• Anonym (Sg)

Ner 10-15 kg till sommaren.

Börjar på riktigt imorgon.

Väger in mig då och ska även gå på mitt första gympass för iår!

Förutom att att gå och träna var vecka så ska jag gå minst 5 km var dag samt så ska jag inte äta efter 19 på kvällarna.

Någon som kanske vill hänga på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-08 15:49
    Invägning: 75,3 kg.

• Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.
  • Allis1000
    frökenBea skrev 2018-01-09 06:05:09 följande:

Se det inte bara som att lägga om kosten utan som en hälsosammare livsstil... om du ex utesluter godis/snacks/kakor/dricka med socker i så får du fortsätta med det sen men då du nåt din målvikt så kan du tillåta dig det då och då...

Och att tex vänja dig av vid kvällsätande ifall det är en ovana du har. Och minska ner på bröd, pasta ris... det kan räcka för viktnedgång.

Lycka till! :)

Godis/snacks/kakor/dricka med socker i, har jag dragit ner på/ slutat med/ äter inte.

En kvällsätare är jag, igår kväll gick jag upp och åt 2 knäckemackor med kokt potatis och lite majonäs på. Kanske inte så bra? Särskillt macka nr2 ?

Dessutom tror jag att jag äter för stora portioner. Orsaken är att jag är rädd att bli hungrig mellan måltiderna, och få ett godissug.

Jag ska nogförsöka äta mer nyttig mat, dvs mer grönsaker.
  • Chilibea

Jag har också precis börjat försöka gå ned 10-15 kg. Har satt min tidsgräns i november i år. Jag hade tänkt testa lite olika metoder för att variera det lite, såsom periodisk fasta, eventuellt lchf och äta vad som helst så länge det är under en viss kcalgräns. Ska också börja styrketräna 3 ggr i veckan och ta hampaproteinpulver för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt (inte för att det spelar någon roll vad det är för protein egentligen, men hampa är mindre äckligt än alla andra jag har testat). Och också börja röra på mig mer. 1h promenad eller cykling varje dag eller minst 15min på en konditionsmaskin på gymmet.

Startvikten igår kväll var 68.1kg.

Delmål 1: 65

Delmål 2: 62

Delmål 3: 59

Delmål 4: 56

Delmål 5: 54

Mål: 52

Kan tänka mig att sluta gå ned tidigare, men under 59 är ett måste.

• Anonym (Sg)
    Anonym (Baloo) skrev 2018-01-09 07:31:48 följande:

Nej. 500g X 9 kcal = 4500kcal.

Du måste minska i med 4500kcal per vecka.

Skrev att jag behöver äta runt 1500 kcal om dagen för att minska 0,5 kg på en vecka. Du vet ju inte hur mycket jag behöver för att bibehålla vikten. Så jag kan ju mycket väl minska 4500 kcal per vecka.
  • Anonym (virgo)
    Allis1000 skrev 2018-01-09 08:24:22 följande:
    Godis/snacks/kakor/dricka med socker i, har jag dragit ner på/ slutat med/ äter inte.

En kvällsätare är jag, igår kväll gick jag upp och åt 2 knäckemackor med kokt potatis och lite majonäs på. Kanske inte så bra? Särskillt macka nr2 ?

Dessutom tror jag att jag äter för stora portioner. Orsaken är att jag är rädd att bli hungrig mellan måltiderna, och få ett godissug.

Jag ska nogförsöka äta mer nyttig mat, dvs mer grönsaker.
    Ja, macka nr 2 borde du nog ha skippat! Macka nr 1 också, och ätit eller druckit något annat istället.

Jag är ingen lchf-förespråkare generellt, men för dig kanske lchf skulle vara ett alternativ? När jag gick ner i vikt slutade jag med allt som hade socker i sig, och alla snabba kolhydrater, dvs jag uteslöt inte kolhydrater helt och hållet. Och jag slutade äta på kvällen, annat än väldigt kalorisnåla saker, som t ex grapefrukt. När man slutar med snabba kolhydrater blir blodsockret mycket stabilare och man blir inte lika hungrig. En kost med mycket protein och fett i sig ger en längre mättnadskänsla. Och även mycket råkost!! Så mer grönsaker är en jättebra idé (men mitt tips är att du äter grönsakerna råa, inte tillagade).

Och så tycker jag att du ska sluta vara rädd för att bli hungrig. Varför ska du vara rädd för hunger? Hunger är inte farligt, och med ett jämnare blodsocker känns hungern inte lika intensiv och aggressiv. Jag vande mig vid att vara hungrig och stå emot, och förlorade helt sötsuget, så det gick jättebra för mig att gå ner i vikt.

Nu har jag gått upp i vikt igen, för att jag har släppt in i min kost allt som jag uteslöt under ganska lång tid, och det är bara inte hållbart. Man kan "äta normalt" utan att gå upp i vikt, men inte om det innebär glass, godis, chips, etc.

• anemonen

Men va kul! Lycka till ts och ni andra med. Är bara 18, ska fylla 19 i februari så är inte så värst gammal men kan man hänga på ändå?:) Kändes väldigt kul med en tråd där alla kan peppa, komma med svar till de som har frågor och uppdatera om viktnedgången till varandra. Så det skulle vara sjukt kul då jag själv planerat att gå ner några kilon till min student i mitten av juni.

• Tussan94

Hej alla! Hoppar in i tråden med hopp om att jag kan ge lite tips och råd!

Jag var med i ViktVäktarna i somras, jag gick ned 7 kg o lärde mig en hel del!

Jag följde inte allt till punkt o pricka då jag har svårt att låta bli mjölkprodukter...

Men att vara förlåtande mot sig själv är jätte bra, jag uteslöt socker MEN tillät mig själv att ta EN bit eller äta onyttigt ibland för att inte få det där enorma suget som man gärna får o börjar frossa istället.

Låg fetthalt på alla mejeriprodukter och så skippade jag allt vad flingor, müsli och annat sånt där hette, de är fullproppade med socker...

Hade alltid bara frukt och bär till filen på morgonen!

Små portioner med mat, kupa båda händerna mot varann så har ni eran portion med mat som ni ska äta!

Jag tar alltid en assiet o äter på istället :)

Tränade regelbundet, gjorde olika saker så att jag inte skulle tröttna..

Promenad, cykel och tabatapass! Oftast inte mer än en halvtimme-timme varje gång, ca. Varannan dag!

O stirra er inte blinda på vågen, jag hade gått upp 2 kg när jag tränade o åt som bäst en vecka. Allt går upp och ned!

Se till att få i er mycket vatten, hade alltid 2 liter vatten jag skulle dricka upp på jobbet! Samlar sig först i kroppen men sen kommer allt ut o du kanske plötsligt här ned 3 kg på en vecka :)

Jag skaffade även en träningsklocka, finns i olika prisklasser, men hade ett mål att gå 15000 steg om dagen om jag inte tränade! Det var svårt men klarade det oftast!

Hoppas att ni har kunnat ta del av lite tips :)

• Anonym (RS)

En fråga till er som har Lifesum-appen. Jag har gratisversionen, är det någon son har premium och kan säga om det är värt pengarna?

Sen undrar jag om någon har bra tips för att hantera hunger och illamående. Jag blir illamående när jag är hungrig och det blir värre och värre tills jag äter (jag vill undviks stt kräkas). Att dricka vatten/te/kaffe förvärrar illamåendet. Detta problem är en delorsak till min viktökning tror jag. Jag blir hungrig väldigt fort efter att jag ätit för det mesta (oavsett vad jag äter, jag äter alltid tills jag är väldigt mätt- kanske är det dåligt...).

• Anonym73

Hej du. Kan rekomendera viktväktarna. Finns både online och som all incluive på möte. Själv har jag gått ner 55kg med viktväktarna.

• kokos
    Anonym (RS) skrev 2018-01-09 09:20:42 följande:

En fråga till er som har Lifesum-appen. Jag har gratisversionen, är det någon son har premium och kan säga om det är värt pengarna?

Sen undrar jag om någon har bra tips för att hantera hunger och illamående. Jag blir illamående när jag är hungrig och det blir värre och värre tills jag äter (jag vill undviks stt kräkas). Att dricka vatten/te/kaffe förvärrar illamåendet. Detta problem är en delorsak till min viktökning tror jag. Jag blir hungrig väldigt fort efter att jag ätit för det mesta (oavsett vad jag äter, jag äter alltid tills jag är väldigt mätt- kanske är det dåligt...).

Jag har premium. Tycker det är värt pengarna för maten sparas du kan följa en plan osv. För mig är det lättare
  • Anonym (RS)
    kokos skrev 2018-01-09 10:02:41 följande:
    Jag har premium. Tycker det är värt pengarna för maten sparas du kan följa en plan osv. För mig är det lättare
    OK tack för svaret!
Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.