• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Carambolan

Det rimliga tycker jag hade varit att vara jätteglad och trevlig och välkomnande att hon äntligen kommit dit. Samtidigt också rimligt att inte ha förberett julklappar till en oannonserad gäst.

• Anonym (ace)

Oavsett vilka motiv dottern har så är det alltid en bra att uppmuntra hennes relation med sin far och sin halv/styv-syster.

• Anonym (Olivträd)

Jag /vi välkomnade henne hjärtligt, inga problem. Vad jag tycker håller jag under lock även för min man. Vi fick veta detta av min dotter några dagar innan och jag sa det till honom varför jag inte fick veta vad som försiggår i mitt eget hem, kan ju vara trevligt att veta planer under jul, tänk om jag hade planerat annat! Men betonade för honom att de ju givetvis vill träffa sin pappa, inget konstigt, men att jag hade velat veta. Han visste inte heller. Men han hade faktiskt redan köpt julklappar ändå till henne, så det var ju tur det!

Jag ansträngde mig till mitt yttersta, men höll mig lite i bakgrunden ändå, för jag har väldigt svårt att fejka :/ inte sån jag är, så för att inte vara så uppenbar avslöja mig själv, försökte jag greja lite mellan varven och umgås med min femåring. Men vi åt julbord ihop och sen satt jag med i samtal och julklappsutdelning samt tittade på en julfilm ihop. Så visst ansträngde jag mig!

• Anonym (Suck)
    Carambolan skrev 2017-12-26 07:55:29 följande:

Det rimliga tycker jag hade varit att vara jätteglad och trevlig och välkomnande att hon äntligen kommit dit. Samtidigt också rimligt att inte ha förberett julklappar till en oannonserad gäst.

En dotter är en dotter oavsett situation. Inte en "vemsomhelatgäst" som man struntar i att köpa julklapp till. Tur att pappan är klok och hade handlat till henne. Jag funderar på varför Ts tycker att det är okej för henne själv att inte tycka om flickan och att helt exkludera henne ur familjen samtidigt som TS skriver hur elak flickan är som inte säger snälla saker om Ts. (Även om sakerna är sanna som att de inte vill ha henne där och hur Ts har demonstrerat det genom att ta ifrån henne hennes rum.) Hut kan man ens bli förvånad över att ens barn kommer hem till jul och vad sjutton menar Ts med att hon kunde ha haft andra planer? Man ändrar väl sina planer om barnen behöver det. Stackars hans dotter.
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 08:34:54 följande:

En dotter är en dotter oavsett situation. Inte en "vemsomhelatgäst" som man struntar i att köpa julklapp till. Tur att pappan är klok och hade handlat till henne. Jag funderar på varför Ts tycker att det är okej för henne själv att inte tycka om flickan och att helt exkludera henne ur familjen samtidigt som TS skriver hur elak flickan är som inte säger snälla saker om Ts. (Även om sakerna är sanna som att de inte vill ha henne där och hur Ts har demonstrerat det genom att ta ifrån henne hennes rum.) Hut kan man ens bli förvånad över att ens barn kommer hem till jul och vad sjutton menar Ts med att hon kunde ha haft andra planer? Man ändrar väl sina planer om barnen behöver det. Stackars hans dotter.

I med ungen har inte hälsat på de senaste 10 månaderna så anser jag att denne ska informera i förväg att den tänker hälsa på (visserligen ska ungens pappa kontakta henne och fråga om hon planerar att hälsa på till jul, några veckor innan julafton) Men har hon inte kunnat berätta om hon kommer så ska hon kunna ta att man ej är hemma till jul eller inte har högar av julklappar åt henne (givetvis ska pappan köpa sig ett par klappar åt henne och ge henne på ett eller annat sätt tex genom mamman)

Och sedan angående sovrummet ...Varför låta ett rum stå tomt i 10 månader? Vilket slöseri av utrymme! 5 åringen har kanske sovit ihop med sina föräldrar och kan först nu få sig ett eget rum då dennes halvsyster otacksamt inte vill ha rummet!!
  • Anonym (Hmm)

I mina ögon låter det som du styr och ställer. Rätt elakt att använda sin dotter som någon form av spion. Sen att du behöver fakea ett snällt beteende mot din sambos barn när hon är hemma för första gången på länge är riktigt sjukt.

Många har knepiga relationer med styvföräldrar. Det är inte barnens fel att det blir så. Hon har inte valt det här.

I mina ögon bör du skärpa till dig. Se till att din sambos dotter vill komma och hälsa på sin farsa. Spela roll om det beror på julklappar eller inte. Skapa en relation med flickan, låt din sambo få bra kontakt med henne.

• Anonym (Hm)

Det är förmodligen pga dig hon inte har velat komma.

• Miss Skywalker

Stackars dotter som inte vill ha med sin pappa att göra på ett helt år förutom när det är dags för julklappar. Verkligen stackars dotter..

• sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 09:07:20 följande:

Du kan tycka det. Jag har en annan åsikt. Ts snokar och snackar skit om hans dotter. Det är helt galet att vissa män inte tänker längre än till k*ken. Dottern far illa hos pappan pga hur Ts uppför sig mot henne och pappan bara blundar... När dottern söker stöd hos andra så kallar Ts det för skitsnack... Stackars barn. Av Ts egen text så stämmer ju dotterns upplevelse av hur hon mår och hur Ts och pappan uppför sig så varför kallar Ts sanningen för skitsnack? "Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc."

Det finns ju ett barn till som kommer varannan vecka. Där verkar det fungera.

Styr och ställer, varför skulle inte ts, tillsammans med sin man, få vara den som "styr och ställer" i sitt eget hem?

Just de orden använde en fd vän om sin pappas fru. Att de hade två gemensamma barn, båda arbetade och skulle få vardagen att fungera tänkte inte hon på. Hon mådde dåligt pga hon inte fick vara den som bestämde (det gällde även vänner).

Ja, det är möjligt att det inte klickar mellan dessa två. Men att få ångest för att de vuxna är de vuxna hemmr, det kan man inte skylla ts för.

Om det är så att ts man bara hänger på, då är det han som bär ansvaret.
  • Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2017-12-26 09:23:54 följande:

Det finns ju ett barn till som kommer varannan vecka. Där verkar det fungera.

Styr och ställer, varför skulle inte ts, tillsammans med sin man, få vara den som "styr och ställer" i sitt eget hem?

Just de orden använde en fd vän om sin pappas fru. Att de hade två gemensamma barn, båda arbetade och skulle få vardagen att fungera tänkte inte hon på. Hon mådde dåligt pga hon inte fick vara den som bestämde (det gällde även vänner).

Ja, det är möjligt att det inte klickar mellan dessa två. Men att få ångest för att de vuxna är de vuxna hemmr, det kan man inte skylla ts för.

Om det är så att ts man bara hänger på, då är det han som bär ansvaret.

Det är två olika barn med olika behov. Skulle pappan ha tagit bort flickans rum om Ts inte hade sagt eller gjort något? Flickan har rätt till sina känslor och Ts beskriver själv hur hon kör på. Att Ts inte tycker om flickan är tydligt.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!