• Allis1000

Ner 10-15 kg till sommaren.

Behöver gå ner till 75kg för ett hälsosamt bmi.

Startvikt 104,4kg.

Start nyårsafton

(Började eg innan att träna, under julledigheten, men har ej gått ned i vikt. Bara blivit starkare)

Har i nuläget ej ngn diet, endast träning på gym. Har körta varje dag sen nyår.

• Allis1000

Grattis till er som lyckats gå ner redan!!! Fantastiskt Anonym(Viktminskning)!!!

Tack för pepp och råd om vikten Anonym(Ej lälare)!

Jag förstår när jag jämför mig, att jag måste lägga om kosten. Trodde det skulle räcka med träning. Har gymmat varje dag hittills, men det syns inget på vågen. Bra att få reda på att det ?går? att förlora vikt snabbt.

Vill dock inte läggaom kosten för mycket, då jag är rädd för ?bakslag?, att jag ej ska orka hålla kvar ny vikt.

Som sagt, bra jobbat!

• Allis1000
    frökenBea skrev 2018-01-09 06:05:09 följande:

Se det inte bara som att lägga om kosten utan som en hälsosammare livsstil... om du ex utesluter godis/snacks/kakor/dricka med socker i så får du fortsätta med det sen men då du nåt din målvikt så kan du tillåta dig det då och då...

Och att tex vänja dig av vid kvällsätande ifall det är en ovana du har. Och minska ner på bröd, pasta ris... det kan räcka för viktnedgång.

Lycka till! :)

Godis/snacks/kakor/dricka med socker i, har jag dragit ner på/ slutat med/ äter inte.

En kvällsätare är jag, igår kväll gick jag upp och åt 2 knäckemackor med kokt potatis och lite majonäs på. Kanske inte så bra? Särskillt macka nr2 ?

Dessutom tror jag att jag äter för stora portioner. Orsaken är att jag är rädd att bli hungrig mellan måltiderna, och få ett godissug.

Jag ska nogförsöka äta mer nyttig mat, dvs mer grönsaker.
  • Allis1000
    Anonym (RS) skrev 2018-01-10 12:59:48 följande:

Jag har väldigt svårt att hinna med träning på grund av att jag arbetar mycket och pendlar till jobbet. Jag behöver verkligen träna, så jag måste komma på ett sätt att hinna med både matlagning och träning vissa kvällar. (Sen tillkommer att skjutsa till/från barnens aktiviteter...)

Jag tänker att jag ska försöka planera maten bättre och kanske laga en måltid på helgen som finns klar att värma sen i veckan. Det skulle frigöra tid.

Idag är det tredje dagen utan socker och det är jobbigt...funderar också över hur jag ska göra efter de här tre dagarna. Helst skulle jag vilja vara utan socker så länge att jag slipper sötsug och kan klara av att t ex välja att fika en gång på helgen och vara nöjd med det. Funderar också mycket över gränsdragning, jag har valt att undvika tillsatt socker och vitt mjöl. Om man läser på nätet finns det många olika sätt att "äta sockerfritt". Dietisten (har en kollega som är dietist) tyckte det var en bra gränsdragning, men han skrattade åt idén att undvika socker...

Det är kul att så många är med i tråden, tycker jag! Heja på allihopa!

Kan du skaffa en app i appstore, tex Nike Training, som är gratis, och träna hemma med den en dag i veckan?
  • Allis1000

Ni går alla ner en hel del!!!

Jag har tränat 1h varje dag sedan julafton, och har nu gått ner bara 1kg!!!! (Det är ju nästan ingenting!!!)

Tror min ålder kan spela in; jag är strax i klimakteriet.

Så för att nåt ska hända, har jag sen i går börjat skära ner på kolhydratintaget. (Äter såklart inte godis etc)

Hoppas det ska bli någon skillnad. Har också anstått från att äte efter kl20 ikväll. Får se om jag orkar hålla det.

• Allis1000
    Anonym (Ida30+) skrev 2018-01-13 07:37:02 följande:

Ett kilo är 9000 kalorier. säg att du tränar varje dag och bränner 300 kalorier per pass, då har du på en vecka bränt ca 2000 kalorier. det är ungefär 1 kilo sedan julafton. För att gå ned snabbare måste du dra in på kosten. En vuxen kvinna ska äta ca 2000 kalorier om dagen, testa dra ned till 1500 kalorier.

Åldern kan göra det trögare att gå ned, men inte så trögt. Det är lätt att skylla på, Lycka till

Tack för tips och uppmuntran, Anonym(Ida30+) och frökenBea!

Jag tar till mig och använder!

Kom på nu att skinnet på magen börjar kännas lite löst, så att säga. Tänker att det är bra att gå ner lite sakta, så huden hänger med. Idag stod vågen på 102,2 kg, vilket innebär -2kg jämfört med startvikten!

Hursomhelst, nu har jag snöat in på att huden (under hakan, under överarmarna och på magen) måste dra ihop sig. Vill verkligen inte ha en lös dallrig haka. (Kom ihåg att jag är i 50årsåldern, så risken är stor).

Jag torrborstar huden, ska prova ligga på spikmatta, ja allt som kan stimulera blodtillförseln o utvecklingen av huden.

Vad gör ni för att motverka ev lös hud?

(Finns det någon i min ålder här dom vill delge sina erfarenheter. Jag tror de som är yngre har kanske mer spänstig hud?)
  • Allis1000

Jag skrev tidigare i denna tråden om att jag inte gått ner så mycket, trots mycket träning. Men så drog jag ner på kolhydraterna, och plötligt pang, så förlorade jag ett helt kg. Vet inte om det har ett samband, eller är en tillfällighet.

Hursomhelst blev jag pigg o glad av att skippa kolhydraterna, men så kom bakslaget (tror jag); jag mådde illa, var mätt och hungrig på en gång, och bara tanken på protein eller fett gjorde illamåendet värre. Och mina barn rapporterade samma sak (de åt samma som jag)

Nån som har upplevt liknande?

• Allis1000

I början så gick jag inte ner nåt alls, trots daglig tröning, vilket jag skrev här i tråden, och fick råd om att lägga om kosten.

Minskade ner rejält på kolhydraterna (och självklart sockret), typ lchf - inspirerat. Äter mig proppmätt vi varje måltid, samt ser till att jag aldrig blir hungrig.

Har gått ner -4kg, (med daglig träning)!

Känner mig jättenöjd, och hoppas kunna fortsätta med träningen.

Pepp till alla som kämpar! Hoppas att detta kan inspirera

• Allis1000
    Anonym (Signe) skrev 2018-01-28 16:54:06 följande:

Idag när jag vägde mig hade jag gått ner 1,9 kg under denna vecka. Just nu sköter sig viktnedgången lite av sig själv då jag inte mår bra pga olika saker. Jag har ingen aptit och äter väldigt lite. Men skönt att jag enligt bmi-räknaren nu är normalviktig iallafall!

Grattis!
  • Allis1000
    Anonym (Sg) skrev 2018-01-22 14:47:04 följande:

Jag står still i vikt. Men sen så fuskade jag lite i helgen! Får tänka att jag iaf inte gick upp i vikt och att nu är det ny vecka och nya tag!!!

Bra jobbat Anonym(Sg)! Jag tror att det viktigaste är att man tycker om vad man gör o vad man äter. Ge inte upp!
Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.