• Tuttifrutti17

Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?

Hejsan!

Påbörjat första försöker med ivf nu! Började med gonal-f igår! Vi är oförklarligt barnlösa. De kan inte hitta något fel på verken mig eller min man. Har ett AMH värde på 7 (är det bra?) fått så lite information kring allt så allt känns så förvirrande.

Någon mer som varit/är oförklarligt barnlösa men fått positivt besked vid ivf? Eller någon som vara är i samma sits och vill skriva av sig lite?

Vet inte om de är en fördel eller nackdel att det inte hittat anledningen bakom vår barnlöshet.. Hade varit skönt att prata med någon som vet hur man känner. Vi var försökt 3 år! Tack på förhand :) kram på er

• Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?
  • Tuttifrutti17
    mileythebunny skrev 2018-01-04 21:24:38 följande:

Ja, massor med pepp! Förhoppningsvis är allt detta SÅ värt det i slutändan.

Nä, sprutan gör ju inte ont, och jag var förvånad över att jag reagerade så starkt igår, vilket har gjort att jag nu våndas totalt för kvällens spruta... Min man får ta den på mig idag, får se om det funkar bättre.

Har du fått några tidiga biverkningar av din Gonal-f? Jag kände mig jättekonstig i magen (i området där jag tog sprutan och i vänster äggstock) och varit ganska illamående idag, men jag undrar om det bara är psykiskt...

Lycka till i dagarna!

Klart det är värt de, bara svårt att tänka så nu när man precis börjat med skiten haha :)

Jag tyckte det var lättare att ta idag (tog den själv) efter att han gjorde de igår på mig. Sitter mer psykiskt att det är jobbigt, än själva sticket, för det känns ju egentligen ingenting!

Jag kände som typ pirr i magen eller vad man ska säga, men inget annars så. Men är nog inget konstigt om man känner av de, beror på vilken dos man fått med kanske? Vilken dos har du fått på gonal-f? :)
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-04 21:45:04 följande:
    Klart det är värt de, bara svårt att tänka så nu när man precis börjat med skiten haha :)

Jag tyckte det var lättare att ta idag (tog den själv) efter att han gjorde de igår på mig. Sitter mer psykiskt att det är jobbigt, än själva sticket, för det känns ju egentligen ingenting!

Jag kände som typ pirr i magen eller vad man ska säga, men inget annars så. Men är nog inget konstigt om man känner av de, beror på vilken dos man fått med kanske? Vilken dos har du fått på gonal-f? :)
    Jag tar Gonal-f 250ie, vad har du för dos?
  • andromedae

Var i samma sits i våras när vi gjorde utredning och ivf. Både mina värden och sambons prover var helt normala. Jag har regelbunden ägglossning och mens. 
    Kändes sådär att inte få ett svar, det enda de tror är vårt problem är mitt immunförsvar (har en autoimmun sjukdom) men även de proverna var normala.
    Fick dock intralipiddropp ifall att och det tog sig på andra insättningen.

Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • Bunny on speed

Vi har försökt 3 år och är också oförklarligt. Ska ringa kliniken för att bestämma hur vi går till väga i nästa vecka.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Tuttifrutti17
    mileythebunny skrev 2018-01-04 23:01:24 följande:

Jag tar Gonal-f 250ie, vad har du för dos?

Jag tar 100ie. Vad jag läst mig till är de en ganska låg dos.. Inte fått någon förklaring till varför. Usch nu blir man sådär nojig igen.

Hur gick det att ta sprutan ikväll?
  • Tuttifrutti17
    andromedae skrev 2018-01-04 23:51:06 följande:

Var i samma sits i våras när vi gjorde utredning och ivf. Både mina värden och sambons prover var helt normala. Jag har regelbunden ägglossning och mens. 

Kändes sådär att inte få ett svar, det enda de tror är vårt problem är mitt immunförsvar (har en autoimmun sjukdom) men även de proverna var normala.

Fick dock intralipiddropp ifall att och det tog sig på andra insättningen.

Ahh Okejokej! Vad är intralipidropp för något? Så du är gravid nu då? :)
  • Tuttifrutti17
    Bunny on speed skrev 2018-01-05 00:08:05 följande:

Vi har försökt 3 år och är också oförklarligt. Ska ringa kliniken för att bestämma hur vi går till väga i nästa vecka.

Har nu pratat om ivf och så? :)
  • Bunny on speed
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-05 02:04:49 följande:

Har nu pratat om ivf och så? :)

Vi ska sätta igång m ivf i vinter
    Bunnies, it must be bunnies!
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-05 02:02:34 följande:
    Jag tar 100ie. Vad jag läst mig till är de en ganska låg dos.. Inte fått någon förklaring till varför. Usch nu blir man sådär nojig igen.

Hur gick det att ta sprutan ikväll?
    Jag är likadan, tror det är så för ganska många av oss - man hör och läser en massa och blir nojig stup i kvarten när andra gör annorlunda osv, men förhoppningsvis har man precis den behandlingen som funkar för just en själv. Jag blir nojig när jag läser statistik kring ivf, tänker direkt att det aldrig kommer funka, men samtidigt vill man hålla hoppet uppe och ha en positiv attityd osv osv...

Med det sagt, du ska nog inte vara orolig, så skönt att läkarna tror att en låg dos passar för dig! Mindre risk för överstimulering också. Jag får en högre dos för att jag har ganska lågt amh-värde och redan är 37 år (ok, om sanningen ska fram så fyllde jag 38 igår, haha) och gör det långa protokollet med spray. Jag sprayar dessutom samtidigt som jag tar sprutor, så kanske också spelar roll, vet inte.
    Jag är nojig för överstimulering, för då kan de inte återföra i samma cykel utan måste vänta till nästa, plus att jag är nojig att om dosen är hög och det blir många ägg kanske de blir av sämre kvalitet... du ser, vi har alla hjärnspöken...

Jag tycker jag känner av dosen ganska mycket, lite som en vattenballong under huden (troligen delvis mentalt) men kanske gör lite skillnad att min dos är 2,5 ggr så stor i jämförelse med 100ie, vem vet. Det gick iaf bättre igår kväll, min man tog sprutan på mig och det var färdigt på ett par sekunder, så det var en lättnad!

Hur har det gått för dig? Och alla er andra?
  • Tuttifrutti17
    mileythebunny skrev 2018-01-05 13:15:23 följande:

Jag är likadan, tror det är så för ganska många av oss - man hör och läser en massa och blir nojig stup i kvarten när andra gör annorlunda osv, men förhoppningsvis har man precis den behandlingen som funkar för just en själv. Jag blir nojig när jag läser statistik kring ivf, tänker direkt att det aldrig kommer funka, men samtidigt vill man hålla hoppet uppe och ha en positiv attityd osv osv...

Med det sagt, du ska nog inte vara orolig, så skönt att läkarna tror att en låg dos passar för dig! Mindre risk för överstimulering också. Jag får en högre dos för att jag har ganska lågt amh-värde och redan är 37 år (ok, om sanningen ska fram så fyllde jag 38 igår, haha) och gör det långa protokollet med spray. Jag sprayar dessutom samtidigt som jag tar sprutor, så kanske också spelar roll, vet inte.

Jag är nojig för överstimulering, för då kan de inte återföra i samma cykel utan måste vänta till nästa, plus att jag är nojig att om dosen är hög och det blir många ägg kanske de blir av sämre kvalitet... du ser, vi har alla hjärnspöken...

Jag tycker jag känner av dosen ganska mycket, lite som en vattenballong under huden (troligen delvis mentalt) men kanske gör lite skillnad att min dos är 2,5 ggr så stor i jämförelse med 100ie, vem vet. Det gick iaf bättre igår kväll, min man tog sprutan på mig och det var färdigt på ett par sekunder, så det var en lättnad!

Hur har det gått för dig? Och alla er andra?

Grattis på födelsedagen får man ju säga :D Tror inte man ska läsa på för mycket om statistik hit och dit, det är ju väldigt inviduellt hur det kommer fungerar. Och Ivf är ju de bästa sättet att bli gravid på om man har svårigheter. Man får bara hoppas på de bästa, mer kan man ju inte göra!

Läkaren vet ju ändå sin sak, blir du överstimulerad sänker de ju din dos, de är nog ingen fara ska du se :) jag är mer åt andra hållet, att min dos är så låg att inget kommer hända haha.. Du ser, hjärnspöken..

Ja det är sant, du känner nog av det mer iom din dos.

Men va skönt att de känns bättre nu. De blir lättare o lättare att ta sprutan! :) vart i länet ska ni göra er Ivf? Du behöver såklart inte svara. Tänkte att vi kanske tillomed stöter på varandra om vi gör de på samma ställe haha!

För mig går de bra, känner inga biverkningar eller så, och vant mig vid sprutan nu så det är skönt :)
Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?