• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Queennr1
    Tom Araya skrev 2017-08-03 19:17:39 följande:

Jo, fast den bedömningen bör nog göras för den specifika individen. Jag vet barn som får och rätt bra klarar att hantera verktyg jag inte skulle sätta i händerna på vilket barn som helst, om än flera år äldre.

Philanthropy skrev 2017-08-03 19:32:29 följande:

Vilken nyanserande tänkande du står för. Du upprepar samma mantra, men inser du inte att det varierar? 

Ja människor mognar olika, men inte SÅ olika. Med det resonemanget skulle man kunna tänka likadant om det vore en 10 åring, eller en 8 åring. Ibland hamnar saker i ett gränsland visst. Men en tolvåring befinner sig icke i en sådan gråzon. Alla 12 åringar är barn och ingen 12 åring någonstans i rum och tid har någonsin varit mogen nog för att knulla. Punkt. Det finns nåt perverst över att okeja det. Nåt pirrar nog oroväckande på de som promotar barn som har sex med varandra. Även om man inte vill kännas vid det ens för sig själv.
  • Anonym (Bella)

Tycker det är tråkigt att denna tråd verkar ha spårat ut totalt men tackar samtidigt alla ni som kommit med kloka råd och resonemang!

Att säga att 12 är för ungt för sex löser absolut ingenting så behöver inte höra det en enda gång till i denna tråd, just nu handlar det om att göra det så säkert som möjligt via kommunikation och öppenhet känner jag.

Har under dagen försökt få tag på tjejens mamma (har inte hittat pappans nummer) men hon har inte svarat vilket är förståeligt då familjen är utomlands.

Som sagt är killen väldigt öppen med att ha någon utomstående kontakt för vidare snack omkring ämnet då han känner att det är lättare att snacka med någon annan vuxen om "pinsammare" frågor och tankar.

Har haft ett kortare snack om skydd, att kunna säga och ta ett nej, respekt, tillit osv men ska ha ett ännu längre snack imorgon då vi två är helt själva .

• Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-03 22:20:51 följande:

Vilken nyanserande tänkande du står för. Du upprepar samma mantra, men inser du inte att det varierar? 

Ja människor mognar olika, men inte SÅ olika. Med det resonemanget skulle man kunna tänka likadant om det vore en 10 åring, eller en 8 åring. Ibland hamnar saker i ett gränsland visst. Men en tolvåring befinner sig icke i en sådan gråzon. Alla 12 åringar är barn och ingen 12 åring någonstans i rum och tid har någonsin varit mogen nog för att knulla. Punkt. Det finns nåt perverst över att okeja det. Nåt pirrar nog oroväckande på de som promotar barn som har sex med varandra. Även om man inte vill kännas vid det ens för sig själv.
    En gråzon är just vad de befinner sig i. Det är att vara totalt naiv om man som vuxen tror att 12-åringar inte börjar fundera kring sex. Det sker naturligt i samband med att kroppen förändras. Tankar uppstår. Känslor uppstår. 8-åringar befinner sig inte alls i samma stadie, så varför du tycker det är en lämplig jämförelse förstår jag inte. 

Vad som är ett ännu större mysterium är varför du känner dig tvungen att angripa mig och försöka tillskriva mig saker och ting baserat på mina åsikter. Det tyder på att du saknar argument för dina egna ståndpunkter.
  • Anonym (En som gjorde debut 12 år)

Ärligt talat ts . Min äldsta unge är 14 i år. Skulle han börja ha sex skulle jag nog sjunk under jorden som första reaktion .

Men sen skulle jag tänka som du. Inte skamma och var stolt att din pojke berättar sånt här för dig! Du har fått ett enormt förtroende !

Det verkar som att dessa 2 ungdomar använder skydd. Det är något som inte ens hälften av många vuxna gör som kanske borde göra det. Så det är ju ett plus .

Du låter vettig ts och ni fixar detta och tror det blir bättre för alla att inte gå i taket .

PS. Jag var 12 när jag gjorde min debut och hade tackat gudarna för någon som din pojke och inte den det blev och utan skydd och obehagliga situationer.

Dessa 2 tycker ju om varandra.

• Tom Araya
    Queennr1 skrev 2017-08-03 22:20:51 följande:

Det handlar ju inte om att "promota", utan om hur man hanterar ett redan etablerat sexliv, om än i väl ung ålder. Man vänder inte tillbaka det som en pannkaka.
  • Anonym (11 år)

Har han börjat lär han inte sluta även om du försöker förbjuda honom att ha sex. Det låter som om han är sansad eftersom han skyddar sig och tjejen och det verkar vara något mellan honom och tjejen, alltså de kan vara snälla, inlyssnande och respektfulla mot varandra.

Jag själv var 11 år när jag sexdebuterade. Det var i ett kärleksfullt förhållande med en mogen och snäll kille. Då brukar det gå bra.

• Less is more

Det kanske känns som ok att ha söner som sexdebuterar tidigt - men döttrar nej, nej, nej.

• Queennr1
    Philanthropy skrev 2017-08-03 23:07:20 följande:

En gråzon är just vad de befinner sig i. Det är att vara totalt naiv om man som vuxen tror att 12-åringar inte börjar fundera kring sex. Det sker naturligt i samband med att kroppen förändras. Tankar uppstår. Känslor uppstår. 8-åringar befinner sig inte alls i samma stadie, så varför du tycker det är en lämplig jämförelse förstår jag inte. 

Vad som är ett ännu större mysterium är varför du känner dig tvungen att angripa mig och försöka tillskriva mig saker och ting baserat på mina åsikter. Det tyder på att du saknar argument för dina egna ståndpunkter.

Att fundera omkring sex är en helt annan sak. Det gör 8 åringar också.
  • Queennr1
    Less is more skrev 2017-08-04 05:57:12 följande:

Det kanske känns som ok att ha söner som sexdebuterar tidigt - men döttrar nej, nej, nej.

Vilken ologisk dubbelmoral.
  • Dr Nail

Vafan? Bestraffning är min spontana tanke! Utegångsförbud. Han ska INTE få träffa den personen igen. 12 åringar ska inte ha sex, punkt.

Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?