Let it Rain skrev 2019-08-02 15:38:40 följande:
[quote=79800296][quote-nick]Förstabarnet123 skrev 2019-08-02 13:20:21 följande:[/quote-nick]Hej! Tråkigt att höra om ditt MF! :(
Jag ammar också min minsta ännu i ganska hög utsträckning. Tog ett bra tag innan mensen kom igång. Var oregelbunden i början (låååånga cyklar) men har nu börjat stabilisera sig på ca 35 dgr.
Vet du om amning påverkar fertiliteten nämnvärt? Tror ju att jag har ägglossning varje månad (tempar) men tänk om jag inte har det? :/ Läste att just ägglossningen kan påverkas av prolaktin...
Vill ha syskon (helst igår redan) Är nu på försök 6. Börjar bli liiite orolig :P[/
Amningen kan påverka så att ägglossning uteblir om man runt tidpunkt för ÄL ammar alltför frekvent och prolaktinnivåerna blir för höga. I övrigt ska det inte påverka fertiliteten. Så det är just utebliven ägglossning som är risken. Testar du med stickor?
Jag ammade btw fortfarande mitt första barn när jag blev gravid med tvåan.
Tack för svaret!
Jag körde med stickor första gången denna månad, men testade för tidigt i cykeln. Fick äl några dgr senare när jag var bortrest och ej hade stickor med mig (flytningar och tempdipp + temphöjning)
Kul att höra att du lyckades bli gravid när du ammade.
Det är lite min skräck just nu - att jag ska behöva tvingas välja mellan ett genuint syskonförsök eller dotterns amning.
Om det ej blir plus nästa helg då ska jag försöka amma mindre kring äl nästa cykel :)