• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Anonym (Rgt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-02 23:39:14 följande:
    Väldigt vilka starka åsikter du har om att barn minsann ska få ha sex.
    Är väl snarare sammantagen forskning som dragit den slutsatsen och därmed satt laglig gräns till 15 år.
  • Anonym (Rgt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-02 23:39:14 följande:
    Väldigt vilka starka åsikter du har om att barn minsann ska få ha sex.
    Förlåt, citerade fel!
  • Anonym (Rgt)
    Philanthropy skrev 2017-08-02 23:11:54 följande:
    Förklara gärna lite mer ingående hur du kommit fram till slutsatsen att ALLA 12-åringar inte är mentalt redo att ha sex med en jämnårig likasinnad. 

Bara för att man prövat på att ha sex så betyder det inte att man slutar vara barn. 
    Är väl snarare sammantagen forskning som dragit den slutsatsen och därmed satt laglig gräns till 15 år.
  • Anonym (Rgt)
    Lord Hans skrev 2017-08-03 07:12:09 följande:

De flesta barn är könsmogna vid tolv års ålder, därför kan man inte säga att det skulle vara annat än normalt för en tolvåring att ha sex. Könsmognaden är den biologiska mätaren för när en person kan börja ha sex, och har också styrt människors sexdebut i all tid, enda fram till 1900-talet när människan blivit mer sexuellt hämmad.

Kan rätta dig på ett par punkter.

Flickor har ofta inte utvecklats tillräckligt fysiskt för att kunna hantera konsekvenserna av sex vid tolv års ålder, och att de därför är fullständigt könsmogna känns märkligt att säga. Dödligheten vid graviditet och förlossningsförsök är hög innan bäckenet vuxit klart, och det har man känt till långt innan 1900-talet. Likaledes har ofta inte slidan vuxit klart helt vid den åldern heller, vilket kan försvåra saken också, även om det mest leder till yttre skador och smärta snarare än död.
    Skrifter så tidigt som 1400-talet i exempelvis England talar noga om att flickor inte bör göras gravida innan ca 16, pga riskerna, och även om inte alla levde efter det var de medicinska riskerna kända även utanför Englands gränser, och inget tyder på att det var legio innan 1900-talet heller att göra tolvåringar gravida.
    Tvärtom, under 1900-taltes början och mitt sjönk snarare debutåldern för förstföderskor och giftermål, vilket vi kan anta även är relaterad till debutåldern för sex eftersom inte preventivmedel fanns. Från åtminstone 1700-talet (kanske innan, inte helt fastställt) till slutet av 1800-talet var snittåldern för förstaföderskor relativt hög, ca 27 års ålder, och att man gifte sig ungt och skaffade barn tidigt i tidigare generationer är mer en myt än verklighet. Enligt kyrkoböcker står åldern för giftermål inskrivet, och för kvinnor var en snittålder som sagt ca 26-27 år.

Även om vi går så långt tillbaka som de tidiga Cro Magnon kan man via skelettanalyser konstatera att det var ovanligt med unga förlossningar. Troligen visste man alltså redan då riskerna med att unga flickor hade sex och blev gravida. Vanligare debut för barnafödande var som lägst ca 16-17 år hos kvinnor, enligt de analyser som gjordes.
  • EnAnonumius
    Anonym (Freurkkfededoo) skrev 2017-08-02 21:15:00 följande:
    När sa jag nåt om slampor? När sa jag att jag var en man? Lugna ner dig. Hejdå, jag talar inte med nättroll.
    Nej men du personen som DU kallade kallade en för feminist, var en som bad om hjälp, för att bli av med en mupp som kallade en 12åring för slampa. Där av min, adekvata, ledande fråga till dig.

Jag hoppas att du lämnar denna tråden för vem fan vill ha en dryg person som kallar folk för feminister som ber om hjälp med att anmäla en person som kallar 12åringar för slampor. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Less is more

Och ett tillägg till mitt tidigare svar:

Flickans föräldrar kanske redan pratat med sin dotter.

Hur fick din bonusson tag på kondomer ?

• Freukufjfuerkej

(Okej Anonuimus, som jag sa tänker jag inte bråka med såna som dig.) Nej,det är verkligen inte normalt med sex i den åldern, om man går in i ett klassrum med 12-14 åringar och frågar vem som har haft sex så är svaret troligen ingen. Det är inte ens så många som har en flickvän före 20 år.

Nå,kanske sånt är väldigt vanligt i Sverige men i Finland och Danmark har inga barn sex.

Man kan också må dåligt av att ha sex när man är 12.

(HUR fan ÄR MAN ANONYM?? Väldigt dåligt forum det här!!!)

• Anonym (Charlotte68)

Jag har väldigt svårt att bedöma hur dåligt det är för dessa barn att ha sex. Jag har inga barn och har ingen kompetens på området.

MEN en sak jag tror är jätteviktigt är att inte killen helt tappar förtroendet för dig TS. Jag tror du/ni har massor att förlora på det på sikt. Han kommer kanske ALDRIG mer berätta några privata saker för dig. Min mamma gick - enligt mig - över gränsen någon gång när jag var typ 15 vad gällde just en sak som jag berättade i förtroende. Jag stängde därefter butiken HELT. Trots att allt bara var i välmening mot mig. Och det var inte ens en speciellt stor grej - betydligt »mindre« än detta.

Därför tror jag att med alla åtgärder du gör - prata med flickans föräldrar etc - så kanske du ska berätta för honom först? Han kommer fortfarande troligen uppfatta det som ett svek mot honom men du är i alla fall ärlig och berättar det innan.

• Tom Araya
    Anonym (22) skrev 2017-08-02 23:47:19 följande:
    Barn har rätt att bli skyddade ifrån situationer som dom inte är mogna för.
    Mognad är inte bara något som kommer av sig själv med tiden utan bygger även på erfarenhet, att få prova på och lära sig att hantera olika saker.
    Man kan också diskutera vad ett barn är moget för och inte. Man kan ha en uppfattning som gäller generellt för barn, men man bör även se till individen.
    Idag riskerar vi snarare att överbeskydda barn än tvärt om, vilket gör att de är sämre förberedda på det liv så som det ser ut för de olika åldersstadiena idag.
  • Tom Araya
    Freukufjfuerkej skrev 2017-08-03 08:48:40 följande:

(Okej Anonuimus, som jag sa tänker jag inte bråka med såna som dig.) Nej,det är verkligen inte normalt med sex i den åldern, om man går in i ett klassrum med 12-14 åringar och frågar vem som har haft sex så är svaret troligen ingen. Det är inte ens så många som har en flickvän före 20 år.

Nå,kanske sånt är väldigt vanligt i Sverige men i Finland och Danmark har inga barn sex.

Man kan också må dåligt av att ha sex när man är 12.

(HUR fan ÄR MAN ANONYM?? Väldigt dåligt forum det här!!!)

Källa på att inga 12-åringar i Danmark och Finland har sex?
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?