• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-03 13:58:10 följande:
    Du måste skämta. Så okunnigt. De flesta har inte ens påbörjat puberteten vid 12.
    "Pojkarnas pubertetsutveckling[...] Genomsnittlig startålder för pojkars pubertet är omkring 11,5 år..."

"Flickornas pubertetsutveckling. Denna startar genomsnittligt mellan 10 och 11 års ålder då östrogennivåerna stiger och ger en begynnande tillväxtspurt via ökade tillväxthormon-, insulin och IGF-I nivåer."

Källa: www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barnets-tillvaxt-och-mognadsperioder/Pubertetsutveckling/
  • Tom Araya
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2017-08-03 14:42:33 följande:

Hej!
    Är själv 13 och det fullt normalt, allt man tänker på i den här åldern är sex, det är inte många som får ha sex pga inte så seriösa förhållande, tycker du ska låta din son ha ett privatliv genom att inte t.ex blanda dig i för mycket, det är såklart vanligt att man blir lite rädd som förälder för att man tänker att ens barn fortfarande är litet, men efter puberteten förändras mycket, tycker bara du ska uppvakta din som och informera honom om skydd osv, han berättade själv att han skyddade sig, så varför oroa sig? Och som ett litet tilllägg, säg inte till hans pappa även fast din son inte kommer veta om det, sonen kommer känna ett förtroende och du kommer ha kontroll.
    Tycker att du låter som en jätte bra mamma! :)
    Lycka till!

Vad är din definition av vad som är normalt?
    Hur många av 12-13-åringar i din skola vet du har haft sex i form av vaginalt penetrerande samlag?

Vid 12 är det inte "efter puberteten", den är precis påbörjad.
  • Tecum
    Haskel skrev 2017-08-03 00:18:28 följande:
    Det finns bara ett sätt att hindra dem från att ha sex. Det är att förbjuda dem från att träffas. Detta skulle enbart leda till att ungarna hatade de som hindrade dem att ses, deras föräldrar.

Att skvallra för skolan, om vad de gör, skulle göra att de aldrig pratade med sina föräldrar igen.

Det enda man kan göra, för att göra något. Är att förklara för barnen vad man tycker. Förklara varför man inte bör ta sex i den åldern, samt vilka risker som finns. Detta kommer sannolikt inte att få dem att sluta. Men det kan få det att minska. Sannolikt blir det inte längre lika spännande. I den åldern är inte sex särskilt skönt. Det är mest spännande och är mer av en lek.
    Äntligen ett vettigt inlägg i tråden! Det är liksom försent för förbud, det som har hänt har redan hänt. Att slå på stora trumman, förbjuda, skvallra och fördöma, kan bara leda till konflikter. Troligen förstör man deras tillit både till föräldrar och andra vuxna. Ett sansat, icke-dömande samtal är enda alternativet.

Skulle vara intressant att höra hur trådens moralpaniker skulle bära sig åt för att få ett förbud att fungera och om de är beredda att ta konsekvenserna av detta förbud?
  • PiaMedP

Det hör väl inte till vanligheterna, men jag minns att detta förekomm även när man själv var ung :)

Så länge inte den andra personen är äldre är det svårt som förälder att göra något åt det. Du kan skälla så mycket man vill, men personerna kommer fortsätta.

• Anonym (Kvinna37)

Till TS:

"Normalt" är det väl inte i Sverige att en 12-åring har sex men konstigt nog är det inte olagligt då båda är under 15 och det inte förekommer tvång (får vi hoppas).

• Philanthropy
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-03 17:05:25 följande:

Till TS:

"Normalt" är det väl inte i Sverige att en 12-åring har sex men konstigt nog är det inte olagligt då båda är under 15 och det inte förekommer tvång (får vi hoppas).

Konstigt nog? Menar du att det borde vara olagligt för två 12-åringar att ägna sig åt sexuella aktiviteter? Petting; stening offentligt på torget? Oralsex; avhuggna händer? Penetrerande sex; avhuggning av huvud på torget? 
  • Queennr1
    Tecum skrev 2017-08-03 14:53:18 följande:

Äntligen ett vettigt inlägg i tråden! Det är liksom försent för förbud, det som har hänt har redan hänt. Att slå på stora trumman, förbjuda, skvallra och fördöma, kan bara leda till konflikter. Troligen förstör man deras tillit både till föräldrar och andra vuxna. Ett sansat, icke-dömande samtal är enda alternativet.

Skulle vara intressant att höra hur trådens moralpaniker skulle bära sig åt för att få ett förbud att fungera och om de är beredda att ta konsekvenserna av detta förbud?

Det handlar inte om moral, utan om att skydda barn från situationer de ej är mentalt eller kroppsligt redo för.
  • Tom Araya
    Queennr1 skrev 2017-08-03 19:14:19 följande:
    Det handlar inte om moral, utan om att skydda barn från situationer de ej är mentalt eller kroppsligt redo för.
    Jo, fast den bedömningen bör nog göras för den specifika individen. Jag vet barn som får och rätt bra klarar att hantera verktyg jag inte skulle sätta i händerna på vilket barn som helst, om än flera år äldre.
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-03 19:14:19 följande:
    Vilken nyanserande tänkande du står för. Du upprepar samma mantra, men inser du inte att det varierar? 
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?