• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Lilj3
    IceKitten skrev 2018-01-14 15:18:26 följande:

Tack och grattis till dig med! :D

Det är den mest orealistiska känslan jag har upplevt i mitt liv, men det vet du säkert :P

Det är skönt att höra att du inte heller kände något direkt i början, och det kan ju faktiskt ändra sig framöver :)

Känns som att livet framöver kommer gå ut på att oroa sig för allt...

Tack!

Ja det är väldigt orealistiskt för mig med, trots att jag har gått igenom detta en gång förut. Man hinner glömma mycket på några år :P

Oron försvinner nog aldrig nej, men tycker den har blivit lättare att hantera ju äldre barnet blir.
  • Imra
    Lilj3 skrev 2018-01-14 09:47:45 följande:

Tycker nog att man kan ringa så fort man har plussat om man vill. Själv tänker jag nog vänta en eller ett par veckor, bara för att jag nojjar över tidigt missfall.

Ja men jag känner lite samma, också väldigt rädd för missfall. Detta är första gången jag ens har fått ett plus så allt är väldigt nytt.

Men läst att många ringer direkt, men funderar nog på att vänta någon vecka iaf. :)
  • Ceciliakrantz
    Jensi skrev 2018-01-14 14:32:34 följande:

Hej! Hoppar in här jag oxå ???? Grattis till alla oss! Jag väntar vårt första barn och enligt preglife har jag bf 2 september ???? Känns så himla overkligt men härligt! Har inte mått illa något så det hoppas jag att jag slipper, går in i v8 imorgon. Jag är väldigt trött och brösten ömmar och har växtvärk smärtor i magen till o från varje dag ????.

Hej! Grattis! Jag har bf 3 september enligt preglife :D på tisdag går jag in i vecka 8 :D det känns helt overkligt. Då jag och sambon försökt bli gravida i 1 år :) hur länge försökte ni innan du blev gravid? :)

Har samma som dig, är jättetrött hela dagarna, brösten gör sååå ont emellanåt, och har som ?mensvärk? till och från men inte lika ofta som för cirka 1-2 veckor sen :) har också sluppit illamåendet någorlunda. Mådde illa igår hela dagen men idag har det varit lugnt :)
  • Hellan
    Mawie skrev 2018-01-14 10:28:19 följande:

Vet att det är lite olika men när får ni göra ul? jag bor i östergötland och då får man göra i

i v 12-13.känns ju som evigheter dit, har fått tid den 2/3.

Här i Västernorrland är det endast rul som ges vad jag vet och det är vid v18-20 om jag inte mins fel.
  • Smka

Hoppar in här. Är gravid med andra barnet med bf 12 september. Min historia ser ut så här:. Hade svårt att bli gravid med första barnet det tog drygt 2 år. Andra gången blev jag gravid utan att knappt försökt. Vi var både chockade och lättade över att det kunde gå så fort, tyvärr slutade det i missfall i v 12. Det var i juni och sen dess har vi försökt. Tack och lov gick det ju ändå relativt fort att bli gravid igen och nu hoppas vi som sagt på bebis i september. Har dock svårt att se så långt än så länge utan tar en dag i taget.

• Woohooo

Jag hade behövt lite hjälp med att räkna ut mitt BF. Har använt olika uträknare, 10 olika tror jag, men nästan alla visar olika datum. Vissa vill veta senaste mensens datum och andra kan en fylla i ägglossning, så pga det varierar det ju. Men jag har fått resultat mellan 19-28/9, och det borde väl gå att få liiite mer specifikt?

Sista mensen var 13/12.
    Jag brukar ha ÄL ca 11 dagar innan mens.
    Hade ÄL 2/1 och sex den 1/1.
    Mina cykler är 30-31 dagar. 

Tack på förhand!
    /Överexalterad tjej

• LA87

Hej allihopa!! Så kul med alla plus, hoppas det går bra för oss alla!

Första graviditeten här, vad gör man nu? :) tror jag är i vecka 4+3 idag. Bor i Stockholm, förstått att man kontaktar BVC för inskrivning? I vilken vecka är detta? Gör man ett ultraljud då? Eller görs det senare? Begär man själv KUB test eller ordnas det med på inskrivning? Förstått det som att man gör blodprov vecka 9 och sen UL 11-14?

NIPT förstår jag det som man bekostar själv och kan göras i 10+, kan jag göra det redan innan KUB då?

Sorry för hundra frågor, allt är så nytt och spännande!! :D

• Sofielouise

Hej! Hoppar in jag också :) Plussade igår, men har känt på mig ett par veckor att jag varit gravid! Har en dotter på snart 6 år så det här blir andra barnet. Lätt illamående och massa molvärk just nu, men går på moln för det!

Enligt Preglife har jag BF 22/9, och enligt mina beräkningar borde det stämma ganska bra :) 

• Abla
    LA87 skrev 2018-01-14 18:43:38 följande:

Hej allihopa!! Så kul med alla plus, hoppas det går bra för oss alla!

Första graviditeten här, vad gör man nu? :) tror jag är i vecka 4+3 idag. Bor i Stockholm, förstått att man kontaktar BVC för inskrivning? I vilken vecka är detta? Gör man ett ultraljud då? Eller görs det senare? Begär man själv KUB test eller ordnas det med på inskrivning? Förstått det som att man gör blodprov vecka 9 och sen UL 11-14?

NIPT förstår jag det som man bekostar själv och kan göras i 10+, kan jag göra det redan innan KUB då?

Sorry för hundra frågor, allt är så nytt och spännande!! :D

Precis samma här 4+3 i Stockholm och verkligen massor med funderingar. Inte mitt första, men det är snart 8 år sen jag gick igenom det förra gången så jag har nog glömt en del. För min egen del väntar jag lite innan jag ringer, men med första gjorde jag nog det tidigt. All fosterdiagnostik tror jag att man erbjuder främst de över 35 eller i alla fall förut var det så. Kam säkert ha förändrats och om man inte misstänker något eller är extremt orolig så gör man inte ultraljud förrän vid v.18. Nu har jag också läst på om Nipt och det verkar vara på egen bekostnad, ca 5000 !
Svar på tråden BF September 2018