• Philanthropy

12 åringen har sex, normalt?

Tycker det är märkligt att vissa föräldrar verkar anse sig ha rätten att förbjuda sina barn att ha sex. Det enda man skall och bör göra som förälder är att informera och upplysa. Här är killen så vettig att han använder sig av skydd, han har alltså gjort allt rätt.

Ändå ballar vissa hönsmorsor ur;

"Dom är ju bara BAAAAAARN, BAAAAAAARN ska inte ha sex. BAAAAAAAARN ska leka i sandlådan."

Jisses...man tar sig för pannan.

• Philanthropy
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:14:31 följande:
    Tack för input! Har tänkt fram och tillbaka på detta under dagen och ja att försöka "förbjuda" honom från att ha sex är både svårt och fel.. Jag tror att det snarare leder till att han kommer hålla allt sånt hemligt för mig, vilket är tvärtemot vad jag vill och önskar. När man väl börjat ha sex kommer man troligen inte sluta bara för att en förälder önskar det. Vill heller inte ge honom någon sorts skam kring sex då det säkerligen kan skada ens identitet.

Däremot kan det nog vara bra för honom (eller han och tjejen tillsammans om föräldrarna är på samma spår) att få snacka med någon utanstående som vet hur man pratar med yngre och även för han/de att ha någon att snacka om sånt de inte vill prata med en förälder om. Gissar på att jag får kontakta nån i skolan för det nästa vecka..
    Precis, du resonerar vettigt. Speciellt kring det där med skam; att bli arg, sätta upp förbud, skuldbelägga osv. är precis tvärt emot vad man bör göra. Varför skapa olustkänslor från början kring något så naturligt och något som är en viktig del i alla människors välmående? 

Dock tycker jag inte det är en lyckad idé att kontakta någon utomstående över deras huvud, när det i nuläget inte finns något problem kring deras relation, vad du vet? Prata med honom själv istället och påpeka det faktum att det finns kunnig personal på skolan som har svar på det mesta när det gäller sex, om de så själva vill gå dit med sina funderingar.
  • Philanthropy
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:32:33 följande:
    Min tanke var att isåfall prata med killen innan och se om han känner att han känner för att etablera en kontakt med nån vuxen utanstående ifall att det skulle upstå problem eller tankar han vill ventilera med nån annan än mig. Tänkte isåfall bara nämna det mest väsentliga för personen och sen låta dom två bygga vidare på det om behov finns.
    Låter bra. Men...varför är hans pappa så frånvarande i det hela? 
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-02 23:00:48 följande:

12 åringar är inte känslomässigt och mentalt redo att ha sex. Även om det sker med en jämnårig. Vuxenvärldens roll är här att hjälpa till att sätta gränser. Till och med mycket troligt att ungarna skulle välkomna de vuxnas hinder, när de själva i barnsligt oförstånd inträdigt i en värld de inte är redo för. De är 12 herregud.

Resonemangen som många kör med här påminner mycket om resonemanget "det är bättre att de får smaka alkohol hemma"

Barnen skulle antagligen bli lättade om vuxenvärlden med kraft trädde in här och tvingade dem att fortsätta vara barn lite till.

Förklara gärna lite mer ingående hur du kommit fram till slutsatsen att ALLA 12-åringar inte är mentalt redo att ha sex med en jämnårig likasinnad. 

Bara för att man prövat på att ha sex så betyder det inte att man slutar vara barn. 
  • Philanthropy
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-02 23:39:14 följande:
    Väldigt vilka starka åsikter du har om att barn minsann ska få ha sex.
    Självklart. Är du av åsikten att man som samhälle skall förbjuda barn att ha sex?
  • Philanthropy
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-02 23:53:16 följande:
    Att förbjuda explicit minderåriga att göra diverse saker torde vara ganska verkningslöst. I och med att de ändå inte är straffmyndiga.

Tycker bara det är lite märkligt att inte se den uppenbara problematiken, som många redan beskrivit, med att 12-åringar har sex. Min fråga till dig är varför du anser att det är så självklart att barn ska ha sex?
    Ja precis. Byxmyndighetsåldern finns av en anledning, att skydda barn från att bli utnyttjade av betydligt äldre vuxna människor. Hur man kan se någon uppenbar problematik i det här fallet, förstår jag inte...? 
  • Philanthropy
    Anonym (Rgt) skrev 2017-08-03 07:39:53 följande:
    Är väl snarare sammantagen forskning som dragit den slutsatsen och därmed satt laglig gräns till 15 år.
    Den sammantagna forskningen får du gärna hänvisa till.

Lagen är satt för att skydda barn mot sexuellt utnyttjande från vuxna. 
  • Philanthropy
    Anonym (funtad) skrev 2017-08-03 14:10:53 följande:

Tycker man som vuxen det är ok att två barn(12år) har sex ihop så är man en
    sk. pedofil.Finns inget mer och säga.

Du min vän är så mycket ute och cyklar som man kan vara. Läs på om definitionen av vad en pedofil är. 

Finns inget mer ATT säga.*
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-03 13:58:10 följande:
    Du måste skämta. Så okunnigt. De flesta har inte ens påbörjat puberteten vid 12.
    "Pojkarnas pubertetsutveckling[...] Genomsnittlig startålder för pojkars pubertet är omkring 11,5 år..."

"Flickornas pubertetsutveckling. Denna startar genomsnittligt mellan 10 och 11 års ålder då östrogennivåerna stiger och ger en begynnande tillväxtspurt via ökade tillväxthormon-, insulin och IGF-I nivåer."

Källa: www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barnets-tillvaxt-och-mognadsperioder/Pubertetsutveckling/
  • Philanthropy
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-03 17:05:25 följande:

Till TS:

"Normalt" är det väl inte i Sverige att en 12-åring har sex men konstigt nog är det inte olagligt då båda är under 15 och det inte förekommer tvång (får vi hoppas).

Konstigt nog? Menar du att det borde vara olagligt för två 12-åringar att ägna sig åt sexuella aktiviteter? Petting; stening offentligt på torget? Oralsex; avhuggna händer? Penetrerande sex; avhuggning av huvud på torget? 
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-03 19:14:19 följande:
    Det handlar inte om moral, utan om att skydda barn från situationer de ej är mentalt eller kroppsligt redo för.
    Vilken nyanserande tänkande du står för. Du upprepar samma mantra, men inser du inte att det varierar? 
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-03 22:20:51 följande:
    Philanthropy skrev 2017-08-03 19:32:29 följande:

Vilken nyanserande tänkande du står för. Du upprepar samma mantra, men inser du inte att det varierar? 

Ja människor mognar olika, men inte SÅ olika. Med det resonemanget skulle man kunna tänka likadant om det vore en 10 åring, eller en 8 åring. Ibland hamnar saker i ett gränsland visst. Men en tolvåring befinner sig icke i en sådan gråzon. Alla 12 åringar är barn och ingen 12 åring någonstans i rum och tid har någonsin varit mogen nog för att knulla. Punkt. Det finns nåt perverst över att okeja det. Nåt pirrar nog oroväckande på de som promotar barn som har sex med varandra. Även om man inte vill kännas vid det ens för sig själv.
    En gråzon är just vad de befinner sig i. Det är att vara totalt naiv om man som vuxen tror att 12-åringar inte börjar fundera kring sex. Det sker naturligt i samband med att kroppen förändras. Tankar uppstår. Känslor uppstår. 8-åringar befinner sig inte alls i samma stadie, så varför du tycker det är en lämplig jämförelse förstår jag inte. 

Vad som är ett ännu större mysterium är varför du känner dig tvungen att angripa mig och försöka tillskriva mig saker och ting baserat på mina åsikter. Det tyder på att du saknar argument för dina egna ståndpunkter.
Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?