Anonym (......) skrev 2018-02-20 17:16:59 följande:
Det finns mycket som föräldrar enligt forskningen borde göra för att deras barn ska må som bäst bla vara välutbildade, ha bra löner, dela lika på föräldraledighet, inte skilja sig, lagom med dagis from 3 års ålder, inte fler än 2 syskon osv. Mycket av detta bryr sig föräldrar inte om pga sin egna vilja framför barnets. MEN skillnaden är att man inte riskerar sitt barns luv om man bryter mot dessa saker. Inte ens en starköl vid julbordet dödar ett barn. Men när man väljer att röka så väljer man att eventuellt aktivt döda sitt barn pga sin egna njutnings skull. Förstår du skillnaden på en halvdålig förälder och en direkt dödlig!?
Förstår du hur många barn som skadas eller dödas pga sina onyktra föräldrar? Spädbarn som tappas i golvet, pappan som krockar bilen efter 3 öl, fulla föräldrar som inte har koll på vad barnet gör eller hur det mår? I mina ögon är onyktra föräldrar mer oansvariga än rökande föräldrar.
Och barn som tvingas börja dagis vid 1 års ålder, det är något jag bara skulle utsätta barn för om det var absolut nödvändigt.
Folk har förstås olika åsikter. Fakta är att rökning under graviditet kan skada fostret. Det finns miljoner andra saker som också kan skada barn. Föräldrar har en tendens att blunda för det. De fördömer andra föräldrar och slår sig själva för bröstet.
"Jag rökte minsann inte!" skryter en mamma, samtidigt som hon lägger sin baby på mage för att sova och därmed tiodubblar risken för PSD. Det är hyckleri. Farligt hyckleri.