Inlägg från: Natalina1451 |Visa alla inlägg
  • Natalina1451

BF September 2018

Hej!

Hoppar in här om det går bra?

Plussade igår efter ett missfall i november. Är så lycklig men samtidigt sååå rädd också. Tänk om vi får missfall igen

Hoppas på det bästa iaf! Grattis till alla andra som också fått pluss <3

När jag försöker räkna ut bf får jag 2 olika (använder både Natural Cycles appen och en annan som heter flo)

Det ena är 15/9 och det andra 24/9 Så ska boka in ett VUL för o få rätsida på det slänger med en bild på mina test från igår!

Vad har ni som räknat ut bf gått efter? Sista mensens första dag eller vet ni när ni hade ägglossning? Vilket är mest korrekt tro?

• Natalina1451
    Natalina1451 skrev 2018-01-13 23:55:44 följande:

Hej!

Hoppar in här om det går bra?

Plussade igår efter ett missfall i november. Är så lycklig men samtidigt sååå rädd också. Tänk om vi får missfall igen

Hoppas på det bästa iaf! Grattis till alla andra som också fått pluss <3

När jag försöker räkna ut bf får jag 2 olika (använder både Natural Cycles appen och en annan som heter flo)

Det ena är 15/9 och det andra 24/9 Så ska boka in ett VUL för o få rätsida på det slänger med en bild på mina test från igår!

Vad har ni som räknat ut bf gått efter? Sista mensens första dag eller vet ni när ni hade ägglossning? Vilket är mest korrekt tro?

Haha glömde bifoga bilden såklart!

• Natalina1451
    Eleonoratösen skrev 2018-01-14 05:34:10 följande:

Här samma här. Enligt senaste mens BF 13/9 enligt FF som satte ut ÄL sent så blir det BF 19/9. Vet inte om man på MVC bryr sig om så få dagars skillnad egentligen innan RUL. Vi tänkte ta NIPT så tror man tidsbestämmer graviditeten innan så kanske man får veta.

Vad spännande med nipt! Bekostar ni det själva eller får ni det gratis?

Vi kommer göra kub iaf för det gjorde vi med dottern men hade gärna gjort nipt men det är väl väldigt dyrt..

Med dottern blev vi flyttade 11 dagar på rul så därför jag tänker att jag vill räkna mer rätt den här gången så jag inte känner att jag går över en massa för man ställt in sig på ett tidigare datum halva graviditeten. Haha!
  • Natalina1451
    Orkide skrev 2018-01-14 07:26:34 följande:

Välkommen, vi är flera som är oroliga här så prata ut om det. Jag har fått massor med stöd av alla fina här inne. Jag har fått ett nytt bf datum efter rutinultraljudet tidigare gånger.

Ja vi fick med dottern ett nytt datum som var 11 dagar efter det vi räknat på halva graviditeten.. haha det var lite tradigt! Därför vill jag räkna rätt den här gången så det inte känns som att man går över en massa sen.. har ställt in preglife appen på 1/10 Så kanske jag blir framflyttad istället! Haha
  • Natalina1451
    Eleonoratösen skrev 2018-01-14 15:20:00 följande:

Jag bor i Blekinge och vad jag förstått erbjuder landstinget det. Jag har dock inte ens ringt in till MVC för att skriva in mig, men vi har smått pratat om just NIPT hemma. Min minsting fyller 7 nu så det känns som jag inte minns något alls om hur det var då med alla besök och undersökningar!

Okej, vad lyxigt! Här erbjuds man KUB iaf om man är under 35. Är man äldre eller riskgrupp så tror jag man erbjuds nipt. Men om vi skulle göra det så är det runt 5000kr tror jag:-/ både jag och sambon är 25 år gamla.

Hade verkligen velat veta kön o lite mer säkert hur fostret mår så tidigt ???? haha men jag får väl gott vänta till RUL som många andra.

Okej ja men tror jag glömmer ganska snabbt! Min dotter är 14 månader men tycker allting känns nytt ändå, haha!
  • Natalina1451
    Woohooo skrev 2018-01-14 18:33:43 följande:

Jag hade behövt lite hjälp med att räkna ut mitt BF. Har använt olika uträknare, 10 olika tror jag, men nästan alla visar olika datum. Vissa vill veta senaste mensens datum och andra kan en fylla i ägglossning, så pga det varierar det ju. Men jag har fått resultat mellan 19-28/9, och det borde väl gå att få liiite mer specifikt?

Sista mensen var 13/12.

Jag brukar ha ÄL ca 11 dagar innan mens.

Hade ÄL 2/1 och sex den 1/1.

Mina cykler är 30-31 dagar. 

Tack på förhand!

/Överexalterad tjej

Hej!! Grattis till plusset! För mig är det lite samma.. hade mens 10/12 Men ägglossning 31/12. Så mina datum varierar mellan den 15-24/9 Men frågade runt lite och att räkna från ägglossningens dag ska vara mer korrekt eftersom alla har vi olika långa cyklar så jag räknar alltså att mitt bf är den 24/9
  • Natalina1451
    LA87 skrev 2018-01-14 18:43:38 följande:

Hej allihopa!! Så kul med alla plus, hoppas det går bra för oss alla!

Första graviditeten här, vad gör man nu? :) tror jag är i vecka 4+3 idag. Bor i Stockholm, förstått att man kontaktar BVC för inskrivning? I vilken vecka är detta? Gör man ett ultraljud då? Eller görs det senare? Begär man själv KUB test eller ordnas det med på inskrivning? Förstått det som att man gör blodprov vecka 9 och sen UL 11-14?

NIPT förstår jag det som man bekostar själv och kan göras i 10+, kan jag göra det redan innan KUB då?

Sorry för hundra frågor, allt är så nytt och spännande!! :D

Grattis till plusset! vad roligt att du hitta hit! Hur gammal är ni? Vi är 25 år (92or) och detta kommer bli vårt andra barn om allt går som det ska

När du ringer väljer du själv och då är det MVC du ringer. Om man är osäker på hur långt gången man är eller om man har oregelbunden mens så brukar man ganska direkt (fast tidigast vad man tror är typ vecka 7/8) göra ett vaginalt ultraljud (VUL) för o tidsbestämma graviditeten. Sedan på inskrivningen brukar barnmorskan gå igenom det mesta och du kan ställa alla frågor du har. I Stockholm erbjuds alla KUB och RUL, är man över 35 erbjuds man även annan fosterdiagnostik. Men detta får man alltså bekosta själv annars.

Jag har bf i slutet av september och jag kommer ringa imorgon För o få ett VUL (plussade i fredags. Enligt cb digitalt 2-3 veckor) men detta för att jag hade ett missfall i november så är väl extra orolig och för att jag i min första graviditet hade hyperemesis gravidarum så vill ha alla mediciner färdiga på recept om det skulle slå till även den här gången.
  • Natalina1451
    Woohooo skrev 2018-01-14 20:54:01 följande:

Jaha, då var det ganska likt! 

Jag tänkte också att de som utgår från ÄL bör vara mest korrekta. Litade på den uträknare som finns här på FL, Pampers uträknare, då den gav mig samma datum både räknat från sista mens OCH äl. 

Mitt bf är också 24/9!

Lycka till med allt! <3

Vad roligt att vi har samma bf änsålänge! Får se om vi blir flyttade senare i graviditeten med dottern blev jag flyttad från 19 till 30, men Hon kom den 30 så det var säkert rätt räknat av dom.

Jag ska ringa mvc imorgon och boka in ett tidigt VUL för o lugna mina nerver. Är det ert första eller är du omföderska?
  • Natalina1451
    Woohooo skrev 2018-01-14 22:53:42 följande:

Ja, vad kul! Jag hoppas att jag slipper flyttas framåt, men då den räknade efter ÄL bör det ju stämma bättre. 

Åh, lycka till! Jag hade också velat, men det är så himla dyrt här.

Jag har sökt en tid för inskrivning. Det är mitt och partnerns första barn. Allt jag kan tänka och hoppas på är att vi ska ta oss igenom dessa månader och få ett friskt barn. Det blir en underbar present till min födelsedag 27/9 

Kan du inte få gratis via mvc? (Det får jag)

Okej vad spännande! Hoppas det går bra för oss alla! Jag fick ett missfall i november så är verkligen såå orolig att det ska bli samma nu :-/ svårt o inte tänka på något annat. Vill bara spola fram till vecka 13 så jag kan andas ut lite.. känns som att det är såå långt kvar dit än. <3
  • Natalina1451
    LA87 skrev 2018-01-15 06:35:57 följande:

Hej!!

Tack! Oc stort Grattis till dig med :D Vi är 30 båda två.

Tack för svar, då gäller det bara att bestämma var man ska gå :). Har ett möte bokat den 30e hos Sophiahemmet för vi påbörjade en utredning i december så kommer kontakta dem och se vad de kan hjälpa till med också.

Okej jag förstår. Jag fick tid för vul den 2/2 ringde idag. Känns bra att ha ett datum att sikta in sig på får se hur långt dom daterat graviditeten då. Lycka till den 30! Om du har tur så kanske ni känner något på ett vanligt ultraljud
  • Natalina1451
    Natalina1451 skrev 2018-01-15 09:44:05 följande:

Okej jag förstår. Jag fick tid för vul den 2/2 ringde idag. Känns bra att ha ett datum att sikta in sig på får se hur långt dom daterat graviditeten då. Lycka till den 30! Om du har tur så kanske ni känner något på ett vanligt ultraljud

Haha oj nu råkade jag svara på fel meddelande, haha! Skulle citera någon annan.

Till dig skulle jag skriva såhär.

Om du har någon vän eller bekant som kan rekommendera en bm som de gillade så kanske det är en väg o gå? Annars kan ni säkert få hjälp via sophiahemmet som ni ändå ska till.

Jag kan iaf rekommendera Danderyds sjukhus barnmorskemottagning dom är jättebra
  • Natalina1451
    Woohooo skrev 2018-01-15 01:24:00 följande:

Det tror jag inte? Har inte läst det någonstans iaf, men jag får fråga min barnmorska vid inskrivning. Har inte koll på så mycket än, hehe... Vet dock inte om jag vill göra det, pga privata skäl känns det för obehagligt med ett vaginalt ultraljud.

Åh, jag förstår! Det är väldigt tufft... Jag fick ett missfall 2015, i en okänd graviditet. Jag är också väldigt orolig. Men jag håller alla tummar och tår för oss båda! <3

Om man är osäker på hur långt gången man är så brukar man iaf få ett VUL där jag går. Förstår att det inte låter så lockande, om man väntar lite längre så går det kanske o se på ett vanligt ultraljud utifrån magen annars erbjuds väl alla i hela Sverige RUL i vecka 18-20 tror jag

Det gör jag med
  • Natalina1451
    LA87 skrev 2018-01-15 17:16:00 följande:

Haha inte lätt ibland på detta forum :D

Ja vi har inte berättat för någon ännu men får höra mig omkring sen :) tänker att man kanske måste fundera på sjukhus och ev. Förtur vissa bm kan ha?

Åh lite fel sida stan för mig, bor söder - men tack för tips ändå :)

Jag förstår ni kommer säkert hitta någon ni tycker om. O gör ni inte det så kan man alltid byta.
Svar på tråden BF September 2018