att sova och därmed tiodubblar risken för PSD. Det är hyckleri. Farligt hyckleri.

Ja. En förälder som kör bil full är precis lika dålig som en mamma som röker. Finns inga tveksamheter om det. Att lägga sitt barn på mage är också fel. Inga tveksamheter om det heller. Att lämna sitt barn på dagis vid ett års ålder är en helt annan sak. Då riskerar du inte att döda ditt barn och du väljer inte aktivt att skada ditt barn för din njutnings skull. Att lämna sin ettåring på dagis är inte bra. Men skilsmässa, dålig ekonomi och att inte ha en närvarande pappa är några saker som enligt forskningen skadar barn mer än tidig dagisstart ( dagisstart som förövrigt inte ge några skador alls på barn vilket gör det det till ett dåligt exempel.)
  • Anonym (......)
    monstretmonster skrev 2018-02-20 23:44:25 följande:

Mycket dömmande svar här !! Mina barn e födda perfekta o friska o ja har rökt . Tyvärr men stressen e inte bra heller för bebben i magen !

Alla vet de bästa för sitt barn punkt slut .

Nej. Uppenbarligen så vet du inte vad som är bäst för dina barn. Att ge dom gifter, abstinensen du själv inte orkade med, större risker för missbruk osv osv osv. Du gjorde inte vad som är bäst för dina barn. Du lät din njutning gå före dina barn. Du ville till och med riskera deras liv! Du skadade medvetet dina barn punkt slut.

Visa mig EN endaste forskning, medicinsk artikel eller studie som säger att det inte är bra att sluta röka omedelbart. Jag kräver bara ett bevis för det du säger! Jag kan länka till tusentals sidor med forskning som säger motsatsen .
  • Anonym (......)
    Anonym (Intr) skrev 2018-02-21 17:11:23 följande:

Ni som svarat i denna tråd om hur hemskt det är med rökning och vilka risker det medför mm. Är ni normalviktiga? Annars så löper det ju större risk ju större du är att barnet dör i magen!!

Så då borde man ju rimligtvis inte medvetet bli gravid som kraftigt överviktig utan likväl då som rökare ska sluta röka, då se till att gå ner tillräckligt i vikt innan.

Idag är det ju inte lika många rökare som tidigare och de allra flesta slutar ju eller drar ner kraftigt men är du rejält överviktig så bryr man sig inte. Hur kommer det sig?

Det är också farligt att ta heroin som gravid därför är det ok att röka? Är det din poäng?

Att röka är en större risk än övervikt. Dessutom är det vanligare att de som röker som gravida också är överviktiga. (De som röker är oftare lågutbildade och de som är överviktiga är ofta också lågutbildade.)

Men! Om du blir oplanerat gravid och röker så kan du minska riskerna omedelbart genom att sluta röka. Du kan också välja att fortsätta utsätta det blivande barnet för riskerna. Om du är överviktig och blir oplanerat gravid så km du inte minska riskerna omedelbart. Förstår du skillnaden?

Och jo. Många bryr sig. Som kraftigt överviktig får du samtal, extra kontroller och dietist. Vem är det som inte bryr sig om överviktiga blivande mammor?
  • Anonym (......)
    Anonym (Intr) skrev 2018-02-21 19:05:53 följande:

Har aldrig sagt att rökning eller andra droger är ok.

Bara att jag tycker det är helt fel att predika om hur farligt osv det är med alla risker mm. Att man aldrig skulle utsätta sitt eget barn med fara, samtidigt kanske man själv ändå satt sitt barn i risk pga kraftig övervikt. Hur tänker man där liksom!!

Så du är sur över att vi som är emot rökning KANSKE hade kunnat ha fetma när vi var gravida?

Och nej, jag var/är inte överviktigt och utsätter aldrig mina barn för någon medveten fara. Dom äter bra, riskerar ingen barnfetma och ingen diabetes osv.

Det du missar är att det inte är två grupper mot varandra.

Dom som röker är oftast inte smala och hälsosamma i övrigt. Beteendet att röka när man är gravid är samma beteende som orsakar en massa andra problem för människor. Den grupp av kvinnor som väljer att röka är samma grupp oftast lider av fetma, alkoholmissbruk, osäkra relationer, dålig kost, och allmänt risktagande livsföring. Det är unga mammor, outbildade och intellektuellt funktionshindrade kvinnor. Kvinnor som röker under graviditeten äter ofta dålig mat, väljer bort att amma, väljer kejsarsnitt pga att dom tror riskerna är mindre osv.

Dessa kvinnor gör dåliga val för att dom inte förstår bättre. Dom förstår inte hur man tolkar forskning eller hur man är källkritisk. Istället för att lyssna på fakta från de främsta läkarna och forskarna så tror dom helllre på Jessica-le i trappuppgången brevid när hon påstår att det är farligt att sluta röka när man är gravid eller att kroppen frigör gifterna först när man slutar röka osv.

Denna grupp behöver hjälp att förstå! Annars kommer dom bara ge denna okunskap till sina barn.

Då hjälper det inte att en massa idioter på nätet fortsätter sprida falsk fakta eller säger ?men titta dom är sämre? osv
  • Anonym (......)
    Anonym (Intr) skrev 2018-02-22 12:19:19 följande:

Likväl rökning så ökar risken med missbildningar om man har fetma. Finns fakta om detta om man googlar.

Synd om barnen som får detta pga mammor som inte tagit tag i att minska risken.

Ja risken ökar vid fetma. Men den ökar mycket mer vid rökning. Rökning är flera gånger farligare för fostret/barnet än fetma.

Vad vill du egentligen med dina inlägg? Är du upprörd över att ingen skriver om fetma i en tråd om rökning? Varför inte gå på om droger, dåliga gener osv?

Ja det är synd om barn som får missbildningar oavsett anledning.

Hur vet du att vården/folk inte går på kvinnor som har fetma när dom är gravida?

Skillnaden är återigen att en rökare som är gravid kan minska riskerna omedelbart, eller välja att skada/döda sitt foster/barn. En person med fetma kan inte ta bort riskerna omedelbart.
Svar på tråden Ni som rökt under graviditeten..