Jag förstår. Börjar du från noll med träningen? Du har säkert redan tänkt på detta, men jag rekommenderar att du inte startar alltför hårt så att du riskerar att drabbas av skador och träningsvärk från helvetet. Hellre kortare/mjukare pass men oftare! Gå 5 km per dag låter ambitiöst i ruskigt vinterväder, men självklart hälsosamt. Kanske du tar en dag/vecka där du får ledigt från träning/promenader samt släpper lite på dietreglerna? Bra att belöna sig själv, även om viktnedgång och de hälsofördelar som följer med förbättrad kondition såklart också är belöning i sig. Det där med att dra ner på vissa kolhydrater har jag förstått är något väldigt individuellt. Alla mår nog bra av att äta mera grönsaker, men personligen klarar jag inte av att dra ner för mycket på pasta, bröd etc, jag får ingen energi och är hungrig hela tiden om jag inte får min dagliga kolhydratchock
(men jag tränar iofs ganska mycket, karate 3 ggr/vecka). Återigen, hoppas verkligen du kommer igång och når dina mål!
Anonym (Sg) skrev 2018-01-07 12:49:55 följande:
Tänkte väl variera lite mellan gymträning och olika pass. Sen kanske man även går till badhuset med ibland och simmar.
Tänker försöka tänka på att inte äta så mycket bröd, potatis, pasta osv. Ska försöka byta ut det mot mer grönsaker, bär och frukt istället.