• Lykkeliv

Bf mars 2018 följas åt?

Hej!

Har precis plussat och har bf runt den 2/3

Finns det fler? Ska vi följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 11:48
    Det finns nu en hemlig grupp på fb för oss som har bf i mars. Skicka meddelande här med ditt namn så lägger jag till dig som vän och i gruppen, kan ta bort mig som vän på fb efteråt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 10:41
    Då bf-gruppen marsmammor på Facebook närmar sig fullt antal så har goaround skapat en till med namnet marsbebisar som också är hemlig. Skicka PM till henne så lägger hon till er, hon är admin i båda grupperna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 18:37
    I den nya gruppen "marsbarn" där kan alla som är medlemmar själv lägga till nya medlemmar, behöver inte gå via admin, men jag och goaround hjälper er självklart om det behövs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-07 13:28
    FÖR ATT GÅ MED I EN HEMLIG FACBOOKGRUPP SÅ SKICKA PM TILL MIG HÄR PÅ FAMILJELIV!!

Läs ovan om instruktionerna.

• Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?
  • VickanK
    Starlights skrev 2018-04-05 15:54:36 följande:

Nu är även vårt lilla mirakel här! Skulle in på igångsättning, men det startade av sig själv tillslut. Nu njuter vi bara i bebisbubblan!! <3

Åh stort grattis! Vad skönt att det kom igång av sig själv. Hoppas att det blir så för mig också. 11 dagar över nu..
  • Johlit

Nu är även vårt lilla mirakel här! Skulle in på igångsättning, men det startade av sig själv tillslut. Nu njuter vi bara i bebisbubblan!! <3

Åh va härligt :) Stort grattis till er!
  • Johlit
    Sofiiakarin skrev 2018-04-05 16:55:47 följande:

Jag har mått fruktansvärt piss till å från nu sen lillen kom. Jag tror det var den här såkallade baby-blues. Herregud.. Idag är de skillnad men jag har fortfarande stunder där jag känner att humöret svänger o jag blir orolig o rädd. Men när jag mår riktigt dåligt så har jag tänkt så jävla dumma tankar... Att jag ångrar mig o jag känner mig låst. Att jag inte vill ha honom o att jag inte kommer klara.. Dessa tankar har bara vart känslor men fy fan va jobbigt de har vart.. Jag har läst mycket om baby-blues o stämmer in på allt jag kände. O det var i samband att det rann till i brösten. Jag var så ledsen... Pratade mycket med min man om de.. O han är så snäll o förstående.. Han sa att de är inte så konstigt o att han också läst på lite...

Dessa känslor kommer då o då.. Inte alls lika starka o inte att jag ångrar mig men att jag får lite panik o tänker att shit mitt liv är helt förändrat! Hur ska jag klara?! Vad har jah gett mig in på. Men så kom denna dagen. Jag har fått sova typ 10h inatt då jag pumpade mjölk till mannen så han fick mata 1 matning på natten... Så jah tror sömnen hjälpte.. Bara att jag fick en natt ordenlig sömn.

Detta måste man prata mer om tycker jag då det är så förskönat att få barn o att man är så jävla lycklig hela tiden. Alla känner inte så. O om man då tror att de ska vara på ett visst sätt så blir man jätte orolig o ledsen när man inte känner så... Jag finns här om ngn känner samma eller så.. Då jag gått igenom en depression på 4 år med jobbiga ångestattackar osv så har jag erfarenhet. Kanske kan vara skönt... Hoppas alla ni mår ok iaf o va inte rädda för att vara ledsna.. <3

Ja detta är så vanligt. Jag hade några dagar som var jobbiga, men det har lagt sig som tur är. Men det är klart att det kan svänga en lång tid framöver. Jag har också erfarenhet av depressioner. Har haft ett par svåra sådana, med allt som hör till. När jag fick mitt andra barn så fick jag en förlossningsdepression. Jag bestämde mig då för att jag inte skulle ha fler barn. Men livet ville något annat. Jag träffade den mest fantastiska människan som har förändrat mycket i mitt liv. Och ett barn blev till. Jag har varit jätterädd för att samma sak skulle hända igen, men jag har fått enormt mycket stöd från min omgivning. Dels har jag hela graviditeten haft regelbunden kontakt med psykolog. Men jag har också haft samma barnmorska på mvc som förra gången, och nu har vi fått samma sköterska på bvc. Dessutom hade jag bestämt innan att jag skulle välja bort amningen. Att lägga ner amningen var nämligen det första jag fick göra med förra barnet när de såg att jag var i det tillståndet. Att denna gång ha fattat det beslutet redan innan var också en lättnad. Så nu väntar jag på att mjölken ska försvinna helt och därmed också överskottet av hormoner.

Det är ju hemskt tråkigt för alla nyblivna mammor som inte mår bra. Men det är så viktigt att prata om det, eftersom det är lätt att känna sig väldigt ensam.
  • Linkaa
    Sofiiakarin skrev 2018-04-05 16:55:47 följande:

Jag har mått fruktansvärt piss till å från nu sen lillen kom. Jag tror det var den här såkallade baby-blues. Herregud.. Idag är de skillnad men jag har fortfarande stunder där jag känner att humöret svänger o jag blir orolig o rädd. Men när jag mår riktigt dåligt så har jag tänkt så jävla dumma tankar... Att jag ångrar mig o jag känner mig låst. Att jag inte vill ha honom o att jag inte kommer klara.. Dessa tankar har bara vart känslor men fy fan va jobbigt de har vart.. Jag har läst mycket om baby-blues o stämmer in på allt jag kände. O det var i samband att det rann till i brösten. Jag var så ledsen... Pratade mycket med min man om de.. O han är så snäll o förstående.. Han sa att de är inte så konstigt o att han också läst på lite...

Dessa känslor kommer då o då.. Inte alls lika starka o inte att jag ångrar mig men att jag får lite panik o tänker att shit mitt liv är helt förändrat! Hur ska jag klara?! Vad har jah gett mig in på. Men så kom denna dagen. Jag har fått sova typ 10h inatt då jag pumpade mjölk till mannen så han fick mata 1 matning på natten... Så jah tror sömnen hjälpte.. Bara att jag fick en natt ordenlig sömn.

Detta måste man prata mer om tycker jag då det är så förskönat att få barn o att man är så jävla lycklig hela tiden. Alla känner inte så. O om man då tror att de ska vara på ett visst sätt så blir man jätte orolig o ledsen när man inte känner så... Jag finns här om ngn känner samma eller så.. Då jag gått igenom en depression på 4 år med jobbiga ångestattackar osv så har jag erfarenhet. Kanske kan vara skönt... Hoppas alla ni mår ok iaf o va inte rädda för att vara ledsna.. <3

Jag ha känt precis samma och jag ska börja med samtal nu, det blev en större förändring av livet än vad jag kanske hade förväntat mig... känns så hemskt att jag saknar min sambo fastän vi lever ihop precis som vanligt men allt fokus är ju på Lilleman och det ska det ju vara men saknar endå min sambo hemskt mycket.. ursh det är så jobbigt att känna sig deppad! Och det blev inte lättare nu när lilleman har haft så ont :( Lät klokt att låta mannen din ta en natt, det tipsade min bm också om men vi ha inte fått möjlighet än då sambon jobbar i veckan men nästa vecka ska jag få en hel natt och jag längtar så!
  • Linkaa

Va härligt grattis!:)
  • Sofiiakarin
    Linkaa skrev 2018-04-06 13:07:32 följande:

Jag ha känt precis samma och jag ska börja med samtal nu, det blev en större förändring av livet än vad jag kanske hade förväntat mig... känns så hemskt att jag saknar min sambo fastän vi lever ihop precis som vanligt men allt fokus är ju på Lilleman och det ska det ju vara men saknar endå min sambo hemskt mycket.. ursh det är så jobbigt att känna sig deppad! Och det blev inte lättare nu när lilleman har haft så ont :( Lät klokt att låta mannen din ta en natt, det tipsade min bm också om men vi ha inte fått möjlighet än då sambon jobbar i veckan men nästa vecka ska jag få en hel natt och jag längtar så!

Jag känner med så.. Saknar min man.. Saknar o ba kunna vara han o jag på ett sätt. De är OK o känna så! Jag har många vänner som känt så.. De blir bättre. Man kommer in i sin nya vardag. Förändringar är jobbiga. Även om de är bra o positiva. Så är det bara. Man är ingen dålig mamma för det. Vissa behöver bara lite mer tid. Vi älskar våra barn. O kärleken kommer växa. Vi håller ju på o lära känna dessa små liv. O jag tror att om du får en god natts sömn. Så blir de lite bättre. Så känner jag. Jag har lixom återställt mig ngt.. Alla kramar till dig. Vi fixar detta tillsammans! :)
  • Linkaa
    Sofiiakarin skrev 2018-04-06 14:31:07 följande:

Jag känner med så.. Saknar min man.. Saknar o ba kunna vara han o jag på ett sätt. De är OK o känna så! Jag har många vänner som känt så.. De blir bättre. Man kommer in i sin nya vardag. Förändringar är jobbiga. Även om de är bra o positiva. Så är det bara. Man är ingen dålig mamma för det. Vissa behöver bara lite mer tid. Vi älskar våra barn. O kärleken kommer växa. Vi håller ju på o lära känna dessa små liv. O jag tror att om du får en god natts sömn. Så blir de lite bättre. Så känner jag. Jag har lixom återställt mig ngt.. Alla kramar till dig. Vi fixar detta tillsammans! :)

Gick inte så bra för oss då sambon skulle ta en natt, just inatt så skrek lilleman och hade jätte ont i magen så nån sömn blev det inte så vi får göra ett nytt försök :(

Hur går det för er? Tack för all pepp den behövs<3

Hur gör ni andra här i gruppen? Ammar alla? Behöver nämligen lite tips på hur jag kan hålla igång amningen.. min mjölk håller på att sina nu fastän jag har pumpat och försökt hålla igång amningen nu när lillen på prov får mjölkfri ersättning:( nån som har något tips?
  • Johlit
    Linkaa skrev 2018-04-11 22:03:15 följande:

Gick inte så bra för oss då sambon skulle ta en natt, just inatt så skrek lilleman och hade jätte ont i magen så nån sömn blev det inte så vi får göra ett nytt försök :(

Hur gör ni andra här i gruppen? Ammar alla? Behöver nämligen lite tips på hur jag kan hålla igång amningen.. min mjölk håller på att sina nu fastän jag har pumpat och försökt hålla igång amningen nu när lillen på prov får mjölkfri ersättning:( nån som har något tips?

Det är bara att försöka igen. Man får räkna med att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Vi har en del vakennätter här också, så lite sliten känner jag mig. Jag har valt att inte amma, pga tidigare förlossningsdepression. Det fungerar bra nu när vi har hittat rytmen som passar henne. Det gör ju så klart det hela lättare att veta att pappa kan mata lika mycket som jag. Jag tar nätterna i veckorna eftersom han jobbar, så tar han helgerna.

Min äldsta son delammade jag för mjölken räckte inte. Lyckades ändå hålla det så i ca 8 månader, sen försvann den helt. Nr 2 ammade jag helt i 2 månader, sen fick jag trappa ner för att sluta helt när han var 3 månader, för att få bli av med hormonerna i kroppen. Så nu ingen amning alls, vilket känns som ett väldigt bra beslut.

Min stora utmaning är att ta hand om bebis, en (snart) 5-åring och en 14-åring samtidigt. Jag frågar mig varje dag: hur gör man??
  • Krusbärskompott
    Linkaa skrev 2018-04-11 22:03:15 följande:

Jag helammar men har satt mig själv på komjölksproteinfri kost vilket minskade fröken skrikande rejält. Kan det vara ett alternativ för er?
  • Sofiiakarin

Hej!

Jag helammar. O han äter bra. Men jag har hjälp med en amningsnapp. Då mina bröstvårtor inte är så pass "utsugna" så han har svårt å greppa. O ibland går det utan o ibland inte.. Försöker nu vänja av honom helt.. Så han kan amma utan. Då jag upplever att han får mycket mer mat utan han blir snabbare nöjd.... Är lite psykiskt påfrestande. Känner mig otillräcklig då jag vill amma utan.

Han har i varje fall inte gått upp så mycket. Vilket jag oroar mig för. Då jag o min man var riktigt runda bebisar. Han vägde 3700g när han föddes o gick ner till 3400 typ. O nu denna veckan vägde han 3500g...o han är 2 veckor. Bvc sa att de var ingen fara då han är pigg o fin men jag tänker på det hela tiden. De ska väl gå upp ca 150g i veckan?! Ska jag amma mer? Är det nappen som gör att de blir mindre mjölk till honom? Ska man ta till ersättning?

Vårt första barn o jag är lite nere idag pga hans vikt.. :(

Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?