Inlägg från: LA87 |Visa alla inlägg
  • LA87

BF September 2018

Hej alla!!

Plussade i morse, kan inte förstå det riktigt. Så glad och förvirrad. Inväntade start för behandling med hormoner mot utebliven ägglossning (pco), så detta var verkligen en positiv överraskning :D

Fryser också extremt mycket. Gjort i en vecka. BIM Igår, BF 21/9 enligt NC.

Mimipig skrev 2018-01-11 19:20:11 följande:

Hej! Jag ansluter också. Den här graviditeten verkar redan annorlunda. Idag har jag fått lämna blodprov för sköldkörteln. Jag har börjat frysa något förskräckligt, på ett sätt som inte känns normalt alls. 37 år, bor i Sthlm.

BF SEPTEMBER 2018

1. Jasminefjellberg 2:a barnet, Mrs Lina 1 barnet

2. LilacAm, 1:a barnet

3. Malin1809, Labolina , Lisa1986 1:a barnet, Hanna8911 1:a barnet

4. Fhkb (ts) 1a barnet, Alvaaa 2:a barnet, KLindqvist 1:a barnet

5. Cocosboll 1a barnet, Josefinnor 1a barnet, Akinder 1a barnet

6. Magneten1 1a barnet

7. Schneckan 1a barnet, Wictoria90

8. Erikasöder 1a barnet

9. Millannn 1a barnet

10. Evianna 3e barnet

11. YourNOTsotypicalmommy 1a barnet , Mawie 3:e barnet , Johannana 1a barnet

12. Nicho2018, 1a barnet

13.

14. Nostalgity, 3e barnet

15. Cheerful 1a barnet, ankmamma 1a barnet, Hellan 3:e barnet

16.Boggielo 3e barnet, Annnno 1a barnet

17.

18. Mimipig, 2:a barnet, LA87, 1a barnet

19.

20.

21. Orkidé, 3e barnet

22.

23. Elsaida, 6:e barnet , Maggisbulle 1:a barnet

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30

• LA87

Hej allihopa!! Så kul med alla plus, hoppas det går bra för oss alla!

Första graviditeten här, vad gör man nu? :) tror jag är i vecka 4+3 idag. Bor i Stockholm, förstått att man kontaktar BVC för inskrivning? I vilken vecka är detta? Gör man ett ultraljud då? Eller görs det senare? Begär man själv KUB test eller ordnas det med på inskrivning? Förstått det som att man gör blodprov vecka 9 och sen UL 11-14?

NIPT förstår jag det som man bekostar själv och kan göras i 10+, kan jag göra det redan innan KUB då?

Sorry för hundra frågor, allt är så nytt och spännande!! :D

• LA87
    Natalina1451 skrev 2018-01-14 20:52:03 följande:

Grattis till plusset! vad roligt att du hitta hit! Hur gammal är ni? Vi är 25 år (92or) och detta kommer bli vårt andra barn om allt går som det ska

När du ringer väljer du själv och då är det MVC du ringer. Om man är osäker på hur långt gången man är eller om man har oregelbunden mens så brukar man ganska direkt (fast tidigast vad man tror är typ vecka 7/8) göra ett vaginalt ultraljud (VUL) för o tidsbestämma graviditeten. Sedan på inskrivningen brukar barnmorskan gå igenom det mesta och du kan ställa alla frågor du har. I Stockholm erbjuds alla KUB och RUL, är man över 35 erbjuds man även annan fosterdiagnostik. Men detta får man alltså bekosta själv annars.

Jag har bf i slutet av september och jag kommer ringa imorgon För o få ett VUL (plussade i fredags. Enligt cb digitalt 2-3 veckor) men detta för att jag hade ett missfall i november så är väl extra orolig och för att jag i min första graviditet hade hyperemesis gravidarum så vill ha alla mediciner färdiga på recept om det skulle slå till även den här gången.

Hej!!

Tack! Oc stort Grattis till dig med :D Vi är 30 båda två.

Tack för svar, då gäller det bara att bestämma var man ska gå :). Har ett möte bokat den 30e hos Sophiahemmet för vi påbörjade en utredning i december så kommer kontakta dem och se vad de kan hjälpa till med också.
  • LA87
    Abla skrev 2018-01-14 20:19:15 följande:

Precis samma här 4+3 i Stockholm och verkligen massor med funderingar. Inte mitt första, men det är snart 8 år sen jag gick igenom det förra gången så jag har nog glömt en del. För min egen del väntar jag lite innan jag ringer, men med första gjorde jag nog det tidigt. All fosterdiagnostik tror jag att man erbjuder främst de över 35 eller i alla fall förut var det så. Kam säkert ha förändrats och om man inte misstänker något eller är extremt orolig så gör man inte ultraljud förrän vid v.18. Nu har jag också läst på om Nipt och det verkar vara på egen bekostnad, ca 5000 !

Åh grattis till dig med!! Kul vi är på samma, men så orolig man är. Längtar tilll v12 hehe.

V18 kommer vi aldrig klara att vänta haha. Ska se om jag kan få ett tidigare via Sophiahemmet där jag gått på utredning annars privat. NIPT kommer vi säkert också bekosta då, känns viktigt att få alla svar man kan! :)

Usch vaknade av ordentlig värk i magen i natt (typ mina enda symptom jag haft hittills) - väldigt orolig för missfall nu. :( har du några symptom?
  • LA87
    Natalina1451 skrev 2018-01-15 09:51:29 följande:

Haha oj nu råkade jag svara på fel meddelande, haha! Skulle citera någon annan.

Till dig skulle jag skriva såhär.

Om du har någon vän eller bekant som kan rekommendera en bm som de gillade så kanske det är en väg o gå? Annars kan ni säkert få hjälp via sophiahemmet som ni ändå ska till.

Jag kan iaf rekommendera Danderyds sjukhus barnmorskemottagning dom är jättebra

Haha inte lätt ibland på detta forum :D

Ja vi har inte berättat för någon ännu men får höra mig omkring sen :) tänker att man kanske måste fundera på sjukhus och ev. Förtur vissa bm kan ha?

Åh lite fel sida stan för mig, bor söder - men tack för tips ändå :)
  • LA87
    Abla skrev 2018-01-15 11:12:59 följande:

Nej, inte vi heller ! Med de andra två så var vi på 3d ultraljud också, men det är först efter rul. Så himla mysigt! Jag kommer börja med KUB denna gång så då får man ju göra ett. Sen får vi se. Såg att vi i Sthlm har alla möjligheter att boka privat om man vill det också.

Ja usch när man känner det där magontet som liknar mensvärk så blir man ju orolig, men det känns ju rätt lika så eg borde man inte. Jag har jätteont i brösten och mår jätteilla, det var anledningen till att jag testade igår, gjorde också ett digitalt i morse som också visade "gravid" så det känns ju bra i alla fall. Med första barnet kräktes jag nästan varje dag till vecka 21-22 och med andra mådde jag också illa, men inte så illa. Spännande att se hur denna blir denna gång, har en kille och en tjej sedan tidigare. Just den här månaden hade vi inte haft koll på ägglossning osv pga resa över jul och nyår så det var rena rama turen. 

Haha :) okej! bokar ni KUB via ett första bm besök då eller bara direkt någonstans?

Åh Gud vad jobbigt att må illa så många veckor, fasar för det. Jag har bara märkt av det när jag inte ätit på länge hittills, är som att kroppen vill ha små portioner ofta numera. Så sjukt att allt man hört om från andra gravida vänner tidigare stämmer :D

Kul med en överraskning för er, semestern gjorde sitt ;) och spännande att jämföras med de andra två graviditeterna.
  • LA87
    Bkn87 skrev 2018-01-18 17:00:45 följande:

Samma sak för mig, jag är i 5+3. Lite spända och ömma bröst men annars ingenting. Det kanske kommer igång, men jag klagar ju inte om jag slipper illamåendet. :)

Samma här! Kände mycket mer molvärk förra veckan och är idag på 5+3. Ingen trötthet, lite lite illamående för några dagar sen men inget nu. Molvärk men inte som tidigare. Men pratade med MVC idag (bokade inskrivning 19/2) och hon sa att jag inte skulle oroa mig (såklart). Har ett tidigt VUL om 1,5 vecka då jag utretts på Sophiahemmet, hooooppas allt ser bra ut.

Samtidigt som man gärna hoppar illamåendet och andra jobbigheter så vore ju något slags livstecken trevligt ;) haha
  • LA87
    hanna8911 skrev 2018-01-21 14:19:24 följande:

Imorgon är det dax för vul för mig! Är blandade känslor att veta att jag kommer få reda på om det är något eller inte. Har inte haft mycket symtom alls och det är nog därför jag är nervös att det inte ska leva. Inte haft någon blödning men rädd för MA..men imorgon vid denna tiden vet jag!

Åh spännande! Håller tummarna, hoppas verkligen det går bra. Vilken vecka är du i?har inte heller mycket symptom, på gott och ont.
  • LA87
    hanna8911 skrev 2018-01-21 14:46:28 följande:

Antingen 7+5 eller 7+2, är ivf så lite osäker på hur man räknar! De enda jag känner är lite ömma bröst och uppblåst mage till och från, men känner inget från tjejmagen..

Jag förstår!! Skönt att få lite svar i morgon då!! Hoppas verkligen det går bra.

Kan ju vara så olika det där med hur mycket man känner, men klart man blir orolig :(
Svar på tråden BF September 2018