• sextiotalist

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 09:07:20 följande:

Du kan tycka det. Jag har en annan åsikt. Ts snokar och snackar skit om hans dotter. Det är helt galet att vissa män inte tänker längre än till k*ken. Dottern far illa hos pappan pga hur Ts uppför sig mot henne och pappan bara blundar... När dottern söker stöd hos andra så kallar Ts det för skitsnack... Stackars barn. Av Ts egen text så stämmer ju dotterns upplevelse av hur hon mår och hur Ts och pappan uppför sig så varför kallar Ts sanningen för skitsnack? "Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc."

Det finns ju ett barn till som kommer varannan vecka. Där verkar det fungera.

Styr och ställer, varför skulle inte ts, tillsammans med sin man, få vara den som "styr och ställer" i sitt eget hem?

Just de orden använde en fd vän om sin pappas fru. Att de hade två gemensamma barn, båda arbetade och skulle få vardagen att fungera tänkte inte hon på. Hon mådde dåligt pga hon inte fick vara den som bestämde (det gällde även vänner).

Ja, det är möjligt att det inte klickar mellan dessa två. Men att få ångest för att de vuxna är de vuxna hemmr, det kan man inte skylla ts för.

Om det är så att ts man bara hänger på, då är det han som bär ansvaret.
  • sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 09:38:53 följande:

Det är två olika barn med olika behov. Skulle pappan ha tagit bort flickans rum om Ts inte hade sagt eller gjort något? Flickan har rätt till sina känslor och Ts beskriver själv hur hon kör på. Att Ts inte tycker om flickan är tydligt.

Pappan har ansvaret över sina döttrars mående.

Du kan inte förstå att det finns dryga och otrevliga ungdomar. Min fd väninna var en sådan person som betedde sig likadant som denna flicka.
  • sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 09:52:14 följande:

Skärp dig. Flickan mår dåligt av hur hon behandlas av Ts och DU påstår då att det är hennes eget fel. Hur fasen vet du vad som händer? Flickan mår dåligt - problemet måste lösas och det är mammans OCH pappans ansvar att hjälpa henne.

Ok, ja, det finns de som mår dåligt av att inte bli satta på piedestal.
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2017-12-27 08:36:21 följande:

Och hur vet DU hur styvdottern är? ....Inte alltid dessa styvdöttrar är "askungen"...Ibland är dessa styvdöttrar "askungens styvsystrar som gör livet surt för en"

Du sitter här och gnäller att ts är problemet...Men det kan likväl vara pappan som är problemet eller helt enkelt styvdottern ..Du har ingen aning hur deras liv ser ut, inte jag i heller ...Så sitter jag inte och hackar på ts. Finns tonåringar som är rena mardrömmen....Fast det så klart, du är kanske en förälder som anser att ditt barn är en ängel och som aldrig skulle mobba nån fastän alla bevis säger motsatsen -_-

Exakt det sista du skrev slog mig också
  • sextiotalist
    Anonym (om) skrev 2017-12-27 09:42:43 följande:

Om du har exkluderat henne från familjen så borde du väl vara nöjd med att hon bara stannade i tre timmar?

Hur du ska förhålla dig till att hon kom till er på juldagen? Ja, du kan väl förhålla dig som du gjort tidigare - exkludera henne, behandla henne som om hon inte finns, förhöra din dotter om styvbarnets förehavanden, lida över att hon finns, om än bara lite grann, i ditt liv..

Det var väl flickan som exkluderade sig själv.

Ts har berättat i tråden att hon har mer eller mindre slagit knut på sig själv för att få flickan att trivas hos dom, hur mycket tycker ni att en ny ska göra (inräknat att egna barn ska backa) för att göra barnet nöjt.

Det finns primadonnor.

Jag har läst trådar om helsyskon till primadonnor, där syskonen fått backa för att primadonnan ska må bra.
  • sextiotalist
    Anonym (om) skrev 2017-12-27 10:39:04 följande:

TS skriver själv i trådstarten att de exkluderat flickan genom att ta bort hennes rum. Att flickan nu kom tre timmar på juldagen borde väl inte förändra det på något sätt?

Jag skriver ju att TS ska förhålla sig som hon gjort senaste året - ignorera henne, fortsatt exkludera henne och leva på som vanligt. 

Efter det att hon inte kommit dit under flera månader
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 10:12:20 följande:

Verkligen tragiskt att läsa om såna här dysfunktionella familjer!

Ni borde verkligen separera så att flickan kan få sin pappa tillbaka!

Tragiskt som sagt

Så att deras gemensamma barn och att den andra flickan ska slitas upp, för att den snart myndiga flickan ska få sin pappa tillbaka.

Du anser alltså att fem andra personer ska betala priset? (Om jag räknat rätt)
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 10:52:17 följande:

Ja det är väl bättre att alla får må så bra som möjligt och så är det ju inte nu!

Vet du, jag är rätt säker på att 16-åringens lycka/tillfredställelse skulle vara rätt kortvarig (om hon inte är en kall person).

För att göra tre eller fyra personer olyckliga för att få sin vilja igenom är knappast något som en vettig person mår bra av.

Vad jag förstått så fungerar familjen för övrigt bra. Det är endast relationen med den äldsta som inte fungerar.

Skulle du ge samma råd till en kärnfamilj där relationen mellan ett barn och ena föräldern havererar (vilket förekommer)
  • sextiotalist
    Anonym (Enia) skrev 2017-12-29 08:04:09 följande:

Så kan det tyvärr bli. Världen tycks vara full av svaga män som offrar relationen med sina barn för nya kvinnors skull. Undrar om det här är en del av orsaken till den ökning av psykisk ohälsa hos unga som man ser i samhället. Barn som inte är välkomna i sina egna familjer, som till slut inte får vara hemma någonstans.

Ibland undrar jag om vissa läser ts som fan läser bibeln.

Ts har flera gånger skrivit att hon gjort massor både för och med flickan, för att hon ska trivas. Hon lät flickan ha ett eget rum, så deras gemensamma barn istället fick snällt flytta in till föräldrarnas rum.

Det var inte ts som valde bort flickan, det var flickan som valde bort dom.

Det har inte framkommit vad pappan har gjort för att nå fram (trots allt är det hans ansvar). Men att skylla på ts, att hon endast pga sin existens är den som är orsaken till detta är väl lite väl magstarkt.

Kan ni tala om vad de ska göra (förutom att utplåna familjen, att pappan ska kapa alla band med ts och sitt yngsta)
  • sextiotalist
    Eyna skrev 2017-12-29 09:42:09 följande:

Jag tror att det generellt är svårt att skapa en relation med en person som man kallar för primadonna och andra tillmälen. Och svårt att ha en relation som kallar en för primadonna och andra tillmälen. 

Det är nog något som kommit efter det hon gett upp.
  • sextiotalist
    Eyna skrev 2017-12-29 09:56:24 följande:

Kanske, men det vet ju varken du eller jag.

Jag utgår utifrån det hon skrev. Eftersom jag lever med en man med två barn sedan tidigare, så vet jag att tonåren är än tuffare.

När de var som mest pubertala så släppte jag allt och sambon fick hantera allt.

Han fick ta striderna och jag höll mig i.bakgrunden. Nu är de vuxna och vi kan prata avslappnat om den tiden
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!