• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Hej,

Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Långväntanefterdig
    Lillatjejen1992 skrev 2018-05-17 13:02:25 följande:

Försöker fundera ut hur man orkar jag med :( hur gör man för att kunna acceptera och hantera barnlöshet? Hur hanterar man att inte kunna få barn på egen hand?

Jag var på mitt sista besök på utredningskliniken igår, eller vad jag trodde skulle bli mitt sista. Men nej.. Ännu mer fel och frågetecken hittades. En alldeles för tjock slemhinna vid varje cykel, trots letrozole som drar ner östrogenproduktionen. Så nu är vi istället avrådda att påbörja ivf.. Dock var vi osäkra på ivf redan innan ändå.

Så nu måste jag börja bearbeta att det kanske inte blir några barn.. Vad fyller man livet med istället? :(

Fy va jobbigt :'(

Men finns det inget annat ni kan göra ?? Varför avråder dom ivf ?

Håller med dig , vad fyller man livet med om det inte är barn???? Så sjukt kämpigt allting....
  • Lillatjejen1992
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-17 16:43:25 följande:

Fy va jobbigt :'(

Men finns det inget annat ni kan göra ?? Varför avråder dom ivf ?

Håller med dig , vad fyller man livet med om det inte är barn???? Så sjukt kämpigt allting....

Inte i nuläget :( För tjock slemhinna kan leda till cancer plus att den inte blivit tunnare dom månaderna jag hormonbehandlats (vilket den borde bli). Ägget kan ju inte fästa i en för tjock slemhinna och så finns det ju somsagt andra risker :/
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Aamon
    Lillatjejen1992 skrev 2018-05-17 18:37:12 följande:

Inte i nuläget :( För tjock slemhinna kan leda till cancer plus att den inte blivit tunnare dom månaderna jag hormonbehandlats (vilket den borde bli). Ägget kan ju inte fästa i en för tjock slemhinna och så finns det ju somsagt andra risker :/

Man kan inte skrapa livmoderslemhinnan och sedan göra ivf månaden efter?
  • Lillatjejen1992
    Aamon skrev 2018-05-17 20:07:24 följande:

Man kan inte skrapa livmoderslemhinnan och sedan göra ivf månaden efter?

Jag har mätt slemhinnan varje månad efter mens (för att se att den stötts ut med mensen) och den blir tyvärr lika tjock om och om igen. Som jag tidigare nämnt så är ivf ändå ingenting vi vill påbörja i nuläget men aldrig roligt när fler fel dyker upp konstant.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Aamon
    Lillatjejen1992 skrev 2018-05-17 21:38:07 följande:

Jag har mätt slemhinnan varje månad efter mens (för att se att den stötts ut med mensen) och den blir tyvärr lika tjock om och om igen. Som jag tidigare nämnt så är ivf ändå ingenting vi vill påbörja i nuläget men aldrig roligt när fler fel dyker upp konstant.

Beklagar. Hoppas det löser sig för er på något vis <3
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2018-05-17 21:38:07 följande:

Får man fråga hur tjock din slemhinna är och vad räknas som för tjock enligt läkarna? Visste inte alls att sånt påverkade (eller vet ju att den ej ska vara för tunn). Vid tre vul jag gjort så har läkarna skrivit i min journal att min slemhinna varit lätt förtjockad, ett annat vul står det bara 12mm. Men vad är normalt egentligen? :( Man står bara här som ett frågetecken
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-05-18 06:46:12 följande:

Får man fråga hur tjock din slemhinna är och vad räknas som för tjock enligt läkarna? Visste inte alls att sånt påverkade (eller vet ju att den ej ska vara för tunn). Vid tre vul jag gjort så har läkarna skrivit i min journal att min slemhinna varit lätt förtjockad, ett annat vul står det bara 12mm. Men vad är normalt egentligen? :( Man står bara här som ett frågetecken

Slemhinnan ska vara 8-10mm. Som minst har jag haft 15mm kring ägglossning och som "värst" över 20mm. Tydligen en vanlig följd av pco men inte alls riskfri.

En lätt förtjockad slemhinna kan tyda på graviditet eller att mensen är på ingång medans en för tjock inte är nå bra alls.

Fattar inte att det tog henne flera månaders uppehåll innan hon började se ett samband!
  • knivskrik

Jaha. Så jävla naiv jag känner mig nu när vi befinner oss i detta läge. Klart vi visste att det kan ta tid, men någonstans tänkte vi ändå (försvarsmekanism kanske) att vi inte skulle hamna här.

I slutet av maj är det ett år sedan vi började försöka, så jag tänkte ge det denna cykel också (bim runt den 8-9 juni någon gång) innan jag tar kontakt med vården. Tack och lov är sambon med på tåget vad gäller undersökning/utredning!

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Natttis

Hej allihop nu va jag hos barnmorskan och gjorde ultraljud för och se om jag har ägglossning. Och när i så fall. Allt såg bra ut och ägglossning sker på måndag eller tisdag. Händer inget denna gång blir det en paus under sommaren.

• Fiskarrn

Hej. Vi försökte få barn över 1 år utan att lyckas.

Gjorde sen ivf och lyckades på första :)

H. Lycklig hemmapappa

Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år