• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Philanthropy

Tycker det är märkligt att vissa föräldrar verkar anse sig ha rätten att förbjuda sina barn att ha sex. Det enda man skall och bör göra som förälder är att informera och upplysa. Här är killen så vettig att han använder sig av skydd, han har alltså gjort allt rätt.

Ändå ballar vissa hönsmorsor ur;

"Dom är ju bara BAAAAAARN, BAAAAAAARN ska inte ha sex. BAAAAAAAARN ska leka i sandlådan."

Jisses...man tar sig för pannan.

• EnAnonumius
    Anonym (Freurkkfeded) skrev 2017-08-02 19:31:34 följande:
    Jovisst men de kommer att göra slut snart.
    Problemet är ju att om man bråkar med tjejer är man sexist och om man bråkar med killar är man feminist.
    Jag förmodar att du tycker det är okey att kalla en 12årig tjej för slampa?

För man är tydligen feminist som kvinna när man säger ifrån till män som kallar en 12årig flicka för slampa.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Bella)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 21:00:57 följande:

Tycker det är märkligt att vissa föräldrar verkar anse sig ha rätten att förbjuda sina barn att ha sex. Det enda man skall och bör göra som förälder är att informera och upplysa. Här är killen så vettig att han använder sig av skydd, han har alltså gjort allt rätt.

Ändå ballar vissa hönsmorsor ur;

"Dom är ju bara BAAAAAARN, BAAAAAAARN ska inte ha sex. BAAAAAAAARN ska leka i sandlådan."

Jisses...man tar sig för pannan.

Tack för input! Har tänkt fram och tillbaka på detta under dagen och ja att försöka "förbjuda" honom från att ha sex är både svårt och fel.. Jag tror att det snarare leder till att han kommer hålla allt sånt hemligt för mig, vilket är tvärtemot vad jag vill och önskar. När man väl börjat ha sex kommer man troligen inte sluta bara för att en förälder önskar det. Vill heller inte ge honom någon sorts skam kring sex då det säkerligen kan skada ens identitet.

Däremot kan det nog vara bra för honom (eller han och tjejen tillsammans om föräldrarna är på samma spår) att få snacka med någon utanstående som vet hur man pratar med yngre och även för han/de att ha någon att snacka om sånt de inte vill prata med en förälder om. Gissar på att jag får kontakta nån i skolan för det nästa vecka..
  • Anonym (Freurkkfededoo)
    EnAnonumius skrev 2017-08-02 21:07:33 följande:

Jag förmodar att du tycker det är okey att kalla en 12årig tjej för slampa?

För man är tydligen feminist som kvinna när man säger ifrån till män som kallar en 12årig flicka för slampa.

När sa jag nåt om slampor? När sa jag att jag var en man? Lugna ner dig. Hejdå, jag talar inte med nättroll.
  • Philanthropy
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:14:31 följande:
    Tack för input! Har tänkt fram och tillbaka på detta under dagen och ja att försöka "förbjuda" honom från att ha sex är både svårt och fel.. Jag tror att det snarare leder till att han kommer hålla allt sånt hemligt för mig, vilket är tvärtemot vad jag vill och önskar. När man väl börjat ha sex kommer man troligen inte sluta bara för att en förälder önskar det. Vill heller inte ge honom någon sorts skam kring sex då det säkerligen kan skada ens identitet.

Däremot kan det nog vara bra för honom (eller han och tjejen tillsammans om föräldrarna är på samma spår) att få snacka med någon utanstående som vet hur man pratar med yngre och även för han/de att ha någon att snacka om sånt de inte vill prata med en förälder om. Gissar på att jag får kontakta nån i skolan för det nästa vecka..
    Precis, du resonerar vettigt. Speciellt kring det där med skam; att bli arg, sätta upp förbud, skuldbelägga osv. är precis tvärt emot vad man bör göra. Varför skapa olustkänslor från början kring något så naturligt och något som är en viktig del i alla människors välmående? 

Dock tycker jag inte det är en lyckad idé att kontakta någon utomstående över deras huvud, när det i nuläget inte finns något problem kring deras relation, vad du vet? Prata med honom själv istället och påpeka det faktum att det finns kunnig personal på skolan som har svar på det mesta när det gäller sex, om de så själva vill gå dit med sina funderingar.
  • Anonym (Bella)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 21:25:56 följande:

Precis, du resonerar vettigt. Speciellt kring det där med skam; att bli arg, sätta upp förbud, skuldbelägga osv. är precis tvärt emot vad man bör göra. Varför skapa olustkänslor från början kring något så naturligt och något som är en viktig del i alla människors välmående? 

Dock tycker jag inte det är en lyckad idé att kontakta någon utomstående över deras huvud, när det i nuläget inte finns något problem kring deras relation, vad du vet? Prata med honom själv istället och påpeka det faktum att det finns kunnig personal på skolan som har svar på det mesta när det gäller sex, om de så själva vill gå dit med sina funderingar.

Min tanke var att isåfall prata med killen innan och se om han känner att han känner för att etablera en kontakt med nån vuxen utanstående ifall att det skulle upstå problem eller tankar han vill ventilera med nån annan än mig. Tänkte isåfall bara nämna det mest väsentliga för personen och sen låta dom två bygga vidare på det om behov finns.
  • Philanthropy
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:32:33 följande:
    Min tanke var att isåfall prata med killen innan och se om han känner att han känner för att etablera en kontakt med nån vuxen utanstående ifall att det skulle upstå problem eller tankar han vill ventilera med nån annan än mig. Tänkte isåfall bara nämna det mest väsentliga för personen och sen låta dom två bygga vidare på det om behov finns.
    Låter bra. Men...varför är hans pappa så frånvarande i det hela? 
  • Less is more
    Queennr1 skrev 2017-08-02 17:01:10 följande:

Be skolan ha särskild tillsyn. Alla hål går inte att täppa till men man kan kan göra det så svårt som möjligt för dem att vara ensamma tillsammans. Och flickans föräldrar behöver såklart också bli involverade. Det är hon som riskerar att råka mest illa ut.

Jag håller med - en viss koll ksnske skolan kan ha på dem. Ungdomars omdöme och agerande är ju inte alltid direkt moget.

Vilken katastrof det skulle bli om hon blev gravid !!! - och ........ om (när) det tar slut, kanske de blir osams, och ryktet börjat gå att hon legat. Eller att fler killar drar in henne på toaletten eller någon annanstans.

Man ska nog fortsätta prata med barnen/ungdomarna om respekt och hur man beter sig bra mot varandra rent allmänt. Att styvsonen inte behöver berätta för sina kompisar vad han och hans tjejkompis gör.

För om något år börjar de på högstadiet och då börjar ju en del ungdomar ha relationer i alla fall. Så det närmar sig.
  • Anonym (Bella)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 21:35:52 följande:

Låter bra. Men...varför är hans pappa så frånvarande i det hela? 

Han är inte den bästa på att prata om jobbiga och pinsamma ämnen så har alltid varit jag och killen som gjort det, han har även aktivt gått till mig när han velat snacka.. han vill inte att jag ska ta upp sexet med pappan men samtidigt känner jag att det är något vi båda ska och bör veta om. Han är dock bortrest nu så det får bli när han är hemma igen.
  • Anonym (Bella)
    Less is more skrev 2017-08-02 21:39:34 följande:

Jag håller med - en viss koll ksnske skolan kan ha på dem. Ungdomars omdöme och agerande är ju inte alltid direkt moget.

Vilken katastrof det skulle bli om hon blev gravid !!! - och ........ om (när) det tar slut, kanske de blir osams, och ryktet börjat gå att hon legat. Eller att fler killar drar in henne på toaletten eller någon annanstans.

Man ska nog fortsätta prata med barnen/ungdomarna om respekt och hur man beter sig bra mot varandra rent allmänt. Att styvsonen inte behöver berätta för sina kompisar vad han och hans tjejkompis gör.

För om något år börjar de på högstadiet och då börjar ju en del ungdomar ha relationer i alla fall. Så det närmar sig.

Jo men är fortfarande som sagt lite kluven över vem i skolan som ska kontaktas gällande detta. Ska iallafall ha ett riktigt snack om p-medel och allt sånt nån passande kväll och hoppas innerligt att han tar in det.
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?