Anonym (Intr) skrev 2018-02-21 19:05:53 följande:
Har aldrig sagt att rökning eller andra droger är ok.
Bara att jag tycker det är helt fel att predika om hur farligt osv det är med alla risker mm. Att man aldrig skulle utsätta sitt eget barn med fara, samtidigt kanske man själv ändå satt sitt barn i risk pga kraftig övervikt. Hur tänker man där liksom!!
Så du är sur över att vi som är emot rökning KANSKE hade kunnat ha fetma när vi var gravida?
Och nej, jag var/är inte överviktigt och utsätter aldrig mina barn för någon medveten fara. Dom äter bra, riskerar ingen barnfetma och ingen diabetes osv.
Det du missar är att det inte är två grupper mot varandra.
Dom som röker är oftast inte smala och hälsosamma i övrigt. Beteendet att röka när man är gravid är samma beteende som orsakar en massa andra problem för människor. Den grupp av kvinnor som väljer att röka är samma grupp oftast lider av fetma, alkoholmissbruk, osäkra relationer, dålig kost, och allmänt risktagande livsföring. Det är unga mammor, outbildade och intellektuellt funktionshindrade kvinnor. Kvinnor som röker under graviditeten äter ofta dålig mat, väljer bort att amma, väljer kejsarsnitt pga att dom tror riskerna är mindre osv.
Dessa kvinnor gör dåliga val för att dom inte förstår bättre. Dom förstår inte hur man tolkar forskning eller hur man är källkritisk. Istället för att lyssna på fakta från de främsta läkarna och forskarna så tror dom helllre på Jessica-le i trappuppgången brevid när hon påstår att det är farligt att sluta röka när man är gravid eller att kroppen frigör gifterna först när man slutar röka osv.
Denna grupp behöver hjälp att förstå! Annars kommer dom bara ge denna okunskap till sina barn.
Då hjälper det inte att en massa idioter på nätet fortsätter sprida falsk fakta eller säger ?men titta dom är sämre? osv