Inlägg från: Anonym (RS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (RS)

Ner 10-15 kg till sommaren.

Jag behöver vara med här också.

Har gått upp långsamt sen jag träffade min man för tre år sen, för mycket mys ...kanske någon kan relatera? Nu väger jag nästan lika mkt som när jag varit höggravid! Har pga viktökning och stillasittande fått tillbaka gamla krämpor i en led och känner hur konditionen blivit sämre. Känner mig så stel och tung....

Mitt delmål är att klara en en skidresa på påsklovet och att då kunna ha mina skidbyxor...målet annars är att komma ner till nästan den vikt jag hade för tre år sedan, ett par kilo mer är ok så siktar på det!

Jag behöver sluta med fika, godis och snacks, minska på vin. Behöver äta mindre portioner också. Socker är mitt största problem.

Hittade en sockerdetox mini på nätet som start som jag kör nu tre dagar bara för att komma igång!

Vikt idag 65,5

Midja 82

Målvikt 59

• Anonym (RS)
    Anonym (RS) skrev 2018-01-08 09:19:35 följande:

Jag behöver vara med här också.

Har gått upp långsamt sen jag träffade min man för tre år sen, för mycket mys ...kanske någon kan relatera? Nu väger jag nästan lika mkt som när jag varit höggravid! Har pga viktökning och stillasittande fått tillbaka gamla krämpor i en led och känner hur konditionen blivit sämre. Känner mig så stel och tung....

Mitt delmål är att klara en en skidresa på påsklovet och att då kunna ha mina skidbyxor...målet annars är att komma ner till nästan den vikt jag hade för tre år sedan, ett par kilo mer är ok så siktar på det!

Jag behöver sluta med fika, godis och snacks, minska på vin. Behöver äta mindre portioner också. Socker är mitt största problem.

Hittade en sockerdetox mini på nätet som start som jag kör nu tre dagar bara för att komma igång!

Vikt idag 65,5

Midja 82

Målvikt 59

Tillägg - jag behöver inte gå ner 10 kg men hoppas det är OK att jag hänger på ändå!  För tre år sedan vägde jag 57.

Sen om träning - för ett halvår sen blev jag påkörd och kunde inte röra mig alls mycket till en början pga allvarlig hjärnskakning. Jag har fortfarande problem med en hand och en fot (viker sig ibland) men nu har jag klartecken från sjukgymnast att anstränga mig mer än promenad. 

Jag känner inte någon lust alls att gå till gymmet (bor nära ett men har inte köpt årskort där än, brukar ha det). Men kanske borde jag göra det ändå...håller på och funderar. Har anmält mig i en kurs i Pilates som börjar i februari, det är bra för rörlighet så det blir bra i alla fall. Men det "hjälper" inte särskilt mycket för viktnedgång.

Har aldrig haft problem med vikten förr, så detta (inte kunna ha 30% av mina kläder, att känna stor påverkan på konditionen, vara "tung", magen är i vägen när jag knyter skorna, är väldigt trött, sugen hela tiden mm) är jobbigt för mig! Jag har en liten, liten motivation just nu som jag hoppas kan arbeta upp bland annat genom att vara med i tråden.
  • Anonym (RS)

Jag kämpar på med den första dagen utan socker...det går bra men jag känner suget hela tiden. Har ätit lite nötter istället för nåt sött.

• Anonym (RS)

En fråga till er som har Lifesum-appen. Jag har gratisversionen, är det någon son har premium och kan säga om det är värt pengarna?

Sen undrar jag om någon har bra tips för att hantera hunger och illamående. Jag blir illamående när jag är hungrig och det blir värre och värre tills jag äter (jag vill undviks stt kräkas). Att dricka vatten/te/kaffe förvärrar illamåendet. Detta problem är en delorsak till min viktökning tror jag. Jag blir hungrig väldigt fort efter att jag ätit för det mesta (oavsett vad jag äter, jag äter alltid tills jag är väldigt mätt- kanske är det dåligt...).

• Anonym (RS)
    kokos skrev 2018-01-09 10:02:41 följande:
    Jag har premium. Tycker det är värt pengarna för maten sparas du kan följa en plan osv. För mig är det lättare
    OK tack för svaret!
  • Anonym (RS)

Har nu snart klarat två dagar utan socker. Väldigt mycket huvudvärk och segt att tänka idag. Kanske pga "sockeravgiftning", men kanske nåt annat.

Ska planera in och ta med bra mellanmål till jobbet för hungern. Morötter är ju bra. Knäckebröd med nåt litet nyttigt på. Lite nötter, kan ju väga upp hemma och ta med t ex 25 gram...

• Anonym (RS)

Jag har väldigt svårt att hinna med träning på grund av att jag arbetar mycket och pendlar till jobbet. Jag behöver verkligen träna, så jag måste komma på ett sätt att hinna med både matlagning och träning vissa kvällar. (Sen tillkommer att skjutsa till/från barnens aktiviteter...)

Jag tänker att jag ska försöka planera maten bättre och kanske laga en måltid på helgen som finns klar att värma sen i veckan. Det skulle frigöra tid.

Idag är det tredje dagen utan socker och det är jobbigt...funderar också över hur jag ska göra efter de här tre dagarna. Helst skulle jag vilja vara utan socker så länge att jag slipper sötsug och kan klara av att t ex välja att fika en gång på helgen och vara nöjd med det. Funderar också mycket över gränsdragning, jag har valt att undvika tillsatt socker och vitt mjöl. Om man läser på nätet finns det många olika sätt att "äta sockerfritt". Dietisten (har en kollega som är dietist) tyckte det var en bra gränsdragning, men han skrattade åt idén att undvika socker...

Det är kul att så många är med i tråden, tycker jag! Heja på allihopa!

• Anonym (RS)
    Hararochkaniner skrev 2018-01-10 16:27:49 följande:

3 ägg till frukost, tre ägg till lunch och tre ägg till middag. Alltså 9 ägg om dagen

Fast jag tänkte modifiera den lite och äta 2 frukost, 2 lunch, 3 middag och två till kvällsmat

OJ vad äter man mer än ägg???
    Allis1000 skrev 2018-01-10 17:18:41 följande:
    Kan du skaffa en app i appstore, tex Nike Training, som är gratis, och träna hemma med den en dag i veckan?
    Ja nåt sånt skulle jag kunna göra! Tack för tips!

• Anonym (RS)

Idag är jag väldigt hungrig, nu börjar det märkas att jag ätit mindre i en vecka. Det där lättillgängliga energiöverskottet i kroppen är nog borta. Jag har ätit mindre portioner såtillvida att jag inte har tagit om "bara för att det är gott" utan bestämt hur mycket jag ska äta i förväg. Och så har jag då helt slutat med tillsatt socker. Har reggat i Lifesum-appen och hållit mig till 1250 kcal om dagen på ett ungefär.

På en vecka så har jag gått ner 0,4 kg Glad, idag stod vågen på 65,1.

Har beslutat mig för att fortsätta utan socker nu efter den där "3-dagars sockerdetoxen" som jag prövade, men att jag tar en dag i taget. Jag tänker att jag skulle vilja "lära om" och ge min kropp hälsosam mat till allra största delen. tidigare har jag ätit mest efter min lust...dvs mycket gott bröd (har ett bageri i närheten som bakar underbart levainbröd), mycket goda ostar...och sötsaker varje dag.

Min särbo är med på spåret och vi har bestämt att jag drar mest när det gäller maten och han när det gäller motion. I helgen som kommer ska vi träna tillsammans (han får hitta på vad). Det blir kul!

• Anonym (RS)

Jag släppte på det mesta i helgen (läs vin +ost) _men_ lyckades fortsätta att äta utan (tillsatt) socker så jag är ändå nöjd. Mycket motion gjorde förhoppningsvis att jag har hamnat i balans med kalorier ändå.

Sötsuget blev enormt tungt igår när jag såg en kladdkaka -på bild...

Jag har endel problem med smärta i leder som jag skrivit om tidigare. Det verkar som att sådana problem kan förbättras avsevärt med en kost utan socker (vad man nu kan lita på av allt som finns på nätet). Nu har jag varit utan i över en vecka tror jag och det har börjat klia på vissa ställen, som när ett sår läker ni vet. Och min äldsta skada har känts ovanligt jobbig i helgen. Det är spännande. Kanske hade det blivit så ändå, kanske är det psykologiskt bara...men ändå intressant att följa för min del.

På samma sätt läser jag om att helt vegetarisk kost kan förbättra ledproblem. Jag funderar starkt på att börja gå åt det hållet med min mat (idag är jag lakto-ovo-vegetarian). Har en hel del veganer i släkten, så jag är rätt så van vid sådan mat.

Pepp pepp ny härlig vecka!!!

• Anonym (RS)

Ny vägning imorse. Har gått ner 0,3 kg sen sist, tror det är 10 dagar sen. Har inte alls hållit mig inom mina ramar, det har varit flera födelsedagar i familjen så jag har svävat iväg rejält. Har haft ont och inte kunnat träna alls, knappt kunnat gå vissa dagar. Har fallit tillbaka i godisätande.  

Försöker räkna kalorier för att gå ner i vikt. Ibland går det bra, ibland råkar jag laga maten utan att väga innehållet ordentligt så då blir det gissningar, mer eller mindre kvalificerade. I helgen struntade jag i att logga maten, men nu är jag på banan igen. Jag använder mycket nötter i maten (äter ofta raw food) och de är ju grymt energirika så där måste jag kanske se upp lite.

Är hungrig mycket och kan få som cravings efter mat nästan. Kanske äter jag för lite helt enkelt. Ska försöka lägga till mer av kål och sånt som mättar men inte ger mycket kalorier...

Många som är duktiga här inne! Kul att läsa och ger inspiration även till mig!

• Anonym (RS)

Vägde mig idag, 63,9. Så ca 0,5 ner på drygt en vecka. Det är helt ok för min del med så långsam viktnedgång. Jag är så hungrig så jag har haft svårt att hålla mig inom mitt kalorimål. När jag varit strikt ett par dagar har det ofelbart lett till kollaps (=massor av smörgåsar med smör och ost och annat med mkt fett....). Så jag beslutade mig för att det är helt ok om jag äter 100-200 mer en dag om det känns som att jag behöver det.

Sötsuget är varierande, vissa stunder tänker jag att godis är helt ointressant, andra stunder tycker jag att godis är himmelriket och stackars mig som "inte får äta som alla andra".

• Anonym (RS)
    Anonym (Amanda) skrev 2018-01-30 09:55:57 följande:

För en mjuk macka med leverpastej kan du äta ETT HALVT KILO jordgubbar ;)
    Mm det här är tänkvärt för alla...det finns riktigt god mat som man kan äta när man blir sugen som inte förstör hela dagen. Ska köpa hem mer bär! Frysta är också goda tycker jag!
  • Anonym (RS)
    Anonym (Sg) skrev 2018-01-30 10:14:19 följande:

73.9 kg idag. Sakta men säkert! Håller mig till mina 5 km om dagen,ibland mer och någon enstaka gång lite mindre. Blev ett pass på gymet förra veckan. Minskat 1 cm runt midjan.

Grattis! Långsam, stabil viktnedgång ska väl vara det bästa (har jag läst nånstans)?
  • Anonym (RS)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-02-05 08:02:32 följande:

Jaha. Så har jag varit och hälsat på mina föräldrar en vecka och är nästan nere på målvikten. Jag går alltid ner i vikt när jag är hos dem. Jag borde börja följa deras diet hemma också!

Spännande, berätta kite om hur du äter där och vad som skiljer mot din vanliga diet?
  • Anonym (RS)

Jag är kvar med, har en trög minskning av vikten och lyckas inte väga på samma dagar men försöker hålla ungefär en vecka mellan. Har inte minskat något i midjan tyvärr. Men det kanske kommer!

Lyckas hålla mig ganska nära mitt kalorimål varje dag men har hittills struntar helt i det på lördagen för så blir det för jobbigt...

• Anonym (RS)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-02-06 10:02:50 följande:
    Frukost: fil eller smörgås och ägg
    Förmiddagsfika: en eller två kakor och ett glas mjölk
    Middag (lunch): rejält med vanlig mat mitt på dagen
    Eftermiddagsfika: en eller två kakor och ett glas mjölk
    Kvällsmat: en smörgås med ost eller prickekorv

Jag brukar alltid äta choklad på kvällen i vanliga fall. Om det är helg äter jag godis mitt på dagen och chips på kvällen. Någon gång har jag haft med mig en chokladkaka när jag hälsat på, men varje gång jag känner mig sugen hinner jag inte börja äta innan mamma säger att de tänker fika och undrar om jag vill ha. En liten kaka är kanske bättre än en stor bit choklad. Läsk och chips äter de aldrig - om inte jag varit och köpt och bjuder.

Jag äter nästan ingenting till frukost i vanliga fall. Kanske därför jag blir extra sugen på choklad på kvällen?
    Tack, det är ju helt vanlig mat hos dina föräldrar. Jag tror i grunden på regelbundna måltider och största målet mitt på dagen - endast lite mat på kvällen. Har själv lätt för att äta för mycket om det är god middag på kvällen, man sitter kvar och tar lite mer osv osv. 

Vi har en dietist på jobbet och han säger att det krävs väldigt små förändringar för att "tippa" sin energibalans så att man rör sig uppåt i vikt. 

Rör du dig annorlunda när du är hos dina föräldrar? Jag t ex går alltid ner i vikt när jag är ledig längre tid för då rör jag på mig mycket mer än när jag jobbar (kontorObestämd).
Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.