• Anonym (Sg)

Ner 10-15 kg till sommaren.

Börjar på riktigt imorgon.

Väger in mig då och ska även gå på mitt första gympass för iår!

Förutom att att gå och träna var vecka så ska jag gå minst 5 km var dag samt så ska jag inte äta efter 19 på kvällarna.

Någon som kanske vill hänga på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-08 15:49
    Invägning: 75,3 kg.

• Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.
  • Kokoskorven

Vill bara önska dig stort lycka till! Det där låter som ett bra upplägg tycker jag. Hur många gånger per vecka ska du träna? Bara gym eller något annat också? Har du tänkt lägga om något i mathållningen också?

Anonym (Sg) skrev 2018-01-07 12:35:50 följande:

Börjar på riktigt imorgon.

Väger in mig då och ska även gå på mitt första gympass för iår!

Förutom att att gå och träna var vecka så ska jag gå minst 5 km var dag samt så ska jag inte äta efter 19 på kvällarna.

Någon som kanske vill hänga på?

• Anonym (Sg)
    Kokoskorven skrev 2018-01-07 12:43:59 följande:

Vill bara önska dig stort lycka till! Det där låter som ett bra upplägg tycker jag. Hur många gånger per vecka ska du träna? Bara gym eller något annat också? Har du tänkt lägga om något i mathållningen också?

Tänkte väl variera lite mellan gymträning och olika pass. Sen kanske man även går till badhuset med ibland och simmar.

Tänker försöka tänka på att inte äta så mycket bröd, potatis, pasta osv. Ska försöka byta ut det mot mer grönsaker, bär och frukt istället.
  • Rumpelstiltskins

Låter bra. Men det spelar ingen roll vilken tid på dygnet du äter. Om du äter mer än vad du gör av med så går du inte ned i vikt. För att gå ned i vikt måste du först ta kontroll över matintaget. Har du koll på hur många kcal du behöver för att gå ned i vikt?

• Kokoskorven

Jag förstår. Börjar du från noll med träningen? Du har säkert redan tänkt på detta, men jag rekommenderar att du inte startar alltför hårt så att du riskerar att drabbas av skador och träningsvärk från helvetet. Hellre kortare/mjukare pass men oftare! Gå 5 km per dag låter ambitiöst i ruskigt vinterväder, men självklart hälsosamt. Kanske du tar en dag/vecka där du får ledigt från träning/promenader samt släpper lite på dietreglerna? Bra att belöna sig själv, även om viktnedgång och de hälsofördelar som följer med förbättrad kondition såklart också är belöning i sig. Det där med att dra ner på vissa kolhydrater har jag förstått är något väldigt individuellt. Alla mår nog bra av att äta mera grönsaker, men personligen klarar jag inte av att dra ner för mycket på pasta, bröd etc, jag får ingen energi och är hungrig hela tiden om jag inte får min dagliga kolhydratchock Skrattande (men jag tränar iofs ganska mycket, karate 3 ggr/vecka). Återigen, hoppas verkligen du kommer igång och når dina mål!

Anonym (Sg) skrev 2018-01-07 12:49:55 följande:
    Tänkte väl variera lite mellan gymträning och olika pass. Sen kanske man även går till badhuset med ibland och simmar.

Tänker försöka tänka på att inte äta så mycket bröd, potatis, pasta osv. Ska försöka byta ut det mot mer grönsaker, bär och frukt istället.
  • Anonym (Sg)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-07 12:52:30 följande:

Låter bra. Men det spelar ingen roll vilken tid på dygnet du äter. Om du äter mer än vad du gör av med så går du inte ned i vikt. För att gå ned i vikt måste du först ta kontroll över matintaget. Har du koll på hur många kcal du behöver för att gå ned i vikt?

Ja, runt 1500 för att gå ner 0,5 kg i veckan. Tänker man bara på vad det är man stoppar i sig så ska det ju inte vara några problem.
  • Anonym (Ulrika Eleonora)
    Anonym (Sg) skrev 2018-01-07 13:02:26 följande:
    Ja, runt 1500 för att gå ner 0,5 kg i veckan. Tänker man bara på vad det är man stoppar i sig så ska det ju inte vara några problem.
    Finns appar som beräknar kalorier. Men tänk på att protein räknas som kalorier, vilket blir helt fel om man som jag vill äta mycket proteiner.
  • Anonym (Sg)
    Kokoskorven skrev 2018-01-07 13:00:26 följande:

Jag förstår. Börjar du från noll med träningen? Du har säkert redan tänkt på detta, men jag rekommenderar att du inte startar alltför hårt så att du riskerar att drabbas av skador och träningsvärk från helvetet. Hellre kortare/mjukare pass men oftare! Gå 5 km per dag låter ambitiöst i ruskigt vinterväder, men självklart hälsosamt. Kanske du tar en dag/vecka där du får ledigt från träning/promenader samt släpper lite på dietreglerna? Bra att belöna sig själv, även om viktnedgång och de hälsofördelar som följer med förbättrad kondition såklart också är belöning i sig. Det där med att dra ner på vissa kolhydrater har jag förstått är något väldigt individuellt. Alla mår nog bra av att äta mera grönsaker, men personligen klarar jag inte av att dra ner för mycket på pasta, bröd etc, jag får ingen energi och är hungrig hela tiden om jag inte får min dagliga kolhydratchock  (men jag tränar iofs ganska mycket, karate 3 ggr/vecka). Återigen, hoppas verkligen du kommer igång och når dina mål!

Nej, jag börjar inte från noll med träning. Har bara varit dålig med att gå dit de senaste månaderna. Visserligen får man ju ändå ta det lite lugnt i början med vissa saker. Men annars är man i hyfsad form, även om man har en del att ta utav viktmässigt!!

5 km om dagen kommer nog inte vara några problem heller. I varje fall inte de dagar man jobbar. Bara till och från jobbet så har man gjort hälften.
  • Rumpelstiltskins
    Anonym (Sg) skrev 2018-01-07 13:02:26 följande:
    Anonym (Ulrika Eleonora) skrev 2018-01-07 13:06:01 följande:
    Finns appar som beräknar kalorier. Men tänk på att protein räknas som kalorier, vilket blir helt fel om man som jag vill äta mycket proteiner.

Ja. På Lifesum kan du välja proteinkost då räknar den ut protein i gram som du ska äta varje dag men håller ändå koll på kalorier.

Har du ingen större koll på hur mycket energi maten du äter innehåller så bör du ta hjälp av exempelvis Lifesum i början då man oftast blir chockerad över hur mycket energi mat innehåller.
  • Anonym (Sg)
    Anonym (Ulrika Eleonora) skrev 2018-01-07 13:06:01 följande:

Ska tänka på de
  • Anonym (-15)

Jag kör också igång med vikt och mått imorgon! Blir lite hemma träning men framförallt ändra kosten för mig. Stog och lagade matlådor igår och ska fortsätta idag:) blir perfekt att ha i frysen så man inte kan slarva när man är trött och lat

Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.