• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Woohooo
    beso skrev 2018-01-14 22:54:27 följande:
    Hej! Tack! :) Grattis till din lilla alldeles nya lilla! :) Jo man gör ju lätt det..kom ihåg min första son..va sååå nervös fast jag aldrig haft mf eller blödningar eller nåt!

Sån underbar känsla att bära en liten älskling! :)
    Tack snälla du! 
    Åh, jag känner igen det där! 
    Jag har inte riktigt förstått det än, och det tar nog ett tag innan jag gör det. Oskyldig
  • Natalina1451
    Woohooo skrev 2018-01-14 22:53:42 följande:

Ja, vad kul! Jag hoppas att jag slipper flyttas framåt, men då den räknade efter ÄL bör det ju stämma bättre. 

Åh, lycka till! Jag hade också velat, men det är så himla dyrt här.

Jag har sökt en tid för inskrivning. Det är mitt och partnerns första barn. Allt jag kan tänka och hoppas på är att vi ska ta oss igenom dessa månader och få ett friskt barn. Det blir en underbar present till min födelsedag 27/9 

Kan du inte få gratis via mvc? (Det får jag)

Okej vad spännande! Hoppas det går bra för oss alla! Jag fick ett missfall i november så är verkligen såå orolig att det ska bli samma nu :-/ svårt o inte tänka på något annat. Vill bara spola fram till vecka 13 så jag kan andas ut lite.. känns som att det är såå långt kvar dit än. <3
  • Mimipig
    beso skrev 2018-01-14 21:58:15 följande:

Hej Alla! Grattis till plussen! :)

Jag har bf ca 5sept.

Var hos en stressad läkare som gjorde vul i fredags i ca 10sek o sa att hon inte såg fostret. Maskinen va liten o såg simpel ut. Bara hinnsäcken och gulesäcken som såg ut att vara i v7syntes. Har jag tur är det bara mindre o växer ikapp. Har jag otur är det ma eller ofostrig graviditet. Hon tyckte jag skulle vänta till 29e för att kolla med ett nytt vul. Men så länge kan jag omöjligen vänta! Ska försöka ringa imorgon o få tidigare tid!.

Känner mig sänkt av trötthet! Trög mage o onda bröst. Illamående som kommer o går. I tidigare graviditeter har jag mått mkt sämre..hoppas det inte är ett dåligt tecken nu..

Kram till er Alla! :)

Men... det låter ju inte alls som ett trevligt och proffsigt bemötande? Skullle ni vara oroliga, eller är det vanligt att man inte ser foster? Förklarade hon det? Visserligen kan ju hjärtat börja slå senare. Jag skulle också vilja ha en second opinion i ditt läge, för att få lire tydligare besked. Vem orkar vänta när det handlar om så viktiga saker?

Ang gravidsymptom så kan de variera stort - jag mådde finfint första och jätteilla och dödstrött andra. Jag skulle inte hänga upp mig på det. Lycka till!
  • Mimipig
    Lilj3 skrev 2018-01-14 17:21:26 följande:

Tack!

Ja det är väldigt orealistiskt för mig med, trots att jag har gått igenom detta en gång förut. Man hinner glömma mycket på några år :P

Oron försvinner nog aldrig nej, men tycker den har blivit lättare att hantera ju äldre barnet blir.

Hej! Jag känner igen dig! Jag har en son född mars 2015. Vi har ju hängt i någon gemensam tråd - men nu blev jag osäker på vilken. Vet du på rak arm? Grattis till pluset i alla fall! Kul att se en bekanting...
  • Woohooo
    Natalina1451 skrev 2018-01-14 23:05:30 följande:

Kan du inte få gratis via mvc? (Det får jag)

Okej vad spännande! Hoppas det går bra för oss alla! Jag fick ett missfall i november så är verkligen såå orolig att det ska bli samma nu :-/ svårt o inte tänka på något annat. Vill bara spola fram till vecka 13 så jag kan andas ut lite.. känns som att det är såå långt kvar dit än. <3

Det tror jag inte? Har inte läst det någonstans iaf, men jag får fråga min barnmorska vid inskrivning. Har inte koll på så mycket än, hehe... Vet dock inte om jag vill göra det, pga privata skäl känns det för obehagligt med ett vaginalt ultraljud.

Åh, jag förstår! Det är väldigt tufft... Jag fick ett missfall 2015, i en okänd graviditet. Jag är också väldigt orolig. Men jag håller alla tummar och tår för oss båda! <3
  • Sofielouise

Läste i tidigare inlägg om en facebookgrupp? Är den registrerad som ?hemlig? eller ?sluten?? Skulle gärna gå med om den är ?hemlig? då jag inte berättat för någon än ??

• Lilj3
    Mimipig skrev 2018-01-15 00:05:13 följande:

Hej! Jag känner igen dig! Jag har en son född mars 2015. Vi har ju hängt i någon gemensam tråd - men nu blev jag osäker på vilken. Vet du på rak arm? Grattis till pluset i alla fall! Kul att se en bekanting...

Hej! Jag känner igen dig också! Det måste ha varit bf mars 2015-tråden. Vill minnas att våra barn har samma namn. Kul att se dig här, då följs vi åt igen om allt går vägen. :)
  • LA87
    Natalina1451 skrev 2018-01-14 20:52:03 följande:

Grattis till plusset! vad roligt att du hitta hit! Hur gammal är ni? Vi är 25 år (92or) och detta kommer bli vårt andra barn om allt går som det ska

När du ringer väljer du själv och då är det MVC du ringer. Om man är osäker på hur långt gången man är eller om man har oregelbunden mens så brukar man ganska direkt (fast tidigast vad man tror är typ vecka 7/8) göra ett vaginalt ultraljud (VUL) för o tidsbestämma graviditeten. Sedan på inskrivningen brukar barnmorskan gå igenom det mesta och du kan ställa alla frågor du har. I Stockholm erbjuds alla KUB och RUL, är man över 35 erbjuds man även annan fosterdiagnostik. Men detta får man alltså bekosta själv annars.

Jag har bf i slutet av september och jag kommer ringa imorgon För o få ett VUL (plussade i fredags. Enligt cb digitalt 2-3 veckor) men detta för att jag hade ett missfall i november så är väl extra orolig och för att jag i min första graviditet hade hyperemesis gravidarum så vill ha alla mediciner färdiga på recept om det skulle slå till även den här gången.

Hej!!

Tack! Oc stort Grattis till dig med :D Vi är 30 båda två.

Tack för svar, då gäller det bara att bestämma var man ska gå :). Har ett möte bokat den 30e hos Sophiahemmet för vi påbörjade en utredning i december så kommer kontakta dem och se vad de kan hjälpa till med också.
  • LA87
    Abla skrev 2018-01-14 20:19:15 följande:

Precis samma här 4+3 i Stockholm och verkligen massor med funderingar. Inte mitt första, men det är snart 8 år sen jag gick igenom det förra gången så jag har nog glömt en del. För min egen del väntar jag lite innan jag ringer, men med första gjorde jag nog det tidigt. All fosterdiagnostik tror jag att man erbjuder främst de över 35 eller i alla fall förut var det så. Kam säkert ha förändrats och om man inte misstänker något eller är extremt orolig så gör man inte ultraljud förrän vid v.18. Nu har jag också läst på om Nipt och det verkar vara på egen bekostnad, ca 5000 !

Åh grattis till dig med!! Kul vi är på samma, men så orolig man är. Längtar tilll v12 hehe.

V18 kommer vi aldrig klara att vänta haha. Ska se om jag kan få ett tidigare via Sophiahemmet där jag gått på utredning annars privat. NIPT kommer vi säkert också bekosta då, känns viktigt att få alla svar man kan! :)

Usch vaknade av ordentlig värk i magen i natt (typ mina enda symptom jag haft hittills) - väldigt orolig för missfall nu. :( har du några symptom?
  • Nastka

Hej,igår jag fick en fin plus.

Är i veckan 4+2. Så bf 22 sept

Jag fyller 29 år snart

och det är våran tredje barnen.

Vi har en dotter okt-07

Och en son sept-08

Svar på tråden BF September 2018