Allis1000 skrev 2018-01-09 08:24:22 följande:
Godis/snacks/kakor/dricka med socker i, har jag dragit ner på/ slutat med/ äter inte.
En kvällsätare är jag, igår kväll gick jag upp och åt 2 knäckemackor med kokt potatis och lite majonäs på. Kanske inte så bra? Särskillt macka nr2 ?
Dessutom tror jag att jag äter för stora portioner. Orsaken är att jag är rädd att bli hungrig mellan måltiderna, och få ett godissug.
Jag ska nogförsöka äta mer nyttig mat, dvs mer grönsaker.
Ja, macka nr 2 borde du nog ha skippat! Macka nr 1 också, och ätit eller druckit något annat istället.
Jag är ingen lchf-förespråkare generellt, men för dig kanske lchf skulle vara ett alternativ? När jag gick ner i vikt slutade jag med allt som hade socker i sig, och alla snabba kolhydrater, dvs jag uteslöt inte kolhydrater helt och hållet. Och jag slutade äta på kvällen, annat än väldigt kalorisnåla saker, som t ex grapefrukt. När man slutar med snabba kolhydrater blir blodsockret mycket stabilare och man blir inte lika hungrig. En kost med mycket protein och fett i sig ger en längre mättnadskänsla. Och även mycket råkost!! Så mer grönsaker är en jättebra idé (men mitt tips är att du äter grönsakerna råa, inte tillagade).
Och så tycker jag att du ska sluta vara rädd för att bli hungrig. Varför ska du vara rädd för hunger? Hunger är inte farligt, och med ett jämnare blodsocker känns hungern inte lika intensiv och aggressiv. Jag vande mig vid att vara hungrig och stå emot, och förlorade helt sötsuget, så det gick jättebra för mig att gå ner i vikt.
Nu har jag gått upp i vikt igen, för att jag har släppt in i min kost allt som jag uteslöt under ganska lång tid, och det är bara inte hållbart. Man kan "äta normalt" utan att gå upp i vikt, men inte om det innebär glass, godis, chips, etc.