LA87 skrev 2018-01-14 18:43:38 följande:
Hej allihopa!! Så kul med alla plus, hoppas det går bra för oss alla!
Första graviditeten här, vad gör man nu? :) tror jag är i vecka 4+3 idag. Bor i Stockholm, förstått att man kontaktar BVC för inskrivning? I vilken vecka är detta? Gör man ett ultraljud då? Eller görs det senare? Begär man själv KUB test eller ordnas det med på inskrivning? Förstått det som att man gör blodprov vecka 9 och sen UL 11-14?
NIPT förstår jag det som man bekostar själv och kan göras i 10+, kan jag göra det redan innan KUB då?
Sorry för hundra frågor, allt är så nytt och spännande!! :D
Grattis till plusset!
vad roligt att du hitta hit! Hur gammal är ni? Vi är 25 år (92or) och detta kommer bli vårt andra barn om allt går som det ska
När du ringer väljer du själv och då är det MVC du ringer. Om man är osäker på hur långt gången man är eller om man har oregelbunden mens så brukar man ganska direkt (fast tidigast vad man tror är typ vecka 7/8) göra ett vaginalt ultraljud (VUL) för o tidsbestämma graviditeten. Sedan på inskrivningen brukar barnmorskan gå igenom det mesta och du kan ställa alla frågor du har. I Stockholm erbjuds alla KUB och RUL, är man över 35 erbjuds man även annan fosterdiagnostik. Men detta får man alltså bekosta själv annars.
Jag har bf i slutet av september och jag kommer ringa imorgon För o få ett VUL (plussade i fredags. Enligt cb digitalt 2-3 veckor) men detta för att jag hade ett missfall i november så är väl extra orolig och för att jag i min första graviditet hade hyperemesis gravidarum så vill ha alla mediciner färdiga på recept om det skulle slå till även den här gången.