Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:14:31 följande:
Tack för input! Har tänkt fram och tillbaka på detta under dagen och ja att försöka "förbjuda" honom från att ha sex är både svårt och fel.. Jag tror att det snarare leder till att han kommer hålla allt sånt hemligt för mig, vilket är tvärtemot vad jag vill och önskar. När man väl börjat ha sex kommer man troligen inte sluta bara för att en förälder önskar det. Vill heller inte ge honom någon sorts skam kring sex då det säkerligen kan skada ens identitet.
Däremot kan det nog vara bra för honom (eller han och tjejen tillsammans om föräldrarna är på samma spår) att få snacka med någon utanstående som vet hur man pratar med yngre och även för han/de att ha någon att snacka om sånt de inte vill prata med en förälder om. Gissar på att jag får kontakta nån i skolan för det nästa vecka..
Precis, du resonerar vettigt. Speciellt kring det där med skam; att bli arg, sätta upp förbud, skuldbelägga osv. är precis tvärt emot vad man bör göra. Varför skapa olustkänslor från början kring något så naturligt och något som är en viktig del i alla människors välmående?
Dock tycker jag inte det är en lyckad idé att kontakta någon utomstående över deras huvud, när det i nuläget inte finns något problem kring deras relation, vad du vet? Prata med honom själv istället och påpeka det faktum att det finns kunnig personal på skolan som har svar på det mesta när det gäller sex, om de så själva vill gå dit med sina funderingar.