• Lykkeliv

Bf mars 2018 följas åt?

Hej!

Har precis plussat och har bf runt den 2/3

Finns det fler? Ska vi följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 11:48
    Det finns nu en hemlig grupp på fb för oss som har bf i mars. Skicka meddelande här med ditt namn så lägger jag till dig som vän och i gruppen, kan ta bort mig som vän på fb efteråt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 10:41
    Då bf-gruppen marsmammor på Facebook närmar sig fullt antal så har goaround skapat en till med namnet marsbebisar som också är hemlig. Skicka PM till henne så lägger hon till er, hon är admin i båda grupperna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 18:37
    I den nya gruppen "marsbarn" där kan alla som är medlemmar själv lägga till nya medlemmar, behöver inte gå via admin, men jag och goaround hjälper er självklart om det behövs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-07 13:28
    FÖR ATT GÅ MED I EN HEMLIG FACBOOKGRUPP SÅ SKICKA PM TILL MIG HÄR PÅ FAMILJELIV!!

Läs ovan om instruktionerna.

• Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?
  • faglin

Hej alla!

Vi fick vår lilla Elvis 20 mars, blev kejsarsnitt pga min rädsla. Hade inte i en vecka ungefär sen blev det typ bra. Brösten var värre. Mina måste vara de känsligaste som finns typ. Efter några dagar hade jag flera sår och flera sprickor på varje bröstvårta. Härdade ut, dvs ammade ändå - helt kallsvettig, spänd i hela kroppen och gråtandes. Efter två veckor var de i princip bra, har nån liten spricka fortfarande som går upp då och då men det är helt ok. Hjälpte mycket att gå till amningsmottagningen som visade mig andra amningsställningar mm. Problemet var bara att mjölken hämmades så jag var tvungen att börja med ersättning med. Blir ganska omständligt att var tredje timme amma båda brösten i 10-15 min vardera och sen ersättning efter det. Jobbigt på natten med. Elvis gick ner från 3955g till 3340g som mest. Nu har han gått upp till 4150g och vi ska trappa ner ersättningen gradvis och hoppas att mjölken ökar. Vill ju helamma men ibland känns det som att jag bara vill strunta i det. Känns lite som att mina tuttar inte kan helamma.

Sen för att göra det lite mer spännande så har Elvis två bröder som är nyss fyllda 7 år (två dagar efter Elvis föddes) och som fyller 5 år i sommar. Denna vecka var första veckan själv med hämtning från förskola och skola. Gick över förväntan men man saknar att kunna sova när bebisen sover. Elvis har liksom bestämt sig för att sova som bäst när bröderna fixar iordning sig på mornarna och sen när vi hämtar dom. De andra gångerna vaknar han med jämna mellanrum så det är i princip omöjligt för mig att sova på dagen. På nätterna vaknar han var tredje timme och vill ha mat. Bajsar nästan alltid då och får hicka så han är nästan alltid vaken mellan 02 och 05 matningen. Så jag börjar bli trött..

• Sofiamy
    Starlights skrev 2018-04-13 19:37:09 följande:

Har också lite babyblues och oroar mig för amningen och att hon ska äta tillräckligt. Vi blev så bombade med info på BB att hon absolut måååste äta minst var tredje timme, och minst 15-20 minuter per gång, annars måste vi ge extra ersättning.. Det blev en jättestress för mig, då bebisen mest bara ville sova. Kändes hemskt att väcka henne för att tvinga i henne mat, och sen somnar hon ändå bara vid bröstet.

Men har pratat med andra sköterskor senare, då vi var på viktkontroll, och de sa att så länge hon vill äta regelbundet och går upp i vikt så finns ingen anledning att väcka och ?tvångsmata? henne. Så känns lite mindre stressad över det där nu.. Hon är fortfarande en lugn bebis som sover mycket, men äter ju däremellan. Dock sällan över 15 minuter per gång, men jag tänker att om hon somnar efter tio min så är hon väl säkert nöjd och mätt då.

Är lite orolig över när sambon ska börja jobba igen också. Vill inte vara ensam redan, det är så mycket som är nytt och känns svårt. Även om man läst på och vet det mest så är det en stor trygghet att ha honom här hemma. Så läskigt att behöva klara allt själv, känns som att alla andra är ?supermammor? och jag är någon slags nybörjare som gissar mig fram till vad bebisen vill och oroar mig för minsta lilla grej.

Det kommer gå bra mär du är hemma själv, sätt inte sån press på sig själv! För din lilla bebis är du ju hela världen, så länge du finns där så kommer det gå bra. Lyssna inte för mycket på andra, läs inte för mycket på internet, du kommer lära känna din bebis väl och bebis lär känna dig. Min man åkte en vecka på jobbresa utomlands när vår like var 12 dagar, jag oroade mig som fasiken innan, helt i onödan! Hade nån kaoskväll när bebis skrek o jag grät, men det löste ju sig och nu vet jag att jag klarar det och det kommer du med göra! Pepp pepp!! Har du nån annan mamma att umgås med?
  • Linkaa

Hur går det för alla?

Här börjar det som falla på plats, lärt känna lilleman och vardagen börjar funka bättre och bättre :) våran lilla kille är både mjölkprotein allergisk och läkarna tror även att han har reflux, spyr princip hela dagarna men går endå upp i vikt men han får medicin som ska lugna ner kräkningarna så vi håller tummarna :)

Hoppas alla har det bra med sina småttingar! <3

• KarinIngrid
    Linkaa skrev 2018-05-01 12:41:39 följande:

Hur går det för alla?

Här börjar det som falla på plats, lärt känna lilleman och vardagen börjar funka bättre och bättre :) våran lilla kille är både mjölkprotein allergisk och läkarna tror även att han har reflux, spyr princip hela dagarna men går endå upp i vikt men han får medicin som ska lugna ner kräkningarna så vi håller tummarna :)

Hoppas alla har det bra med sina småttingar! <3

Hej!

Vår tjej är också mjölkprotein allergisk. Det har varit några rejält jobbiga veckor innan vi kom till rätta med det. Men nu när jag är helt strikt mjölkfri i min kost så fungerar det bra igen!

Var riktigt orolig ett tag!

Ingrid är nu 9 veckor! Hon börjar bli en riktigt glad tjej. Så mysigt att se henne le och höra lite gurgel o joller :)

• Linkaa
    KarinIngrid skrev 2018-05-01 19:40:20 följande:

Hej!

Vår tjej är också mjölkprotein allergisk. Det har varit några rejält jobbiga veckor innan vi kom till rätta med det. Men nu när jag är helt strikt mjölkfri i min kost så fungerar det bra igen!

Var riktigt orolig ett tag!

Ingrid är nu 9 veckor! Hon börjar bli en riktigt glad tjej. Så mysigt att se henne le och höra lite gurgel o joller :)

Oj så himla söt hon var! :)

Det är så fantastiskt att se första leendet och när de börjar vara med och följa med blicken:)

Jag va också helt mjölkfri och börja om att amma, men han fick ont i magen direkt jag började amma, prövade i 2 omgångar men det gick inte så läkaren ville han skulle få mjölkfri ersättning istället för den mådde han så himla bra på. Har inte fått nån förklaring eller svar varför det blev så eftersom jag va HELT mjölkfri i flera veckor men nått reagerade han på så för allas bästa så blev det ersättning, va jätte ledsen till en början att inte kunna amma men nu ha jag accepterat det och vet ju att det är för hans bästa :)
  • KarinIngrid
    Linkaa skrev 2018-05-01 20:33:35 följande:

Oj så himla söt hon var! :)

Det är så fantastiskt att se första leendet och när de börjar vara med och följa med blicken:)

Jag va också helt mjölkfri och börja om att amma, men han fick ont i magen direkt jag började amma, prövade i 2 omgångar men det gick inte så läkaren ville han skulle få mjölkfri ersättning istället för den mådde han så himla bra på. Har inte fått nån förklaring eller svar varför det blev så eftersom jag va HELT mjölkfri i flera veckor men nått reagerade han på så för allas bästa så blev det ersättning, va jätte ledsen till en början att inte kunna amma men nu ha jag accepterat det och vet ju att det är för hans bästa :)

Jag har också fått mjölkfri ersättning att komplettera med för att få upp vikten sa t de dagar hon krånglar. Hon reagerar fortfarande på nåt i mjölken vid olika tillfällen så då kompletterar jag med ersättningen. Men huvaligen vad illa den smakar. Kan inte förstå att hon vill äta den!!!
  • Nidun

Nån mer som Tycker det är lite jobbigt att visa sig naken för sin partner?

Aldrig känt mig så oattraktiv förut . Har ca 8 kg kvar att gå ner och enda gången min man sett mig naken , eller enbart brösten är när jag ammat vårt barn -inte direkt sexig situation.

• Linkaa
    KarinIngrid skrev 2018-05-01 22:21:40 följande:

Jag har också fått mjölkfri ersättning att komplettera med för att få upp vikten sa t de dagar hon krånglar. Hon reagerar fortfarande på nåt i mjölken vid olika tillfällen så då kompletterar jag med ersättningen. Men huvaligen vad illa den smakar. Kan inte förstå att hon vill äta den!!!

Ja den smakar jätte illa.. visst är det altheran du har fått också?:) sen luktar den ju inte heller så gott men huvudsaken är ju att de äter den och vår pojk tycker det är mums så haha :)
  • Linkaa
    Nidun skrev 2018-05-01 23:55:40 följande:

Nån mer som Tycker det är lite jobbigt att visa sig naken för sin partner?

Aldrig känt mig så oattraktiv förut . Har ca 8 kg kvar att gå ner och enda gången min man sett mig naken , eller enbart brösten är när jag ammat vårt barn -inte direkt sexig situation.

Jag tycker också det är lite jobbigt men det är ju som det är, jag har 13 kg kvar (gick totalt upp 23) och känns inte jättekul att knappt ha nå kläder som passar... Så jag förstår hur du känner:)
  • Johlit

Här funkar det mesta fint. Lite pussel varannan vecka när vi har mina 2 grabbar hemma. Men vi har ganska bra rutiner så det går :)

Vad det gäller kroppen så ser man ju ut som man gör, men det går tillbaka även om det tar lite tid. Innan jag blev gravid med 3an så var min kropp i sitt esse. Har aldrig varit så nöjd med min kropp som jag var då - efter 2 barn! Så ge det lite tid. Jag har 11 kilo kvar till startvikt och tittar inte så gärna i spegeln. Men min sambo är väldigt peppande, och vi är igång med sex å allt så jag vet ju att han tänder på mig trots allt. Man måste också komma ihåg belöningen man fick - en underbar ny liten människa :D

• Starlights

Vardagen rullar på här också. Lillan är nu 4 veckor och så snäll. Amningen funkar mycket bättre nu, fast kör med amningsnapp. Hon är väldigt svår att rapa dock, måste man alltid rapa bebisen efter måltid? Hon verkar inte ha ont i magen, kommer ju lite pruttar ibland men det är sällan hon gnäller.

I veckan har sambon åkt iväg på sin första jobbresa, så inatt är första natten själv med henne. Känns lite ensamt men det fixar vi nog.

På tal om amning förresten, jag har inte riktigt våga dra fram tutten bland folk än. Men tänkte våga mig in till stan på något lugnt café nån dag.. känns däremot lite värre om hon skulle bli vrålhungrig mitt inne på Ica typ.. Hur kommer jag över den här känslan? Måste ju ändå kunna ge mitt barn mat när hon är hungrig..

• Sofiiakarin

Vår lille kille är nu 5 veckor. Han var lite sen med o gå upp. Så han väger 4200g nu. Han började gå upp mer när jag slutade med amningsnapp... Han mår bra!:)

Jag har lyckats dra på mig min första svampinfektion i underlivet! Skit hemskt! Har haft sådan klåda så jag gråtit. Fick tablett oralt men hjälpte ej. Körde en kur med canasten.. Men tror jag slutade förtidigt men kuren då jag tycker det känns igen. Så börjar igen. Någon som har erfarenhet av svamp?

• Starlights
    Sofiiakarin skrev 2018-05-04 10:41:51 följande:

Vår lille kille är nu 5 veckor. Han var lite sen med o gå upp. Så han väger 4200g nu. Han började gå upp mer när jag slutade med amningsnapp... Han mår bra!:)

Jag har lyckats dra på mig min första svampinfektion i underlivet! Skit hemskt! Har haft sådan klåda så jag gråtit. Fick tablett oralt men hjälpte ej. Körde en kur med canasten.. Men tror jag slutade förtidigt men kuren då jag tycker det känns igen. Så börjar igen. Någon som har erfarenhet av svamp?

Hur lyckades du sluta med amningsnapp? Har testat utan men lillan får verkligen inget grepp då.. känns som att mina bröst är för mjuka så bröstvårtan sjunker liksom in i brösten och hon får inget att suga tag i.. :/
  • Sofiiakarin
    Starlights skrev 2018-05-04 12:52:21 följande:

Hur lyckades du sluta med amningsnapp? Har testat utan men lillan får verkligen inget grepp då.. känns som att mina bröst är för mjuka så bröstvårtan sjunker liksom in i brösten och hon får inget att suga tag i.. :/

Hej!! Jag känner igen det där! Jadu.. Jag bara gav mig f*n på att de ska gå. Gjorde så att jag började amningen med nappen sen när han sugit lite så tog jag bort den. Så höll jag på i 2 dagar typ.. O till slut så blev de lättare o lättare för honom att få tag. Ibland fick jag ta hjälp av den igen då de krånglade men sen har jag blivit av med den! Inte använt på säkert 3 veckor nu! :) testa så som jag gjorde. Nu är mina bröstvårtor mycket hårdare. De sjönk också in så som du säger men när han väl började suga utan napp så blev de lättare! Lycka till!
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?