• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Less is more
    Queennr1 skrev 2017-08-04 06:51:23 följande:

Vilken ologisk dubbelmoral.

Det är inte ok för killar heller - men de slipper åtminstone bli gravida.
  • Anonym (Rgt)
    Anonym (11 år) skrev 2017-08-04 02:43:30 följande:

Har han börjat lär han inte sluta även om du försöker förbjuda honom att ha sex. Det låter som om han är sansad eftersom han skyddar sig och tjejen och det verkar vara något mellan honom och tjejen, alltså de kan vara snälla, inlyssnande och respektfulla mot varandra.

Jag själv var 11 år när jag sexdebuterade. Det var i ett kärleksfullt förhållande med en mogen och snäll kille. Då brukar det gå bra.

Vi har faktiskt ingen aning någonstans om sexet sker på bådas villkor eller med den respekt och snällhet som du tar för given.
    Det kan lika gärna vara att någon av parterna är drivande, och den andra mest inte vågar säga ifrån eller veta vad hon eller han egentligen vill.

Men även med det sagt så är det bra att en klok vuxen som TS känner till saken och kan prata med åtminstone ena barnet och klargöra vilka spelregler som gäller vid sex, och hur man ska hantera eventuella konsekvenser.
    Det bästa vore om de väntade ett par år, men om detta inte går rent praktiskt att förhindra får man istället försöka ge så mycket information som man kan.
  • Anonym (Terapeut)

Att vara fysiskt mogen för sex är inte samma sak som att vara emotionellt  mogen för det. Det finns alltför många män och kvinnor som sexdebuterade alldeles för tidigt och som aldrig hittat sin emotionella kompetens i ett samliv, i ett förhållande. De klarar inte ett fullödigt och långvarigt förhållande, utan hoppar som kängurur mellan sexpartners.

• Blobbbbbboo

Jag är kanske 13 år men det måste ju vara väldigt ovanligt jag har typ aldrig rört en tjej (fast nog har jag ju,inga problem med att röra tjejer)

De kan få någå fobier och mardrömmar och det är inte kiva att få det!

• saraaa3

En kompis till mig hade sex när hon var 13 med en lika gammal kille.

En sak som jag kommer ihåg är att kondomen började sig och häll på att åka av då han inte hade så stör snopp.

Tror inte att det är många 12åringar som fyller en kondom är en om de är tidiga i utvecklingen. Detta är en stor risk!

• Anonym (Ej olagligt)
    Anonym (Rgt) skrev 2017-08-03 07:39:53 följande:
    Är väl snarare sammantagen forskning som dragit den slutsatsen och därmed satt laglig gräns till 15 år.
    Den lagen innebär för det första inte att det är olagligt att ha sex innan man är 15. Den innebär att är man över 15 får man inte ha sex med nån som är under 15. För det andra så är den åldersgränsen inte detsamma i resten av världen.
  • Anonym (Ej olagligt)
    Freukufjfuerkej skrev 2017-08-03 08:48:40 följande:

(Okej Anonuimus, som jag sa tänker jag inte bråka med såna som dig.) Nej,det är verkligen inte normalt med sex i den åldern, om man går in i ett klassrum med 12-14 åringar och frågar vem som har haft sex så är svaret troligen ingen. Det är inte ens så många som har en flickvän före 20 år.

Nå,kanske sånt är väldigt vanligt i Sverige men i Finland och Danmark har inga barn sex.

Man kan också må dåligt av att ha sex när man är 12.

(HUR fan ÄR MAN ANONYM?? Väldigt dåligt forum det här!!!)

Du är naiv om du tror på det där.
  • Anonym (drygt)

Jobbigt. Jag tror inte att det finns något du kan göra. De "leker" nog mest, och inser inte riktigt att det är vuxengrejer.
    MEN du måste på något sätt se till så att flickans föräldrar får veta, i och med att du vet. 
    Hon kanske mår dåligt och "ställer upp" för att hon behöver närhet.
    Barn i den åldern hittar på mycket skit som de inte ska, och de kommer inte att låta bli för att du säger till dem.
    Det är lite som att smygröka (fast ännu mer tabubelagt). 

Prata med en expert på området för att lugna dig lite och få mer förståelse, en sexolog eller vad de nu kan kallas. 
    Det är säkert inte helt ovanligt. Killar framför allt börjar ju lattja med sin snopp hejvilt, både ensamma och ihop med kompisar ibland (har jag hört). Känslorna och nyfikenheten väcks ju i den åldern (uppenbarligen).
    Är de riktigt bra kompisar så kan det ju ha börjat med att de pratat om det, och sedan bara testat... De kanske inte har några känslor för varandra utan för det för att de kan, för att det är kul. Det ger dem säkerligen inte den "behållningen" som det ger en vuxen. Men vad vet jag...
    Men var tydlig med risken att bli gravid. 

/Mamma till pojkar

• Anonym (Freufugjg)
    Anonym (Ej olagligt) skrev 2017-08-04 13:16:44 följande:

Du är naiv om du tror på det där.

Jag vet vad jag talar om. Jag bor själv i Finland och är finsk och är yngre än du tror. Svenska pojkar är mera utåtriktade och tänker mer på sex. När man är 12 går man ännu i det lilla lågstadiet där alla är små barn. Men det finns säkert jätte mogna 12 åringar som är 175 cm och leker tuffa, medan andra 12 åringar är småpojkar som cyklar till fotbollsplaner. Danmark vet jag inget om.
  • Anonym (11 år)
    Anonym (Rgt) skrev 2017-08-04 07:50:10 följande:

Vi har faktiskt ingen aning någonstans om sexet sker på bådas villkor eller med den respekt och snällhet som du tar för given.

Det kan lika gärna vara att någon av parterna är drivande, och den andra mest inte vågar säga ifrån eller veta vad hon eller han egentligen vill.

Men även med det sagt så är det bra att en klok vuxen som TS känner till saken och kan prata med åtminstone ena barnet och klargöra vilka spelregler som gäller vid sex, och hur man ska hantera eventuella konsekvenser.

Det bästa vore om de väntade ett par år, men om detta inte går rent praktiskt att förhindra får man istället försöka ge så mycket information som man kan.

"Låter som" och "verkar" skriver jag... Jeez....
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?