• Tuttifrutti17

Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?

Hejsan!

Påbörjat första försöker med ivf nu! Började med gonal-f igår! Vi är oförklarligt barnlösa. De kan inte hitta något fel på verken mig eller min man. Har ett AMH värde på 7 (är det bra?) fått så lite information kring allt så allt känns så förvirrande.

Någon mer som varit/är oförklarligt barnlösa men fått positivt besked vid ivf? Eller någon som vara är i samma sits och vill skriva av sig lite?

Vet inte om de är en fördel eller nackdel att det inte hittat anledningen bakom vår barnlöshet.. Hade varit skönt att prata med någon som vet hur man känner. Vi var försökt 3 år! Tack på förhand :) kram på er

• Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?
  • Ellencassandra
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-14 13:09:49 följande:
    Men oj! Vilken trevlig överraskning ???? Hoppas allt går bra!! Va spännande :) imorgon är de dags då!! Såå kuul!!
    Ja verkligen! Trodde jag aldrig :) tack så mycket! Jaa nervöst nu inför imorgon!!
  • Mickelickan
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-01-13 11:42:47 följande:
    Vi är också inne på att testa Falun, har hört mycket gott om den kliniken. Vad hade ni fått för hjälp innan och vad kunde Falun erbjuda som inte de andra klinikerna/den andra kliniken erbjöd?

Önskar innerligt att vår historia slutar lika lyckligt som er, stort stort grattis!
    Det blev Falun av flera anledningar!
    Vi tog kontakt med fertilitetplus i Stockholm. Där testade vi immunsupport i samband med insemination. När det inte hade fungerat på 4 försök så hänvisades vi vidare till en privat gynekolog som är ansluten till landstinget. Hon hjälpte oss med remiss.
    Då rekommenderade hon Falun då det inte var nån kö och vi kunde få börja direkt! Jag blev överlycklig att det var just Falun. Dels hade jag som du hört mycket gott om Falun, och jag visste också att de har en positiv inställning till immunsupport.
    Ett plus var ju också att jag har min familj i Avesta så det var inga problem att bo där och åka upp till Falun därifrån

Vi är jättenöjda med Falun. Vi kände oss trygga och blev väldigt väl omhändertagna.
  • Vviiccttoorriiaa
    Mickelickan skrev 2018-01-14 17:31:06 följande:
    Det blev Falun av flera anledningar!
    Vi tog kontakt med fertilitetplus i Stockholm. Där testade vi immunsupport i samband med insemination. När det inte hade fungerat på 4 försök så hänvisades vi vidare till en privat gynekolog som är ansluten till landstinget. Hon hjälpte oss med remiss.
    Då rekommenderade hon Falun då det inte var nån kö och vi kunde få börja direkt! Jag blev överlycklig att det var just Falun. Dels hade jag som du hört mycket gott om Falun, och jag visste också att de har en positiv inställning till immunsupport.
    Ett plus var ju också att jag har min familj i Avesta så det var inga problem att bo där och åka upp till Falun därifrån

Vi är jättenöjda med Falun. Vi kände oss trygga och blev väldigt väl omhändertagna.
    Tack för din information.
    Vi bor ju mer i södra delen av Sverige så har väl en bit till Falun, men det ska inte få hindra oss :)

• Vviiccttoorriiaa
    Bunny on speed skrev 2018-01-13 11:48:23 följande:

Det har hänt saker som gör att vi inte får köra och jag är helt förstörd. Kanske senare. Men vi skulle ju få NU.

Vi har varit där ni är nu, alldeles för många gånger. Jag beklagar verkligen!
  • Skräckblandad förtjusning

Andra ultraljudet idag. Såg bra ut, 7 blåsor som behöver växa till sig, blir ägguttag på fredsg. Detta är vår tredje ivf, tidigare trots Inte så jättemånga blåsor brukar vi få 5 mogna ägg och 2-3 embryo så jag håller tummarna för att det ska bli så igen. Tänker 50/50, hoppas att man är en bra äggfabrik :) Kram

• Ellencassandra

Hej allesammans! Nu ruvar jag på ett tredagars med åtta celler <3 de körde ICSI denna gång och av 20 ägg (varav några var omogna) befruktades 9. Ett till mig, ett skulle de ev frysa idag och de 7 som e kvar skulle de vidareodla till dag 5-6. Jag e nöjd. Håll tummarna nu att detta ska gå vägen eller att man iallafall får till frysen!!

• mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-11 13:24:56 följande:
    Spännande :) Jag fick reda på att jag har PCOS idag. Ingenting min läkare sagt till mig, vilket jag tycker är väldigt märkligt.. Har många blåsor, men ingen tillräckligt mogen. Så ska höja dosen lite och fortsätta med sprutorna ett tag till. Hoppas jag inte blir överstimulerad nu :(
    Hej! Hur har det gått för er, har ni fått komma på nytt ul?

Alltså, det där med PCOS är lite underligt. Jag blev diagnostiserad med PCOS för många år sedan av min gynekolog som även skrev ut p-piller just för det osv. Senare, när jag var hos en annan gynekolog, så avfärdade hon det totalt och sa att det tyckte hon inte alls att jag hade. Så man undrar ju lite, det verkar vara en diagnos som är lite luddig i definitionerna, eller svårtydd eller jag vet inte vad. Men jag känner igen det där med att få information som man inte fått av någon annan eller är tvärtemot det man tidigare hört...
  • andromedae
    Annastina33 skrev 2018-01-15 14:12:08 följande:

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 2 år, vi ska börja IVF nu i vår. nervöst men hoppfullt! Vissa saker som olika förkortningar och så gör mig förvirrad. Vad är skillnaden på FET och ET? Hur vet man vilket man ska göra?  Jag har hittat en podd via familjeliv som handlar om IVF som heter Ruvarpodden. Den är jättebra tycker jag för de pratar om allting och alla känslor man har. Även om vi inte har börjat med IVF än så lyssnar jag för att liksom förbereda mig. Har ni lyssnat på den? Kan rekommendera annars!

ET betyder Embryo transfer, alltså tillbakasättning av ett embryo som odlats, vanligt med två dagar.
    FET betyder Frozen embryo transfer, alltså återföring av ett embryo som varit fryst och tinats upp.

Det är lite olika vad man får göra. Jag fick tex totalfrys (dvs frysa alla befruktade som uppfyllde kraven som blastocyster, odlade i 5 dagar) pga överstimulering. Har därför bara gjort FET och inte ET. 
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • Tuttifrutti17
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-15 12:51:09 följande:

Andra ultraljudet idag. Såg bra ut, 7 blåsor som behöver växa till sig, blir ägguttag på fredsg. Detta är vår tredje ivf, tidigare trots Inte så jättemånga blåsor brukar vi få 5 mogna ägg och 2-3 embryo så jag håller tummarna för att det ska bli så igen. Tänker 50/50, hoppas att man är en bra äggfabrik :) Kram

Tredje gången gillt brukar man ju säga ;) så stort lycka till!!
  • Tuttifrutti17
    Ellencassandra skrev 2018-01-15 13:39:38 följande:

Hej allesammans! Nu ruvar jag på ett tredagars med åtta celler <3 de körde ICSI denna gång och av 20 ägg (varav några var omogna) befruktades 9. Ett till mig, ett skulle de ev frysa idag och de 7 som e kvar skulle de vidareodla till dag 5-6. Jag e nöjd. Håll tummarna nu att detta ska gå vägen eller att man iallafall får till frysen!!

Uhh de låter ju givande! Stort lycka till, hoppas de går bra :) Håller tummarna!!
Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?