• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Queennr1
    Happyending skrev 2017-08-05 22:09:12 följande:

Detta är så otroligt viktigt att du inte lyssnar på idioterna i denna tråden.

Jag var själv tidig i puberteten och förlorade oskulden tidigt. Jag känner flera som förlorade oskulden när de var 13, det är normalt!!!

Det är så viktigt att du inte gör så att ditt barn känner skam över sin sexualitet, för det är vad jag fått av mina föräldrar. Trots att det är snart 20 år sedan så har jag fortfarande skuldkänslor efter onani eller sex. Vanligt att jag dessutom kommer ut i tårar efter sex. Detta är ett trauma som är skapat av mina föräldrar och liknande föräldrar som kommer med pekpinne i tråden.

Man utvecklad olika fort, och är därmed olikt redo för sex. Det har inget med ålder att göra, utan med kroppens egna biologiska klocka...

Mitt råd till dig är att du berättar för din son hur sex går till så att han inte får den unga tjejen att ställa upp på "porrfilmssex". Samt att du ger honom ett genuint samtal att han faktiskt tar upp dessa saker för dig. För de flesta skulle hålla käften.

Prata om graviditet, könssjukdomar och tjatsex är inte okej. Prata om att man inte får ha sex med yngre än sig själv. Prata om att när han är 15 så får han inte ha sex med någon yngre än 15.

Ni i tråden är sjuka jävlar, dessa två är båda 12 år!!! Det är så mycket värre när 30 åringar ligger med 15 åringar. Eller 40+ are som kladdar på 18 åringar. Fyfan!

Man är ingen sjuk idiot för att man sätter gränser och gör sitt bästa för att förhindra att ens barn ägnar sig åt icke åldersadekvata handlingar som är olämpliga. Detta kan göras utan att man förmedlar skam. Dina päron lyckades tydligen varken med något av det. Trist.
  • Queennr1
    Happyending skrev 2017-08-05 22:09:12 följande:

Detta är så otroligt viktigt att du inte lyssnar på idioterna i denna tråden.

Jag var själv tidig i puberteten och förlorade oskulden tidigt. Jag känner flera som förlorade oskulden när de var 13, det är normalt!!!

Det är så viktigt att du inte gör så att ditt barn känner skam över sin sexualitet, för det är vad jag fått av mina föräldrar. Trots att det är snart 20 år sedan så har jag fortfarande skuldkänslor efter onani eller sex. Vanligt att jag dessutom kommer ut i tårar efter sex. Detta är ett trauma som är skapat av mina föräldrar och liknande föräldrar som kommer med pekpinne i tråden.

Man utvecklad olika fort, och är därmed olikt redo för sex. Det har inget med ålder att göra, utan med kroppens egna biologiska klocka...

Mitt råd till dig är att du berättar för din son hur sex går till så att han inte får den unga tjejen att ställa upp på "porrfilmssex". Samt att du ger honom ett genuint samtal att han faktiskt tar upp dessa saker för dig. För de flesta skulle hålla käften.

Prata om graviditet, könssjukdomar och tjatsex är inte okej. Prata om att man inte får ha sex med yngre än sig själv. Prata om att när han är 15 så får han inte ha sex med någon yngre än 15.

Ni i tråden är sjuka jävlar, dessa två är båda 12 år!!! Det är så mycket värre när 30 åringar ligger med 15 åringar. Eller 40+ are som kladdar på 18 åringar. Fyfan!

Och nej det är inte normalt för vare sig 12 eller 13 åringar att ha sex. Att det händer, ja det förstår vi, men det är varken önskvärt eller normalt.
  • Anonym (11 år)
    Bananesisk Frogg skrev 2017-08-05 22:05:00 följande:

Problemet är att jag hela tiden loggas ut och måste göra nya konton här på famijeskit. Men man behöver ju inte sätta något lösenord så bra det.

Jag slutar nu bråka med dig :) orkar inte med dig längre. Speciellt inte när du orkar tjata om din jäkla läsförståelse.

Tack för allt, kära "11 åring". Ha en trevlig vecka!

Ha det bra, hälsningar Bananesisk Frogg.

Det äär bara ett tips för framtiden, att lära sig läsa allså.
  • Lord Hans
    Anonym (Rgt) skrev 2017-08-03 07:55:28 följande:
    Kan rätta dig på ett par punkter.

Flickor har ofta inte utvecklats tillräckligt fysiskt för att kunna hantera konsekvenserna av sex vid tolv års ålder, och att de därför är fullständigt könsmogna känns märkligt att säga. Dödligheten vid graviditet och förlossningsförsök är hög innan bäckenet vuxit klart, och det har man känt till långt innan 1900-talet. Likaledes har ofta inte slidan vuxit klart helt vid den åldern heller, vilket kan försvåra saken också, även om det mest leder till yttre skador och smärta snarare än död.
    Skrifter så tidigt som 1400-talet i exempelvis England talar noga om att flickor inte bör göras gravida innan ca 16, pga riskerna, och även om inte alla levde efter det var de medicinska riskerna kända även utanför Englands gränser, och inget tyder på att det var legio innan 1900-talet heller att göra tolvåringar gravida.
    Tvärtom, under 1900-taltes början och mitt sjönk snarare debutåldern för förstföderskor och giftermål, vilket vi kan anta även är relaterad till debutåldern för sex eftersom inte preventivmedel fanns. Från åtminstone 1700-talet (kanske innan, inte helt fastställt) till slutet av 1800-talet var snittåldern för förstaföderskor relativt hög, ca 27 års ålder, och att man gifte sig ungt och skaffade barn tidigt i tidigare generationer är mer en myt än verklighet. Enligt kyrkoböcker står åldern för giftermål inskrivet, och för kvinnor var en snittålder som sagt ca 26-27 år.

Även om vi går så långt tillbaka som de tidiga Cro Magnon kan man via skelettanalyser konstatera att det var ovanligt med unga förlossningar. Troligen visste man alltså redan då riskerna med att unga flickor hade sex och blev gravida. Vanligare debut för barnafödande var som lägst ca 16-17 år hos kvinnor, enligt de analyser som gjordes.
    I den kristna världen bor en mycket liten del av världens befolkning samtidigt som den kristna synen på sex och samlevnad alltid har varit väldigt hämmad. Därför är det inte lämpligt att använda exempel därifrån för att försöka påvisa vad som var "norm" under 1700-talet.
  • Anonym (Rgt)
    Lord Hans skrev 2017-08-07 17:44:18 följande:
    I den kristna världen bor en mycket liten del av världens befolkning samtidigt som den kristna synen på sex och samlevnad alltid har varit väldigt hämmad. Därför är det inte lämpligt att använda exempel därifrån för att försöka påvisa vad som var "norm" under 1700-talet.
    Dåså, då rekommenderar jag att du går på den andra informationen som presenterades, nämligen att vi rent fossilt vet att det INTE var norm att föda barn i så unga åldrar.

Är det inte dags att du nu istället visar att det är mycket lämpligt för 12-åriga flickor att vara gravida och föda barn?
    Att de har slutfört pubertet till den grad att de är helt förberedda för den uppgiften?
    Att deras kroppar är färdigvuxna och att bäckenet och underlivet är helt redo för allt vad förlossning innebär?

Kör på, vi väntar.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Rgt) skrev 2017-08-07 17:50:44 följande:
    Dåså, då rekommenderar jag att du går på den andra informationen som presenterades, nämligen att vi rent fossilt vet att det INTE var norm att föda barn i så unga åldrar.

Är det inte dags att du nu istället visar att det är mycket lämpligt för 12-åriga flickor att vara gravida och föda barn?
    Att de har slutfört pubertet till den grad att de är helt förberedda för den uppgiften?
    Att deras kroppar är färdigvuxna och att bäckenet och underlivet är helt redo för allt vad förlossning innebär?

Kör på, vi väntar.
    Numera måste inte sex innebära graviditet, har du missat det? Därför är jämförelsen med förr irrelevant även om fakta om fysisk lämplighet stämmer.
  • Anonym (Bananens kvinna)
    Anonym (11 år) skrev 2017-08-06 16:31:57 följande:

Det äär bara ett tips för framtiden, att lära sig läsa allså.

Jag är tillbaka! Har du redan fyllt 12 lille vän?
  • Drottningen1970

Bara för att man har börjat ha sex för tidigt behöver det inte fortsätta. Faktum är att det till och med kan vara en lättnad för en så ung person att få kliva av det tåget man hoppat på av nyfikenhet, och få ?lov? genom vuxenförbud att få gå tillbaks till att bara vara ett barn igen. Vuxensexualitet med allt vad det innebär kan vara komplicerat och betungande. Risken för graviditet är dessutom överhängande när två fumliga ungar ska hantera en kondom. Skulle definitivt försöka sätta stopp så gott det går och även informera flickans föräldrar då det är flickor som får störst konsekvenser om nåt går snett.

• Anonym (Skit)
    taquine skrev 2017-08-02 16:54:44 följande:

Måste säga jag får en jävligt fadd smak i munnen av denna tråd? Du började alltså prata med en 10-åring om kärlek och sex? Och han var inte intresserad men du tjatade? 

Är tråden sann så är det helt sjukt, barn ska fanimej inte ha sex med andra barn.

Det är väl jättebra att föra in prat om kropp och knopp relationer, sex och samtycke så fort som möjligt. Jag pratar med min 3-åring, på hennes nivå.
  • Anonym (gg)

Jag tycker verkligen inte att det är normalt. Skiter i vad alla andra tycker faktiskt. Jag förstår att de hade gjort det oavsett vad jag sa om det var mitt barn, men jag hade stått för att jag inte tycker det är rätt, och jag hade pratat med flickans föräldrar också helt ärligt. Jag tycker till och med 14 är för ungt för sex.

Jag tänker likadant med väldigt många andra saker också. Droger, tobak och alkohol är inte okej i vårt hem, skulle de ändå göra det, vilket har hänt med alkohol vid ett par tillfällen så pratar man om det ordentligt och börjar om på ny kula dagen efter, att det fortfarande inte är okej.

• Anonym (Libero)

Jag hade tom. blöja då i den åldern.

• Anonym (gg)
    Tom Araya skrev 2017-08-03 13:27:18 följande:
    Källa på att "de flesta barn är könsmogna vid tolv års ålder"?

Alla tecken på påbörjad könsmognadsprocess var i alla fall när jag gick i skolan ytterst ovanlig före 13 års ålder. Fullständig könsmognad borde vara i slutskedet av pubertetsfasen.
    Jag fick mens som 16-åring, många av mina väninnor vid 14 års ålder. Visst fanns de som fick det vid 10-12, men det var ganska ovanligt då i alla fall (80-tal), kanske har det blivit vanligare nu.

Pojkar är väl generellt ännu senare normalt sett.

Och då pratar vi ju bara om de fysiska aspekterna, psykiskt så tror jag få 12-åringar är redo för sex och eventuella oönskade graviditeter med följande abort.
  • Anonym (gammal tråd)
    Anonym (Skit) skrev 2020-06-26 09:53:29 följande:
    Det är väl jättebra att föra in prat om kropp och knopp relationer, sex och samtycke så fort som möjligt. Jag pratar med min 3-åring, på hennes nivå.
    Din treårig är lika gammal som tråden!
  • Anonym (O)

Oj jisses, de är ju bara barn! Å andra sidan verkar det som att han har någon form av stadigt sällskap i alla fall.

Någon borde prata med tjejen kanske.

• Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2020-06-28 07:51:55 följande:

Oj jisses, de är ju bara barn! Å andra sidan verkar det som att han har någon form av stadigt sällskap i alla fall.

Någon borde prata med tjejen kanske.

Oj, gammal tråd...
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?