• Nikkis

40+ med BF sommaren 2018

Hej!

Några fler 40+ gravida med BF sommaren 2018?

• Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018
  • Jag är bara jag
    LinuteFrance skrev 2017-12-10 16:41:09 följande:
    Vilka vitaminer kan mannen ta för att förbättra spermkvaliteten?

Rosenrot har jag inte provat..
    Folsyra och zink i mycket höga doser- långt, långt mer än rdi. Astaxantin kan också hjälpa. Men det är inget man ska ta till bara för att utan bara om mannen har konstaterat få/dåliga spermier.
  • Kanskeigen

Hej igen alla!

Jag är nu 5+5 och tiden verkligen sniglar sig fram. 
    Jag har massa oro och vet inte riktigt hur jag/det ska kännas för att jag ska bli lugn.
    Jag blir mer och mer trött och illamående och försöker tänka att mkt symptom är bra då flera som fått mf skrivit att de fått allt mindre symptom. Ni som har erfarenhet får gärna skriva om det ni orkar.

Jag har hört av mig till en privat klinik för att få göra vul nästa vecka. De tar 800kr men det kanske är värt?!? Om allt verkar bra vid vul är det någon slags trygghet eller är det bara att det slår ett hjärta som man kan veta vid sådant?

Sen sa någon på jobbet att typ alla över 38 får göra kejsarsnitt. Har någon av er hört något om detta?

Sov gott!

• Rindi
    Letgoddecide skrev 2017-12-10 14:07:18 följande:

Åh, håller tummarna. Vilken julklapp om det visar små hjärtslag. Vårt vul i fredags visade hjärtslag, puh, ska verkligen försöka sluta noja nu för annars tar det ju aldrig slut, saker kan ju gå snett hela tiden. Skulle sitta fint med en nipt -tid innan jul men fullbokat, får vänta tills 30/12..

Grattis till hjärtslag!
  • Rindi
    Kanskeigen skrev 2017-12-11 21:47:19 följande:

Hej igen alla!

Jag har massa oro och vet inte riktigt hur jag/det ska kännas för att jag ska bli lugn.

Jag blir mer och mer trött och illamående och försöker tänka att mkt symptom är bra då flera som fått mf skrivit att de fått allt mindre symptom. Ni som har erfarenhet får gärna skriva om det ni orkar.

Jag har hört av mig till en privat klinik för att få göra vul nästa vecka. De tar 800kr men det kanske är värt?!? Om allt verkar bra vid vul är det någon slags trygghet eller är det bara att det slår ett hjärta som man kan veta vid sådant?

Sen sa någon på jobbet att typ alla över 38 får göra kejsarsnitt. Har någon av er hört något om detta?

Sov gott!

Jag fick MA i somras men jag tyckte att jag hade klena symptom från början (framför allt mådde jag inte så illa som jag borde). När sedan den uppsvällda magen började sjunka ihop och jag inte behövde medicin mot illamåendet längre tänkte jag att det nog var kört. Jag hade en tid på MVC inkl UL och gick dit. Det var v10 Jag hade alltså inskrivningssamtal och lämnade standard urin- och blodprov men sa att jag misstänkte att det inte var något. Sen ner på UL (annan barnmorska) och bekräfta min misstanke. De sa att graviditeten hade avstannat några veckor tidigare. En vecka senare fick jag tid på kvinnokliniken och fick göra medicinsk behandling hemma ytterligare några dagar senare. Det gick bra och då var jag i v 12 och fortfarande hade kroppen ingen plan på att göra sig av med missfallet själv. Och nu till det som typ ingen här vill läsa: Jag hade gjort VUL i v 7 och sett hjärtslag men tydligen avstannade graviditeten några dagar efter det ändå. På kvinnokliniken sa läkaren att hjärtslag efter 8 fullgångna veckor är säkrare. Jag vill egentligen vänta så länge nu, men det blir i mellandagarna el precis efter nyår så jag bokade till nästa fredag istället. V 7+3 tror jag det är då.

Jag tycker det är värt att göra UL och även om du inte ser hjärtslag så kan det till och med vara för tidigt. Man får alltid en till tid för att bekräfta ev missfall och jag har läst många trådar här på FL där första VUL inte visat något men en vecka senare syns det jättefint. Så här tidigt är fostret bara några millimeter och mycket händer på bara några dagar. Gyn/BM har ibland svårt att hitta fostret helt enkelt.

Nej, alla över 38 får inte alls göra kejsarsnitt Vården vill alltid undvika snitt så långt det är möjligt. En kollega till mig fick tvillingar vid 41. Den första kom ut vanliga vägen men då var den andra lite trött så den togs med snitt. Annars hade hon nog fött båda vaginalt.
  • Jag är bara jag

kanske igen: jag har knappt haft några symptom alls vid mina 4 missfall. När jag väntade sonen hade jag alla gravbesvär man kan ha i princip och mådde mycket dåligt från rätt tidigt. Mår likadant nu så jag tolkar det positivt. Ett privat VUL är värt det så man slipper grubbla. Ser man hjärtat slå v.9 är missfallsrisken väldigt liten, bara ca 2-3%. V.13 som jag gjorde VUL sist var risken bara 0,5%.

• Kanskeigen

Tack för era svar @rindi & @jagärbarajag!!

Och tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det känns bra att få spegla sig i andra och jämföra hit och dit. Nu håller vi alla tummar som går att det går bra för oss.

Jag kan som sagt få ett vul privat 7+1 om jag vill. Förstår att det är lite tidigt men vill nog ändå göra det innan jul då jag kommer behöva berätta för närmaste familjen och så.

Ta hand om er!!

• Letgoddecide
    Kanskeigen skrev 2017-12-11 21:47:19 följande:

Hej igen alla!

Sov gott!

Ja det är otroligt vad tid kan gå saaakta! Tycker det känns mer stabilt ändå efter vul med hjärtslag, så tycker det kan vara värt. Från att inte ha tänkt framåt alls så vågar jag nu tänka att det kanske, kanske håller ända fram till bf. Inte så att jag törs börja leta babyprylar (har gjort mig av med allt, trodde aldrig att jag skulle hamna här) Men funderar hur det skulle kunna bli om det går hela vägen. Har faktiskt svårt att se någon bild framför mig. Skulle det bli en prövning eller bara mysigt, ingen aning. Ensamt kanske, då vännerna har barn som redan är så stora att de börjar klara sig själva. Nej, kejsarsnitt får man nog inte pg a åldern men ett extra ultraljud i sent skede har jag för mig. Lycka till i nästa vecka, håller tummarna!
  • InaLo

Är nu i V8 och har inskrivning i morgon. Ni som bokat ultraljud privat hur är det med fosterdiagnostik hos er?

Får man inte göra ett tidigt ultraljud på mvc om man ska göra fosterdiagnostik. De måste väl fastställa graviditetens längd?

Kan inte tänka mig att alla över 38 bör föda via snitt. Har man klämt ut 3barn tidigare utan större problem så värkar det konstigt. Har en fd arbetskamerat som födde 2 barn efter40 vaginalt det var hennes 3:e och 4:e barn.

• Rindi
    3hjärtan skrev 2017-12-14 12:51:51 följande:

Vul idag med tickande hjärta

Vad skönt, grattis! Vilken vecka/dag?
Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018